„Krtica“ ume da se zaglavi, ako naiđe na stene za koje nije predviđena i onda mašina ne može ni napred ni nazad. To je onda veliki problem. Svetska banka jednostavno ne želi da rizikuje.

Do 1. maja, Institut za puteve predaće investitoru – „Putevima Srbije“ alternativni glavni projekat za izgradnju tunela „Progon“ na obilaznici oko Dimitrovgrada. Dodatna geološka ispitivanja, koja je tražila Svetska banka, kao kreditor izgradnje, su završena, a alternativnom projektnom dokumentacijom biće omogućeno probijanje tunela i klasičnom metodom.

Tender za izbor izvođača bi trebalo da bude ponovo raspisan u maju i procedura će trajati od tri do četiri meseca, što znači da bi radovi na izgradnji ovog tunela, vrednog oko 30 miliona evra, mogli da krenu tek u septembru.

Tunel „Progon“, dužine 1,1 kilometar, imaće pun profil autoputa i dve tunelske cevi. Glavni projekat urađen je još u junu prošle godine. Svetska banka je, dva dana pre zaključenja, obustavila tender za izbor izođača i od tada je prošlo skoro četiri meseca. Banka je izrazila sumnju u geološke karakteristike zemljišta kroz koje se tunel probija, pa je zatražila nova ispitivanja, a zatim se postavilo pitanje i ispravnosti projektovane tehnologije.
– Glavnim projektom, koji smo predali u junu prošle godine, predvideli smo da se radovi na probijanju izvedu tunelskom mašinom, takozvanom krticom – kaže za „Novosti“ Slobodan Savić, glavni projektant. – Kao projektant tražio sam tehnički najispravnije i najbrže rešenje za izvođenje radova i nisam ulazio u to da li će izvođač imati veću ili manju zaradu na poslu, jer me to ne zanima. Suština je u tome da izvođač radova ima manju zaradu kada koristi „krticu“. Jer, kod „krtice“ imamo vrlo malo nepredviđenih pozicija, a kod klasičnog probijanja može da bude i 30 do 40 odsto dodatnih radova. Pretpostavljam da je manja zarada bila jedan od razloga nezadovoljstva.

U Institutu sumnjaju da u Svetskoj banci neka strana kompanija, koja je zainteresovana za ovaj posao, ima jak lobi, pa je zato tender obustavljen i traži se projekat sa klasičnom metodom probijanja tunela.
– „Krticu“ trenutno nema nijedna firma u Srbiji – navodi Savić.

SVETSKA BANKA
U Kancelariji Svetske banke u Beogradu tvrde da je tender obustavljen jer su bila neophodna dodatna geološka ispitivanja terena. A, od toga kasnije zavisi kojom će se metodom probijati tunel.

„Krtica“ ume da se zaglavi, ako naiđe na stene za koje nije predviđena i onda mašina ne može ni napred ni nazad. To je onda veliki problem. Svetska banka jednostavno ne želi da rizikuje. (Novosti)