Američka državna služba za organizaciju saobraćaja (NACTO) objavila je tri najbolja rešenja za izdvajanje javnog prevoza od ostalog saobraćaja.

Veliki problem gradskog prevoza u Srbiji jeste nerazvijeni gradski prevoz na šinama. I tamo gde postoji tramvajski sistem, kao što je to slučaj u Beogradu, on je suočen s problemom zavisnosti od ostatka saobraćaja i pogotovo nesavesnih vozača, pa saobraćajna brzina iz dana u dan opada.

Ova tri rešenja bi mogla da daju odgovor, piše prvi domaći sajt posvećen autobusima Autobusi.net.

1. Rezervisane trake

Problem u ovoj izvedbi prave stajališta, koja zauzimaju veliku površinu na trotoaru. foto: NACTO

Postoji konsenzus da je pravljenje “žutih traka” za vozila javnog prevoza najjeftinije rešenje koje je gotovo odmah spremno za upotrebu. Žute trake za autobuse, tramvaje i taksije su prisutne skoro u svim velikim gradovima, i najčešće se nalaze uz desni ivičnjak, kako bi obezbedile direktan ulazak putnika sa trotoara u vozilo. Ipak, u krajnjoj desnoj traci se, u Srbiji, nalaze brojni šahtovi, kontejneri, a često su prisutni i neodgovorni vozači. Zbog toga, žute trake su uglavnom neadekvatno iskorišćene, pa vozila javnog prevoza često saobraćaju trakama koje su namenjene za sva ostala vozila, čime umanjuju svoj, ali i protok drugih učesnika u saobraćaju.

2. Autobusi na sredini kolovoza

Ovo rešenje zahteva nešto više prostora. foto: NACTO

Iako malo teže izvodljivo rešenje, ali svakako ne i već viđeno. Uz posebnu zaštitu od prelaska drugih vozila u ove trake, autobusi ovde ne zavise od bahatih vozača. Međutim, problem u ovoj izvedbi jesu stajališta. Putnici de facto moraju da prelaze kolovoz da dođu do stajališta, a samim tim je ograničen i njihov kapacitet. Ipak, uz dobro isplanirane dimenzije stajališta, prednosti ovog rešenja su velike, mada se najviše viđaju u vidu tramvajskih baštica.

3. Terminali na ulicama i dve trake za prolaz

U Evropi se ovakvi ulični terminali najčešće viđaju u Nemačkoj, Francuskoj i zemljama Beneluksa. foto: NACTO

Ono što je NACTO okarakterisao kao najbolje rešenje za stajalište javnog prevoza jeste terminal uz ivičnjak. Putnici nisu izloženi riziku prelaska preko ulice kako bi došli do stajališta, a za autobuse su rezervisane dve trake; traka uz ivičnjak za izmenu putnika i traka za obilaženje zaustavljenih vozila. Autobusi ne moraju da čekaju jedni druge, već slobodno mogu da se kreću, pritom ne prelazeći u trake za putnička vozila.

Pogledajte i kako izgleda ova autobuska stajališta.

Naslovna fotografija: Ismaeli Yüksel