Oivičena obroncima Karpata, na ušču Nere i kanala DTD u Dunav, još neotkrivena Stara Palanka lako bi očarala svakog ljubitelja nautike. Ipak, ribarsko i izletničko mesto, na samo 12 kilometara od Bele Crkve, već nekoliko godina sanja, pomalo zaboravljenu ideju o belim lađama i mnogobrojnim turistima.

Projekat marine u Banatskoj Boki, kako je zovu jer podseća na Boku Kotorsku, star je nekoliko godina, ali je već neko vreme “na čekanju”. Za prvu fazu kompleksa – lukobran i druge hidrograđevinske objekte, spremna je sva projektna dokumentacija. Idejni projekat izradio je “Ekpolis”, a potom je urađen i glavni projekat.

Osim strateškog partnera, koji bi bio spreman da uloži u ovaj nautički kompleks, za sada se čeka i građevinska dozvola.

– Kako reke i kanali, kao i uostalom sve vode, nisu u nadležnosti opštine, Bela Crkva mora od JP “Vodevojvodine” da dobije dozvolu za izgradnju lukobrana. Dok ne dobijemo saglasnost, i dok se ne postigne dogovor, ne može ni početi realizacija, i zbog toga je sve malo usporilo. Bez građevinske dozvole, ne vredi nuditi projekat investitorima – kaže za “eKapiju” Barbara Radosavljević-Turtureja, iz Odseka za izradu, praćenje i realizaciju projekata opštine Bela Crkva.

Ona objašnjava da bi potom trebalo da usledi izrada idejnih rešenja za drugu fazu kompleksa, odnosno za infrastrukturne, turističke i druge neophodne objekte.

Iako je priča o najistočnijoj marini u Srbiji zasad utihnula, u opštini se nadaju da projekat ipak zaživeti u budućnosti, i da će Bela Crkva naći svoje mesto na nautičkoj mapi Srbije.

– Priča o marini je već do sada “prešla” dug put, jer je ideja pokrenuta odavno, i trebalo je dosta angažovanja da se urade projekti, dokumentacija… Ni sada nije sve definisano, ali verujemo da će kompleks u budućnosti biti izgrađen, jer bi Bela Crkva mogla da postane regionalni turstički lider, a ceo region bi dobio na značaju – kaže naša sagovornica.

Skrovito mesto, u kome je predviđena izgradnja marine, nalazi se uz selo Banatska Palanka. Na suprotnoj strani Dunava, do koje se prevozi skelom, nalazi se tvrđava Ram. U neposrednoj blizini je čuveni Viminacijum i Srebrno jezero.

Stara Palanka deo je Projekta razvoja nautičkog turizma u Vojvodini, za koji je još pre nekoliko godina izrađena Studija mreža marina na Dunavu. Za realizaciju prve faze projekta, potrebno je 36 meseci, a okviran budžet iznosi 450 miliona dinara.

Zavod za urbanizam Vojvodine 2008. godine izradio je Plan detaljne regulacije, kao i Studiju o proceni uticaja na životnu sredinu. Cela je podeljena na tri funkcionalna dela – sama marina, plaža i pristupne saobraćajnice. Kompleks marine čini vodeni deo sa pontonima za privez plovila (7 ha), i kopneni, sa svim neophodnim sadržajima (uprava, tehnički i turistički objekti, na oko 4 hektara)

Motel, apartmani i nautički klub

Kompleks u Banatskoj Boki mogao bi biti odredište kako za korisnike iz Banatskog i Braničevskog okruga, tako i za nautičare koji su u tranzitu, te bi se ovde mogli odmarati i uživati u turističkim znamenitostima Bele Crkve, ali i u Deliblatskoj peščari, u okolinim lovištima, na adi Čibukliji… Osim nautike, ovaj projekat svakako bi pospešio i razvoj drugih turističkih grana.

Fleksibilnost i prilagodljivost objekata, koji su ovde planirani, omogućiće da se marina stalno razvija, i prilagođava novim zahtevima posetilaca.

Planom detaljne regulacije kompleksa marine, dati su orjentacioni gabariti turističkih objekata (koji su osmišljeni u istočnom delu) i objekta uprave (u samom centru).

U administrativnom delu bila bi smeštena uprava same marine, informativni centar, ambulanta i apoteka, ispostava pošte i banke, prostorije uprave nautičkog kluba, i spasioci.

Turistički kompleks imao bi dva dela. Prva celina je motel (ili hotel), koji bi trebalo da ima prizemlje i tri sprata, kapaciteta oko 150 ležaja. Druga celina imala bi prizemlje i jedan sprat – u prizemlju bi bili smešteni manji ugostiteljski objekti (restorani i kafići) i trgovinske radnje, prilagođene potrebama korisnika marine i plaže, a na spratu apartmani sa zajedničkim prostorijama. Planirani su i otvoreni sportski tereni, kao i menji park da dečjim igralištem.

Iznad lokala u prizemlju, planirana je nadstrešnica, koja se na spratu može koristiti kao terasa.

Kako je navedeno, predloženi gabariti, u budućem projektovanju, mogu se povećati do 25%, ali je neophodno poštovati spratnost objekta. Za ovaj kompleks, važno je imati u vidu i značajnu vetrovitost projekta, pa u skladu s tim, terase treba tako projektovati da se po potrebi mogu zatvarati, radi zaštite.

Plaža će se nalaziti u istočnom delu, na oko 2 hektara. Ona neće biti posebno opremana, jer će sve svi neophodni sadržaji biti već obezbeđeni u delu same marine.

Moguća i izgradnja helidroma

Tehnički deo zauzima zapadni kraj kompleksa. Biće postavljeni hangari za plovila i servis. Predviđena je izgradnja benzinske i butan stanice. Moguće je obezbediti i prostor za helidrom.

Pristupna saobraćajnica se završava okretnicom, uz koju je autobusko stajalište i parking za autobuse. Planiran je i otvoreni parking za oko 110 vozila.

Skelom, lađom, drumom

Marina u Staroj Palanci, omeđena levim dunavskim nasipom i levom obalom kanala DTD, posredno je povezana i sa Tisom. Od Beograda je udaljena oko 100 kilometara (preko Kovina i Pančeva), od Vršca oko 50, a od Novog Sada 180. Granični prelaz ka Rumuniji – Kaluđerovo, nalazi se na svega dvadesetak kilometara. Preko skele, povezana je sa Požarevcem i Velikim Gradištem.

Projekat marine u Staroj Palanci, opština Bela Crkva predstavila je i na nedavno održanom sajmu investicija “Investexpo” u Novom Sadu.

(eKapija)