Prema proceni arhitekte Ilije Radulovića, zgrada Gradskog pozorišta bi mogla otvoriti svoja vrata posetiocima za najviše tri godine.

Šezdesetih godina prošlog veka u Titogradu prvi put je osnovano Pionirsko pozorište koje se u kasnijim godinama transformisalo u Dečije, a zatim s dramskom i lutkarskom scenom nastaje Gradsko pozorište.

Zgrada Gradskog pozorišta, koje je prošle godine napunilo 65 godina postojanja bez sopstvenog objekta, imaće dve scene za održavanje predstava, i to na nekadašnjoj lokaciji bioskopa Kino Kultura.

Projekat Gradskog pozorišta, na osnovu potreba i želja Investitora, izradila je firma Ing-invest iz Danilovgrada i donirala ga glavnom gradu Crne Gore.

Cilj projekta je da sve što je neophodno bude svedeno na jedan prostor koji sadrži lutkarsku scenu, dramsku, izvedbeni program, opremu, kao i administraciju.

Potreba i opravdanost za osnivanjem Gradskog pozorišta odnosi se prvenstveno na društvenu potrebu žitelja Podgorice, čime se obogaćuje pozorišna scena a samim tim i značajno doprinosi razvoju kulturnog ambijenta Crne Gore.

Obzirom da se nalazi na vrlo vidljivom i upečatljivom mestu u gradskoj sredini, predloženo je da se objekat malo istrgne iz konteksta svakodnevnog oblikovanja objekata slične namene.

Forma objekta je većim delom proistekla iz funkcionalnih zahteva i izdatih uslova i oblika parcele. Parcela je izduženog oblika sa užim delom objekta predviđenim za glavnu fasadu s ulazom za gledaoce. Pozicija scenske kule objekat deli tako da odnos prostora ispred scene i iza scene ne zadovoljava potrebe korisnika pozorišta, pa je bilo neophodno njeno pomeranje. Ovo pomeranje pozicije kule ne utiče na  susedne objekte, a u velikoj meri povećava kvalitet pregleda na scenu, naravno vodeći računa da prostor iza scene zadrži sav potreban sadržaj i površine prostorija potrebne za rad pozorišta.

Autentični materijali

Estetski segmenti ogledaju se prvenstveno u staklenoj fasadi koja prostor glavnog hola otvara prema trgu i odaje utisak jedinstva prostora. Predviđeno je korišćenje modernih, prirodnih materijala u kontrastu s rustičnim materijalom, oblutkom sa obale reke Morače, koji je ujedno i autentičan materijal na podneblju Podgorice. Veza spoljašnjeg i unutrašnjeg prostora dodatno doprinosi provlačenju iste kamene obloge u enterijeru objekta. Kubus glavne scene, koji je formiran u holu kao prostor u prostoru, oblaže se moračkim oblutkom.

Kubus glavne scene, koji je formiran u holu kao prostor u prostoru, oblaže se moračkim oblutkom.

Objekat je projektovan kao objekat u nizu. U nastavku objekta sa severne strane planirana je izgradnja susedne zgrade u nizu. Sa ostale tri strane objekat je slobodan.

Predviđene su dve scene. Glavna scena koja ima ukupno 250 mesta, parter sa 198 mesta od čega su predviđena dva mesta za kolica osoba sa invaliditetom i 53 mesta na galeriji.

Mala scena nalazi se ispod glavne scene i gledalište je takođe podeljeno na dva nivoa. Galerija ima 16 mesta dok je u parteru predviđeno 132 mesta što je ukupno 148 mesta u maloj sali.

Tri celine pozorišta

Objekat je funkcionalno podeljen u tri celine. Prva celina za posetioce i goste pozorišta projektovana je neposredno uz trg. U prizemlju je smešten glavni hol sa spiralnim stepeništem kao funkcionalnom vezom sa spratom i podrumskim etažama. Iz glavnog hola obezbeđena je direktna veza s parterom glavne scene kao i svi prateći sadržaji, garderobe za gledaoce i sanitarni prostori.

Centralnim stepeništem gledaoci se penju na sprat koji je povezan sa terasom velike scene i sa kojeg je moguće proći do iza scenskog prostora po potrebi. Stepeništem se takođe silazi u podrumske etaže.

Prostor iza scene raspoređen je na pet etaža. Vertikalna komunikacija predviđena je liftom kao i stepeništem. Za potrebe transporta scenske opreme kao i kulisa predviđen je teretni lift.

Službeni ulaz je sa ulice Marka Miljanova koji je kontrolisan i u čijoj je neposrednoj blizini glavna vertikalna komunikacija. Na prvom spratu iza scenskog prostora smešten je blok garderoba sa tuševima, sanitarijama, grupnom garderobom za sedam izvođača i ostavom za kostime. Predviđene su četiri šminkernice sa po tri stola za šminkanje sa zajedničkim tuševima za po dve šminkernice. Predviđeni prostor je dovoljan za pripremu i rad 19 izvođača istovremeno.

Na II spratu predviđen je još jedan blok garderoba za 19 izvođača, sa pratećim sadržajima, tuševi, sanitarije, grupne garderobe, ostave za kostime… Takođe je smeštena i sala za probe sa pomoćnim garderoberom i stolom za režiju tako da može da funkcioniše nezavisno.

Prilagođeno osobama smanjene pokretljivosti

Na trećem spratu nalazi se administrativni prostor, sa tri kancelarije sa po dva radna mesta, salom za sastanke. U centralnom delu etaže predviđen je bife za okupljanje glumaca koji ima svoju otvorenu terasu. Terasa je ujedno i veza sa izložbenim prostorom. Prostor bifea terase i izložbeni prostor moguće je povezati otvaranjem staklenih pregrada, a nalazi se neposredno podred glavnih komunikacija, tako da se dobija mogućnost održavanja izložbi ili sličnih manifestacija na otvorenom prostoru.

Na drugom i trećem spratu iz hodnika predviđeni su izlazi na scenske galerije koje su u kuli glavne scene. Scenske galerije međusobno su povezane penjalicama. Objekat je prilagođen za boravak osoba smanjene pokretljivosti. Na glavnom ulazu planirana je rampa kao i lift kao komunikacija do svih etaža.

Prema proceni arhitekte Ilije Radulovića, zgrada Gradskog pozorišta vrata bi mogla otvoriti za najviše tri godine.

Foto, info: Ing-invest

Kada ste već ovde…