Prema Nacrtu GUP Beograda do 2021, koji je 28. novembra 2012. godine predstavljen u Privrednoj komori Beograda, iz centra srpske prestonice biće „proterani“ kamioni i šleperi, a planirana je gradnja 4 saobraćajna prstena.

Na taj način će se putnički saobraćaj odvojiti od teretnog, što je i princip po kome funkcioniše većina evropskih metropola. Prioritet je, takođe, i nastavak gradnje obilaznica.

Osim stavljanja akcenta na uređenje saobraćajne infrastrukture, plan predviđa revitalizaciju centra, kao i aktiviranje potencijala u zoni priobalja.

Predloženim rešenjima novog plana, predviđena je podela teritorije glavnog grada na prostorne zone i urbanističke celine – centralna zona zauzima 3.236 hektara, srednja zona 11.538 hektara, a periferena zona 62.972 hektara.

Sektor stanovanja je jedan od najvećih, a u okviru GUP-a predviđena je zamena postojećeg dotrajalog stambenog fonda, sanacija neplanske gradnje, ali i izgradnja novih stambenih površina.

– Izrada Generalnog urbanističkog plana Beograda u skladu je sa Zakonom o planiranju i izgradnji, pratećim pravilnicima i odlukama, i predstavlja osnovni instrument za održivi razvoj područja glavnog grada – ocenili su učesnici stručno-privrednog skupa, koji je organizovalo Udruženje saobraćaja i telekomunikacija Privredne komore Beograda, u saradnji sa gradskim Sekretarijatom za urbanizam i građevinsko zemljište, i Urbanističkim zavodom.

Teretnjaci van centra

Prvi saobraćajni prsten, kako je definisano, bio bi oko sadašnjeg „kruga dvojke“, drugi bi povezivao Novi Beograd preko Mosta na Adi sa Bulevarom depota Stefana i Pančevačkim mostom. Nadalje, treći bi omogućio izmeštanje teretnjala iz centra, i bio bi veza sa Pančevačkim ritom. Poslednji – četvtri, jeste obilaznica od Batajnice, preko Dobanovaca, Bubanj potoka ka Vinči i Pančevu.

– Detaljnom izradom GUP-a postavljene su mogućnosti, a realizacija dalje zavisi od novca. Zadatak je da se do 2021. modrenizuje sistem tramvajskog, autobuskog i trolejbuskog prevoza, koji će koristiti više od 50% ljudi. Takođe, zadatak je i nastavak gradnje metroa – rekao je na predstavljanju Dragan Stefanović iz Udruženja za saobraćaj i telekomunikacije.

Metro

Pored osnovne mreže metroa od tri linije ukupne dužine 26,36 kilometara, planom su ustanovljeni i potencijalni pravci za proširenje. Linija 1, koja će spajati Ustaničku, sa Ulicom Aleksandra Dupčeka, bila bi produžena do Altine. Osnovna linija 2 (Banovo brdo-Pravni fakultet), proširenjem bi povezala Slaviju i Trg republike sa Karaburmom. Kako je rečeno, prioritet do 2021. je gradnja linije 1.

Osim proširenja postojećih, bila bi uvedena i nova linija, od Glavne železničke stanice do Bloka 45, a dalje odatle do Aerodoroma „Nikola Tesla“. Ukupna dodatna mreža upisana u plan iznosi 26,84 km.

GUP-om je predviđeno proširenje kapacitete Beovoza, zatim garaže na obodima grada, nastavak izgradnja železničke stanice „Centar“ u Prokopu, nove teretne železničke stanice, ali i još jedna dodatna pista na beogradskom aerodromu.

Nova luka u Pančevačkom ili Velikoselskom ritu

Nacrtom GUP-a, određena je, osim održavanja Luke Beograd na Dorćolu, i izrada dokumenatcije za novu luku – na levoj obali dunava u Pančevačkom ritu, ili na desnoj – u Velikoselskom ritu.

Biciklisti

Ljubitelji dvotočkaša trebalo bi da, prema onome što je zacrtano u GUP-u, do do 2021, umesto sadašnjih 66, imaju na raspolaganju oko 324 kilometara biciklističke mreže. Predviđena je gradnja pešačko-biciklističkih koridora na Adi Ciganliji, ka Velikom ratnom ostrvu, levoj obali Dunava, Adi Huji i Avali, kao i u centru grada.

Gradska Komisija za planove zakazala je za 7. decembar javnu sednicu, na kojoj će svi oni koji su podeli pisane prijave u vezi sa Nacrtom, moći da ih obrazlože. Nakon okončanja javne rasprave, potrebno je da GUP verifikuje Skupština grada.

Nacrt GUP-a Beograda do 2021. možete pogledati i na sajtu Urbanističkog zavoda www.urbel.com ili direktno na ovom linku http://www.urbel.com/cms_images/gup1.jpg.