Uskoro idejni projekat za osvetljenje Skadarlije.

Primenom najsavremenijih rešenja u javnom i dekorativnom osvetljenju omogućena je ušteda i do 70% u budžetima gradova namenjenih osvetljenju.

Koliko dekorativno osvetljenje utiče na kvalitet turističke ponude i da li može da privuče nove turiste? Da li gradske vlasti prepoznaju osvetljenje kao šansu za razvoj? Odgovore na ova pitanja dali su učesnici konferencije „Osvetli grad – trendovi u javnom i dekorativnom osvetljenju“, arhitekte, stručnjaci iz oblasti osvetljenja, predstavnici više gradova iz Srbije, predstavnici javnih i komunalnih preduzeća, koji su razmenili svoja iskustva i ideje o tome šta je do sada urađeno, šta bi moglo i trebalo uraditi u narednom periodu.

Stručnjaci se slažu u jednom. Javno i dekorativno osvetljenje utiče na atraktivnost, sigurnost, atmosferu i kulturno-zabavnu ponudu grada, a time i na razvoj turizma. Osvetljenje doprinosi osećanju sigurnosti, povećanju prepoznatljivosti grada, naglašava atmosferu i karakter, što dodatno privlači turiste.

 „Danas, uz upotrebu najsavremenije LED tehnologije, javno i dekorativno osvetljenje u gradovima nije trošak, već investicija. I to posmatrano iz više uglova. Kao način da se podigne atraktivnost gradova, privuče veći broj turista koji će svoj novac trošiti u Srbiji, omogućavajući čitavom nizu uslužnih i drugih delatnosti da zaposle naše sugrađane. Sa druge strane, nova tehnologija koristi manje energije, ekološka je i energetski efikasna, što takođe utiče na smanjenje ukupnih troškova u budžetu.“ – istakao je Vojislav Radović, direktor kompanije Philips u Srbiji.

Važnost dobrog i kvalitetnog javnog i dekorativnog osvetljenja prepoznaje i Turistička organizacija Beograda.

„Svetski turistički centri prepoznaju važnost osvetljenja kao način da privuku turiste. Beograd ima šta da ponudi i zato smo odlučili da pokažemo kako jedna od najprepoznatljivijih ambijentalnih celina i turističkih atrakcija Beograda – Skadarlija zapravo može da izgleda pravilno osvetljena. Philipsovi stručnjaci uradiće idejni projekat i nadamo se da ćemo imati priliku da ga realizujemo u budućnosti“ – naglasio je Dejan Veselinov, direktor Turističke organizacije Beograda.

 

City Touch – uštede do 70%

Više od polovine svetske populacije trenutno živi u urbanim sredinama, a očekuje se da će do 2050. godine ova cifra porasti na preko 70%. To je u zbiru preko tri milijarde novih stanovnika gradova, što znači da će se gradovi budućnosti suočiti sa velikim izazovima u nastojanju da ostanu atraktivni za život, bezbedni i ekološki.

Philomin Vasanth, direktor u sektoru za marketing i razvoja biznisa, u Philips Lighting sektoru, predstavio je CityTouch softversku platformu koja omogućava „on-line“ kontrolu javnog osvetljenja. CityTouch omogućava gradovima da koriste osvetljenje kada i gde im je potrebno, da imaju potpunu kontrolu nad jačinom osvetljenja, kao i da registruju eventualne probleme ili kvarove, što maksimalno povećava efikasnost i radikalno smanjuje potrošnju energije i troškove održavanja. U kombinaciji sa LED osvetljenjem, ovo rešenje ostvaruje uštede i do 70% u potrošnji energije i održavanju, a u skorijoj budućnosti biće moguće povezati ova rešenja sa nizom drugih gradskih operativnih mreža, uključujući sisteme za energetiku, saobraćaj, otpad i komunikacije. Veliki gradovi širom Evrope, uključujući Prag, Roterdam i London, već koriste ove inteligentne sisteme.

Projekti u Srbiji

Kompanija Philips realizovala je niz projekata dekorativnog osvetljenja u Srbiji, među kojima se izdvajaju palata Albanija u Beogradu, Varadinski most i zgrada Banovine u Novom Sadu, Kolarčeva zadužbina u Beogradu, staro gradsko jezgro Pančeva i dr. Najnoviji Philipsov projekat osvetljenja je kula Gardoš u Zemunu.

„Kula Gardoš dobila je potpuno nov izgled nakon rekonstrukcije i postavljanja novog dekorativnog osvetljenja. Za dve letnje sezone, od kada je postavljeno prvo osvetljenje, kulu je obišlo više od 30 000 ljudi, od kojih je većina stranaca, dok je u periodu pre toga bilo oko 1000 posetilaca godišnje. Kao jedna od najprepoznatljivijih tačaka Beograda, koja se nalazi u svim turističkim vodičima, sa pozicijom i tradicijom kakvu ima, ova kula zaslužila je pažnju i turista i njenih sugrađana. Upravo to smo i postigli bilo da kulu gledate sa reke, ili reku posmatrate sa njenog vidikovca. Verujem da će služiti kao primer“, utisak je fotografa Đorđa Čubrila, direktora Centra za očuvanje ambijentalne celine kule Gardoš.