Prva linija metroa mogla bi da “protutnji” pod Beogradom, najranije, 2018. godine ukoliko bi radovi na terenu krenuli odmah po završetku projekta.

Konačna verzija studije beogradskog metroa koju je radila francuska kompanija “Egis” ove sedmice će biti predata radnoj grupi. Ukoliko ne bude zamerki, izrada idejnog projekta mogla bi da počne već krajem aprila, a procenjuje se da bi za prvu fazu radova bilo potrebno pet godina.

Prema rečima Zorana Ilića, direktora projekta, definisanje koncepta metroa je završeno, studija je bila na razmatranju u radnoj grupi koja je dala određene sugestije i primedbe.

– Razmatrali smo predloge o broju stanica, gde bi metro mogao da se gradi ispod, a gde iznad zemlje, uopšte o mogućnostima koje pruža teren. Usaglasili smo se oko toga šta je najbolje rešenje i uneli minimalne izmene u studiju – kaže Ilić.

– Za nekoliko dana dokument ćemo ponovo vratiti radnoj grupi. Ne bi trebalo da bude nekih promena, tako da očekujemo “zeleno svetlo” od radne grupe i nadamo se da ćemo do kraja meseca početi sa izradom idejnog projekta. Prema ugovoru, imamo rok od 9 do 11 meseci da ga završimo.

Godišnje 40 miliona putnika

Planirano vreme trajanja izgradnje prve faze je pet godina, a orijentaciona cena 450 miliona evra. Broj putnika na ovoj liniji procenjuje se na oko 40 miliona godišnje. U neposrednoj zoni kojom će proći prva linija živi oko 270.000 stanovnika i ima 150.000 radnih mesta.

Izradu projekta koji će uraditi “Egis” finansira vlada Francuske. Ilić ističe da je ova kompanija zadužena samo za projektovanje, dok primena projekta i početak samih radova na terenu zavisi od finansija, što nije u njihovoj nadležnosti.

Prva linija metroa trebalo bi da povezuje Tvorničku ulicu u Zemunu preko Bulevara kralja Aleksandra sa Ustaničkom. Na novobeogradskoj strani trasa će ići pored “Energoprojekta”, Bulevarom Zorana Đinđića, pored “Arene” ka Brankovom mostu, gde će na nizvodnoj strani biti podignut još jedan most sa kojeg će saobraćaj ulaziti u tunel čiji će ulaz biti ispod spomenika u parku na Kosančićevom vencu. Metro bi kroz centar prolazio tunelom do Trga Republike, a zatim Bulevarom kralja Aleksandra, do krajnje stanice.