Tramvaj u Novom Sadu
Aktuelno

Tramvaj u Novom Sadu i dalje neizvestan

Nezadovoljni saobraćajnim gužvama, mnogi Novosađani na pitanje šta bi prvo promenili u svom gradu, redovno navode da bi na ulice vratili tramvaje.

Urbanisti kažu da ta ideja nije nova, da su u planovima ucrtane trase uz napomenu da je ovakav vid prevoza potreban, a u Gradskom saobraćajnom preduzeću odavno zagovaraju takvo rešenje kao ekonomičnije i čistije.

U Gradskoj kući, međutim, trenutno stanje u budžetu za razvoj saobraćaja slikovito opisuju rečima: novca nema ni za kupovinu više autobusa za GSP, a kamoli za tramvaje, a o eventualnom javno-privatnom partnerstvu se i ne razmišlja.

Stariji sugrađani se sa nostalgijom sećaju poslednjih tramvaja, sklonjenih sa ulica pre pola veka i priče o tome kada će se opet čuti zvono sa takvih vozila u gradu od tada i ne prestaju.

Tramvaj u Novom Sadu

– Jedna od najvećih grešaka je što smo ukinuli tramvaje. Da se ta mreža razvijala i održavala, imali bismo sada mnogo štedljiviji i ekološki čistiji javni prevoz. Ali, tako je bilo i, eto, već tridesetak godina se priča o povratku tramvaja. Bilo je raznih analiza i studija, a glavni problem je obim investicije, jer uvođenje tramvaja zahteva veliki novac. Novi Sad i pre 100 godina nije sam ulagao u mrežu, nego dao taj posao budimpeštanskoj firmi – priča Branko Desnica, šef sektora razvoja u GSP.

Branko Desnica, šef sektora razvoja u GSP
Prednost tramvajske mreže Desnica vidi i u tome što je nezavisan od drugog saobraćaja, brže se kreće kroz grad i skraćuje vreme za putovanje.
Poslednja velika analiza rađena je 1997. i njom je bilo predviđen povratak tramvaja na ulice ove ili 2011. godine. Gradski urbanisti sada, u sklopu priprema za izradu novog Generalnog plana grada, rade i reviziju tog projekta, da bi se videlo da li tada predložene trase i dalje imaju svrhu ili ih treba modifikovati.

– Snimićemo situaciju na terenu, brojati putnike na pojedinim pravcima, raditi ankete i druge analize da bismo proverili koliko se situacija promenila od 1997. do danas. Nije na nama da odlučimo da li će biti tramvaja, to je na gradskim vlastima – kaže Aleksandar Jevđenić iz „Urbanizma“.

On dodaje i da su dosadašnje analize o potrebi uvođenja tramvaja, koji sada za razliku od pre 50 godina predstavlja komforan i brži način prevoza, rađene samo prema potrebama putnika, ali ne i sa ekonomske strane. On takođe kaže da je to velika investicija i da u svetu ima nebrojeno kombinacija da se ona izvede, od potpuno državnih sistema do potpuno privatnih.

U Gradskoj kući, sem potvrde da su od urbanista zatražili da se uradi nova analiza, nema zvaničnih informacija o tome da li se nešto i radi na povratku tramvaja, o čemu su pričali i svi njihovi prethodnici u prethodne tri decenije. Za postavljanje šina, gradnju depoa, kupovinu tramvaja i obuku kočničara potrebno je obezbediti više desetina miliona evra. Grad sada taj novac nema, kao ni zvaničnih komentara čelnika o predlozima da se eventualno to ostvari kroz javno-privatno partnerstvo.

Urbanisti će, međutim, pri projektovanju ulica i mostova i dalje paziti da ostane „baštica“ u koju se mogu postaviti tramvajske šine.
(Blic)

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

2 komentara

  1. Sasa

    Ma kakav tramvaj. BRT (Bus Rapid Transport) je zakon!

  2. Branislav Vesnić

    U Padovi, Veneciji, Klermon Feranu a uskoro i u Parizu stigla je nova generacija tramvaja koji idu na točkovima i imaju samo jednu vodilicu.Tihi su, jeftini u odnosu na tramvaje sa šinama, ekološki, nisko-podni te invalidi lako mogu da ga koriste, na raskrsnicama koriste sopstvene baterije pa nema mreže žica. Idealni su za Novi Sad jer ne treba raditi velike infrastrukturne radove.

Оставите одговор на Sasa

Obavezna polja *