Mural na kafiću „Birds“ u Beogradu; Foto: Kolosov mural studio
Intervju, Izdvojeno

Muralisti u Srbiji: Upoznajte umetnike koji oslikavaju naše gradove

Razgovaramo o tipovima zgrada na kojima se rade i bojama koje se najčešće koriste, kao i o najboljim podlogama i prosečnom životnom veku jednog murala.   

Najstariji oblik slikarstva, nastao još u vreme paleolita, u svojoj modernoj reinterpretaciji ulepšava zidove u našim gradskim, ali i seoskim sredinama već nekoliko decenija unazad, a tokom vremena zidno slikarstvo sve više je postalo zastupljeno i u segmentu uređenja enterijera – od dečjih i dnevnih soba i ugostiteljskih lokala, do oslikavanja unutrašnjosti velikih industrijskih postrojenja.

A u želji da čujemo glas umetnika koji našu okolinu čine šarenijom i sadržajnijom, te pritom saznamo i nešto više o samom procesu nastanka jednog murala, naši sagovornici bili su Jelena Vićentić („Mural Vicentic“) i Andrej Kolosov („Kolosov mural studio“) iz Beograda, te članovi slikarske grupe „Viral“ iz Rume, koja se bavi izradom murala i dekorisanjem kako enterijera tako i eksterijera.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Zidno slikarstvo sve više je zastupljeno i u uređenju enterijera; Foto: Mural Vicentic

Na kojim objektima i zidovima se najčešće rade murali i zbog čega?

Jelena Vićentić: Murali predstavljaju monumentalnu kompoziciju-sliku urađenu na zidu. Nastali su još u praistoriji, gde je čovek iskazivao svoje rituale, ideje, verovanja, a danas u savremenom društvu ih možemo videti na javnim i privatnim površinama da ulepšaju svakodnevnicu. Uglavnom su to fasade nekih kulturnih ustanova, stambenih zgrada, škola ali i privatnih kuća, stanova, dečijih soba, hodnika, terasa, garaža…

Viral tim: Murali se rade na i u raznim objektima. Mogu predstavljati urbani pejzaž ukoliko je eksterijer u pitanju, a mogu se koristiti i u komercijalne svrhe u enterijerima.

Zgrada uglavnom dobije i svoj nadimak po crtežu, što na kraju rezultira većom cenom po kvadratu
(Andrej Kolosov)

Andrej Kolosov: Murali se uglavnom oslikavaju na stambenim ili poslovnim zgradama koje idealno imaju velike površine za oslikavanje. Murali se rade na svim tipovima zgrada. Najčešće se murali rade jer umetnost na zgradi privlači pažnju, zgrada uglavnom dobije i svoj nadimak po crtežu, što na kraju rezultira većom cenom po kvadratu. Dobar primer toga je naselje Soho u Londonu koje je zbog razvoja umetnosti i kulture dobilo na značaju i popularnosti. U Beogradu je to Sava Mala distrikt, a od nedavno i Silosi Beograd. Razvojem društvenih mreža, kulture fotografisanja i marketinga od nedavno su popularni i murali u kafićima i restoranima koje zauzimaju centralnu poziciju u objektu, što dosta privlači pažnju novih posetilaca. Kao primer, kafić Birds u Strahinjića Bana 1.

Oslikavanje murala od strane slikarskog tima Viral; Foto: Viral

Koje teme se najčešće obrađuju na zidovima?

Andrej Kolosov: Tema zavisi od ideje koju želi da ostvari naručilac. Mural može biti opuštajući, deo dizajna enterijera, da oslikava brend ili sa ciljem da privuče što veću pažnju.

Viral tim: Tema murala može biti sve ono što umetnik želi da iskaže kroz taj mural, bilo da je lični stav na temu ili je porudžbina. Mural je prilika da se umetnik izrazi na velikom formatu.

Većina mojih klijenata pronalazi ideje na internetu i baš to žele na zidu
(Jelena Vićentić)

Jelena Vićentić: Teme su različite. Zavisi od zadatog projekta ili zahteva klijenta. Većina mojih klijenata pronalazi ideje na internetu i baš to žele na zidu. Ali ja se trudim da kroz razgovor sa njima dobijem inspiraciju i krenem skice od nule, na kraju dođemo do konačne. Tako murali postaju originalno delo, velika slika na zidu, stvoreno zajedničkim idejama klijenta i muraliste.

Jelena Vićentić i njen mural „Avion i planine“, Beograd, 2021; Foto: Mural Vicentic

Ko najčešće poručuje murale? Stambene zajednice, gradske uprave, firme…?

Viral tim: Murale poručuju svi oni koji vide vrednost u istim. Benefiti murala su sledeći: Brand Awareness – jedinstveni murali na zidu učiniće objekat prepoznatljivim, lakim za pamćenje i time osigurati da se ljudi češće vraćaju u pojedini lokal; Social Engagement – u dobu društvenih mreža murali imaju bitan momenat. Ljudi se fotografišu ispred murala, taguju mesto na kom su bili i time određenom bizinisu omogućuju besplatnu reklamu. Murali mogu da povećaju profit – studije su pokazale da boje utiču na raspoloženje. Obojeni zidovi poslovnog prostora mogu učiniti da se mušterije ili zaposleni prijatnije osećaju, što utiče na vreme zadržavanja mušterije u  lokalu ili raspoloženost zaposlenog. Dakle, murali imaju široku primenu, od umetničkog izražavanja do marketinške svrhe.

Ljudi se fotografišu ispred murala, taguju mesto na kom su bili i time određenom bizinisu omogućuju besplatnu reklamu
(Viral tim)

Jelena Vićentić: Najčešće, u mom slučaju, angažuju me arhitekte, po preporuci, ili me ljudi nađu putem Instagrama, nakon čega sklopimo saradnju.

Andrej Kolosov: Naručuju i pravna i fizička lica. Pretenduju uglavnom firme iz IT industrije, restorani i poslovne zgrade. Neretko i investitori novih rezidencijalnih objekata žele da im osmislim idejno rešenje za mural kako bi na taj način privuku pažnju i izdvojili se od konkurencije.

Viralov mural Fride Kalo; Foto: Viral

Koje boje se koriste prilikom izrade? Da li se nakon oslikavanja koristi neki završni zaštitni sloj za dugotrajnost?

Jelena Vićentić: Boje poručujem u farbari, i to su boje za zidove i fasadu, visoko pokrivne. Pigmenti su odlični, i postojanost boje takođe. Kada radim unutrašnje zidove, preporučim za dečije sobe, hodnike, kafiće, zaštitni mat lak radi lakšeg održavanja ukoliko se previše isprljaju.

Viral tim: Za izradu murala se koriste akrilne boje na vodenoj bazi i mogu da se koriste zaštite za zid, poput silikonskog mleka, kako bi se prezervirala boja i mural sačuvao od površinskih oštećenja.

Andrej Kolosov: Uglavnom koristim fasadne akrilne boje domaćeg proizvođača “Cementni Proizvodi d.o.o. Vlasotince”, a od stranih proizvoda sprejeve španskog proizvođača boja “MTN 94”. Mural se radi u četiri etape i to: akrilna providna podloga, farbanje zida kao priprema za mural, crtanje murala i nanošenje akrilnog laka kao zaštite. Lak se ne stavlja uvek jer presijava, pa se ne odlučuje svaki investitor da ga nanesemo.

Andrej Kolosov ispred jednog od svojih murala; Foto: Kosolov mural studio

Koja podloga je najbolja za oslikavanje – opeka, beton, demit fasada…?

Andrej Kolosov: Najbolje je da zid bude ravan, idealno od maltera. Ukoliko je površina koju oslikava i velika, a elementi crteža krupni i bez mnogo detalja, materijal površine na kojoj se mural oslikava nije bitan. Jako je bitno da sam zid bude “zdrav”, tj. da površina ne otpada, jer na taj način može doći do toga toga da se mural “oljušti”, odnosno brzo ošteti.

Viral tim: Najbolja podloga je ona koju sam umetnik preferira.

Jelena Vićentić: Radila sam na različitim podlogama i na svakoj je bio poseban izazov. Neke površine više upijaju i troše boju, hrapave, reljefne, na nekim je lakše ili teže slikati četkicama, ali svaku sam uspešno savladala. Najlakše je ući u prostor gde vas čeka spreman beli, glatki i ravan zid  za rad.

Na visini zadatka; Foto: Mural Vicentic

Koji je vek trajanja murala? Da li posle nekog vremena treba da se popravljaju, obnavljaju?

Viral tim: Koliko je postojan mural i koliko može da odoleva vremenu? To sve zavisi od čoveka, u principu, ukoliko je podloga dobro pripremljena i mural zaštićen premazom, stajaće dok se zid ne poruši ili ne prekreči.

Jelena Vićentić: Ima murala na kojima sam radila,  stari više od 10 godina, i za sada drže kao prvog dana.

Andrej Kolosov: Za izradu murala koristim najkvalitetnije boje na tržištu, što doprinosi dugotrajnosti. Primera radi, 2008. godine oslikao sam mural na zgradi škole u gradu Reutov u Rusiji. Taj mural izgleda netaknuto, kao da je juče oslikan. U Srbiji koristim već pomenute boje firme iz Vlasotinca. Samo oni proizvode prirodnu boju od pigmenta rude koja se pokazala odlično na dugotrajnoj izloženosti suncu.

Viral tim iz Rume; Foto: Viral

Ko postavlja skelu? Do kojih visina se može raditi mural?

Jelena Vićentić: Ukoliko je to neka javna institucija, oni kao organizatori su dužni da obezbede skelu . Privatne površine uglavnom obezbedim sama, jer često su to manji zidovi sa visinom do 3-4 m, i zahteva samo merdevine i manju pokretnu skelu. Mislim da visina danas nije prepreka za izradu murala, osim ako se umetnik ne plaši same visine.

Mislim da visina danas nije prepreka za izradu murala, osim ako se umetnik ne plaši same visine
Jelena Vićentić

Andrej Kolosov: Skelu postavlja naručilac. Ograničenja u visini nema dokle god su ispoštovane sve bezbednosne procedure za rad na visini. Ukoliko su neki delovi fasade nepristupačni za oslikavanje koristi se dizalica sa korpom.

Viral tim: Skele postavljaju majstori koji imaju dozvole za skelu i njeno korišćenje. Od umetnika i njegove ambicioznosti zavisi do koje visine želi da radi.

Jelena Vićentić tokom rada na muralu; Foto: Mural Vicentic

Koliko je potrebno vremena da se oslika mural na jednoj fasadi?

Andrej Kolosov: Zavisi od kompleksnosti rada i samih dimenzija crteža, a najkraće jedan dan.

Viral tim: Vreme za izradu murala zavisi od toga da li je eksterijer ili enterijer u pitanju. U eksterijeru ograničavajući faktor mogu biti vremenski uslovi, što će radove produžiti, dok su u enterijeru rokovi poprilično transparentni. Sve zavisi od motiva koji se radi i površine zida.

Jelena Vićentić: Zavisi od vremenskih uslova, tehničkih mogućnosti i zahtevnosti slike koja se prenosi na zid.

Murali Kolosov

Koja je najveća dimenzija murala koji ste radili i koji vam je najinteresantniji projekat do sada?

Jelena Vićentić: Najveća površina na kojoj sam radila, timski, tokom studija, bila je 500 m2. Mural je rađen u organizaciji Univerziteta umetnosti u Beogradu, pod mentorstvom profesorke Vesne Knežević u mestu Resavica, na fasadi Doma kulture, 2010. Pored njega, nešto manjih dimenzija, takođe timski rađen 2013. na fasadi Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu. Najponosnija sam na murale koje radim samostalno, a jedan od omiljenih, površine 60 m2, nalazi se u jednoj privatnoj garaži. Bukvalno sam „parkirala“ avion pored svih automobila u garaži, i to je nešto najinteresantnije što sam do sada uradila!

Andrej Kolosov: Najveća dimenzija je oko 1.000 m2 i nalazi se u sklopu rešenja koje sam radio za FK Bežanija. Jedan od interesantnijih projekata koje sam radio se nalazi u jednom poznatom beogradskom restoranu na Dorćolu.

Mural na fasadi Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu; Foto: Mural Vicentic

Nikada do tada nismo slikali u termo-elektrani, ali eto, za sve postoji prvi put
(Viral tim)

Viral tim: Svi projekti koje smo radili su zanimljivi na svoj način, ali imamo nekoliko koje bismo izdvojili. Bik u „Nacionalnoj Klasi by Vojvodina“ nam je najdraži projekat, jer je to prvi „veći“ mural sa kojim smo se susreli na samom početku. Zatim Cineplex sala u tržnom centru BIG, gde smo po prvi put slikali sa fluorescentnim bojama koje sijaju u mraku. Sala je namenjena dečijim projekcijama, tako da je cela sala oslikana „Space“ temom. Naredni projekat u kojem smo uživali je oslikavanje upravne zgrade TE-TO Pančevo. Nikada do tada nismo slikali u termo-elektrani, ali eto, za sve postoji prvi put. I moramo da pomenemo Kulturni centar u Rumi, gde smo oslikali  spoljašnju fasadu ovog objekta.

 

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *