Jedno od dva planirana rešenja za oblikovanje mosta; Ilustracija: Planska dokumentacija
Urbanizam

Izvesna izgradnja pasarele između Novog Beograda i Ade Ciganlije

Nacrt PDR-a za novi pešačko-biciklistički most u Beogradu je na javnom uvidu, a u dokumentaciji su priložene dve varijante izgleda mosta sa planom za izgradnju parkinga kao i urbane bašte. 

Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove Grada Beograda oglasio je javni uvid u Nacrt plana detaljne regulacije za izgradnju pešačko-biciklističke veze između Ulice omladinskih brigada na Novom Beogradu i Ade Ciganlije sa mostom preko Save.

Naručilac izrade plana je Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda, nosilac izrade je Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove, obrađivač Urbanistički zavod Beograda, dok su odgovorne urbanistkinje Ana Lazović, dia i Olga Stojković, dia.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Katastarski plan sa granicom PDR

Predplanske aktivnosti

Kako se navodi u dokumentaciji, Izradi Plana prethodila je ideja Grada Beograda da se stari Savski most izmesti na novu lokaciju, a na njegovom mestu izgradi novi most preko reke Save. Idejno rešenje za novi most je odabrano na javnom konkursu, na kom je Saobraćajni institut CIP dobio prvu nagradu i kome je dodeljena izrada idejnog projekta novog mosta u okviru koga je i projekat demontaže postojećeg mosta i izmeštanje na novu lokaciju.

Na osnovu navedenog, Saobraćajni Institut CIP izradio je „Bazičnu analizu mogućih lokacija za izmeštanje Starog savskog mosta“ koja je sa više aspekata sagledala uticaje koje će most imati na okruženje, i na osnovu zadatih parametara (saobraćajni, tehnički i vizuelni) ispitala potencijalne lokacije za postavljanje, kako bi se na adekvatan način donela odluka o novoj lokaciji starog Savskog mosta.

Most je potrebno planirati isključivo kao pešačko-biciklističku vezu između Novog Beograda i Ade, uz mogućnost prelaska samo interventnih vozila.

Zaključak Analize je da je premeštanje postojećeg Starog savskog mosta na lokaciju Ada CiganlijaNovi Beograd sa tehničke strane izvodljivo, ali da teba uzeti u obzir ekonomsku isplativost i vizuelni efekat takvog premeštanja. Zatim, da je tehnički ispravnije razmotriti izgradnju potpuno novog pešačko-biciklističkog mosta, izvedenog kao elegantna, laka i optimalna konstrukcija.

Na sastanicima u okviru dodatnog sagledavanja izmeštanja Starog savskog mosta, zaključeno je da je veza između Ulice omladinskih brigada i Ade Ciganlije najprihvatljivija za postavljanje i da je most potrebno planirati isključivo kao pešačko-biciklističku vezu između Novog Beograda i Ade Ciganlije, uz mogućnost prelaska samo interventnih vozila (hitna pomoć i vatrogasna vozila).

Veza između Ulica omladinskih brigada i Ade Ciganlije najprihvatljivija je za postavljanje mosta; Ilustracija: Planska dokumentacija

Kontinualni koridor biciklističke mreže

Pešačko-biciklistički most planira se u cilju povezivanja Novog Beograda i Ade Ciganlije i stvaranja infrastrukture za aktivnu mobilnost, čime se otvara mogućnost za veći udeo biciklističkog saobraćaja u ukupnom obimu kretanja u gradu, navodi se u planskoj dokumentaciji.

Planiranjem mostovske konstrukcije koja povezuje Novi Beograd i Adu Ciganliju, formira se kontinualni koridor biciklističke mreže Zemun – Novi Beograd – Ada Ciganlija – Dorćol (ekstenzija Eurovelo 6 evropske rute kroz Beograd), a cilj rešenja je da koncept održive mobilnosti poveže sa principima očuvanja prirodnih vrednosti – u cilju zdravije i kvalitetnije životne sredine i očuvanja prirodnih procesa.

Varijanta mosta sa ogradom; Ilustracija: Planska dokumentacija

U dokumentaciji Plana priložene su dve varijante izgleda mosta, sa lukovima i sa ogradom, koje predstavljaju moguća rešenja.

Planirani most predviđen je isključivo za pešačko-biciklistički saobraćaj, i predstavlja vezu postojećih i planiranih pešačkih i biciklističkih staza na novobeogradskoj strani sa Adom Ciganlijom. Planirana je dvosmerna biciklističko-pešačka staza duž cele mostovske konstrukcije.

Kolski saobraćaj je zabranjen, osim za vozila sa posebnim režimom korišćenja (hitna, pomoć, vatrogasna služba, održavanje). Pozicija i oblikovanje mosta proistekli su iz odnosa prema ograničenjima sa ciljem da se u maksimalnoj meri sačuva postojeća vegetacija, staništa i vrbaci „malog vranca“.

U dokumentaciji Plana priložene su dve varijante izgleda mosta (sa lukovima i sa ogradom) koje predstavljaju moguća rešenja, dok će se konačno rešenje definisati kroz izradu tehničke dokumentacije, a posebno prema uslovima Zavoda za zaštitu prirode u odnosu na stanište i koridor zaštićene vrste ptica „mali vranac“.

Varijanta mosta sa lukovima; Ilustracija: Planska dokumentacija

U Ulici omladinskih brigada obostrano su izvedene jednosmerne biciklističke staze koje su povezane sa stazom na nasipu.

Kako je navedeno u dokumentaciji, planirana je dvosmerna biciklističko-pešačka staza duž cele konstrukcije mosta, a zadržavaju se biciklistički koridori kroz blokove, uz levu i desnu obalu Save i u obuhvatu Ulice omladinskh brigada.

U Ulici omladinskih brigada obostrano su izvedene jednosmerne biciklističke staze koje su povezane sa stazom na nasipu (Savski kej), koja vodi ka Bloku 45 i predstavlja pešačko-biciklističku stazu sa posebnim režimom korišćenja.

Podužni profil mosta

Dvoetažno parkiralište uz Savski nasip

Planom  je takođe predviđena rekonstrukcija istočne biciklističke staze uz koju je planirana i pešačka staza, kao i proširenje pešačko-biciklističke staze na Adi Ciganliji kako bi se korisnici mosta bezbednije uključili na planirane staze na nasipu.

Parkiranja što se tiče, u regulaciji Ulice omladinskih brigada parkiranje se zadržava, dok se na poziciji otvorenog parkinga na kraju ove saobraćajnice, uz Savski nasip, planira dvoetažno parkiralište sa oko 140 parking mesta.

Takođe, osim za parkiranje stanara okolnih zgrada, parkiralište će biti korišćeno i od strane građana koji će do planiranog mosta dolaziti sopstvenim automobilom, a dalje nastaviti pešice ili biciklom, navodi se u planskoj dokumentaciji.

Koncept održive mobilnosti povezan je sa principima očuvanja prirodnih vrednosti; Ilustracija: Planska dokumentacija

Moguće je projektovati i proširenja, odnosno niše za zadržavanje uz spoljne ivice pešačke staze , kao i vidikovce za sagledavanje okruženja.

Planiran je profil mostovske saobraćajnice od 8 m (za bicikliste potrebno minimum 2 m). U poprečnom profilu mosta planirana je minimalno dvosmerna biciklistička staza, pešačka staza od minimum polovine širine profila, bankina, a moguće je projektovati i proširenja, odnosno niše za zadržavanje uz spoljne ivice pešačke staze (minimum 1 m širine), kao i vidikovce za sagledavanje okruženja.

U zoni pristupa mostu planiran je plato za okupljanje pešaka i bicilista. Predviđen je produžetak priobalnog parka sa širom pešačkom površinom u okviru koje se može naći urbani mobilijar i elementi vegetacije (tzv. urban garden), a preporuka je da se na mostu postave grejači površina.

Uz konstrukciju mosta na obe obale, kroz izradu projektne dokumentacije treba predvideti vertikalne komunikacije (stepenišni prostor i/ili lift) za pristup pešaka i biciklista, u blizini mosta planirati lokaciju za punjače električnih bicikala i trotineta, a na samom mostu IP kamere i brojač bicikala.

Kolski saobraćaj je zabranjen, osim za vozila sa posebnim režimom korišćenja; Ilustracija: Planska dokumentacija

Na javnom uvidu do 21. decembra

Zainteresovani mogu da tokom javnog uvida svoje primedbe na planirana rešenja, u pisanom obliku, dostave Sekretarijatu za urbanizam i građevinske poslove, preko pisarnice u Ulici kraljice Marije br. 1, zaključno sa 21. decembrom 2022. godine.

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

8 komentara

  1. miki

    odlično kako god! konačno!

  2. Jovan

    Biti cu presrecan kad ovo bude zavrseno

  3. Petar Belić

    Nema sanse, sve zivo ste nacickali na kraju Omladinskih brigada. Gradite most u ulici Agostina Neta gde je veci prostor ostavljen za most, parking i sve ostalo. Ili na nekom trecem mestu.

  4. Maki

    Odlična zamisao, krajnje je vreme da se sto vide promoviše zdrav život, a pešačenje i vožnja bicikla su najoptimalniji u Novom Beogradu. Direktna povezanost ove vrste, Novog Beograda sa Adom kao mestom na kojem se inače odvija masovna rekreacija je pun pogodak.

  5. Blok 70

    Zaboravili ste da pomenete u tekstu i drugu stranu priče a to je da se stanari obližnjih blokova ne slažu sa izgradnjom mosta zbog bojazni od još većeg pritiska vozila na i sad ogroman haos uz Savski kej… da se plaše da most ne bi bio samo pešački već bi poslužio i za kolski prelaz bahatih na Adu, itd. Planirana je dvoetažna garaža uz Kej kojoj tu i nije mesto.
    Pronađite malo i info o toj strani priče…

    1. Nauta Brodic

      Apsolutno saglasan. Trebalo bi sagraditi mali mostic za pesake i bicikliste i nista vise. Ovolike skupe betonske skalamerije nikom nisu potrebne. Izuzev onima koji bi, dupliranjem cena izgradnje, da jos malo ipljackaju budzet Republike Srbije.

    2. Okretnica blok 70

      Ko se to ne slaže, ovi koji su sakupljali potpise kod trafike na okretnici. Taj momak živi na pocetku bloka, daleko od nas koji smo na okretnici, ro sensamo kreirala takva slika. Mi realno ne možemo da živimo od splavova i gužve ma parkinzima, e to je istina

  6. Bane

    Taj mali pesecki most je barem pola vrednosti pravog mosta koji itekako nedostaje preko Save. Pogledajte svakodnevne kolone preko mostova.
    Novi pravi most za vozila pesake i bicikle. To je jedini izlaz iz saobracajnog haosa i jos jedan most u blizoj buducnosti.

Оставите одговор на Bane

Obavezna polja *