Nova autobuska stanica u Beogradu: Deset godina od idejnog projekta i sedam godina od početka izgradnje
Pred svečano otvaranje sagledavamo šta je sve izgrađeno do sada, ali i skrećemo pažnju na pitanja koja će u narednim mesecima mučiti mnoge Beograđane.
Ove godine se navršava deset godina od završetka javnog arhitektonsko-urbanističkog konkursa za novu autobusku stanicu na Novom Beogradu. Prvo mesto je tada osvojio projektni biro Proaspekt, na čelu sa arhitektama profesorima Milanom i Vladimirom Lojanicom.
Oni su kroz svoj projekat ponudili jedno savremeno, funkcionalno, a kroz prateće zgrade i komercijalno rešenje za kompletno saobraćajno čvorište na Novom Beogradu, čime bi se rešilo uređenje i povezivanje autobuske i železničke stanice.
Epilog svega toga je poprilično polovičan, uostalom kao i svaki javni projekat koji se planira i gradi u Srbiji. Najpre se najavljuje pompezno, a kada dođe do razrade idejnog rešenja i izvođenja, sve biva veoma uprošćeno, gotovo banalizovano, naravno uz najniži kvalitet izvedenih radova. Pa se onda dođe na onu dobro poznatu uzrečicu – dobro je da je i ovo urađeno!
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Rokovi su više puta probijani, a kao jedan od razloga se navodi nedostatak sredstava za nastavak radova.
Gradnja stanice je pompezno najavljena daleke 2017. godine, sa idejom da će biti dovršena za najviše dve godine. Ovi rokovi su više puta probijani, a kao jedan od razloga se navodi nedostatak sredstava za nastavak radova.
Ovaj manjak u budžetu preduzeća BAS zaista iznenađuje, a još više nespremnost grada Beograda i/ili Republike Srbije da se aktivnije uključe u budžetiranje projekta, kako bi isti na vreme krenuo u izvođenje i kako se rokovi za dovršetak radova ne bi u nedogled probijali.
Ovakvi projekti se u svakoj razvijenoj državi završavaju do godinu dana, a kod nas se umesto meseca odbrojavaju godine do konačne izvedbe. Ali šta je to sve izgrađeno i kako će izgledati novo glavno beogradsko autobusko stajalište?
Stanje iz februara 2023:
Polovična izvedba i dodatno čekanje na kompletan sadržaj
Ono što vidimo na licu mesta jeste dovršeno autobusko stajalište, sa ukupno 65 perona, gde su na jednom mestu obuhvaćeni polazni i dolazni peroni, što decenijama nije bio slučaj na staroj stanici. Prisutan je i pripremni parking za 80 autobusa, kao i parking za putnike sa 186 mesta.
Jedan od glavnih problema glavne autobuske stanice bio je nedostatak prostora za taksi stanicu, što je sada rešeno izgradnjom 25 parking mesta za taksi vozila. Kada se pogleda izvedeno rešenje i ove brojke, nova stanica ima vidno unapređene kapacitete, a poseduje i daleko veću funkcionalnost.
Međutim, ono što nije dovršeno usled nedostatka sredstava, jeste glavna stanična zgrada, površine 27.000 kvadrata, za koju se trenutno izvode pripremni radovi i koja će nakon završetka izgradnje posedovati najmoderniju infrastrukturu sa kompletnim glavnim i pratećim sadržajem.
Glavna stanična zgrada će nakon završetka izgradnje posedovati najmoderniju infrastrukturu sa kompletnim glavnim i pratećim sadržajem.
Dok glavna zgrada ne bude izgrađena, putnici će privremeno koristiti objekat sa osnovnim sadržajem. Nadamo se da ovo neće trajati duže od jedne decenije, koliko u proseku traje radni vek svakog objekta ili saobraćajnice, koja se u Srbiji izgradi privremeno.
Ovaj privremeni stanični objekat izlazi na plato autobuske stanice, dok će preko puta uskoro biti izgrađena i glavna zgrada železničke stanice, pa će privremeni objekat postati aneks između dva putnička stajališta.
Tako će konačno na jedan funkcionalan način biti umrežen autobuski i železnički saobraćaj, pod uslovom da obe glavne stanične zgrade budu izgrađene u dogledno vreme.
Problem presedanja
Ako pogledamo saobraćajnu infrastrukturu, zapazićemo da će grad imati dva saobraćajna čvorišta, tj. da se na Novom Beogradu nalazi glavna autobuska stanica, koja je u blizini novobeogradske železničke stanice, a da se u Prokopu nalazi glavna železnička stanica, u čijoj relativnoj blizini kod Autokomande se gradi autobusko stajalište za autobuse koji odlaze ili dolaze sa juga Srbije.
Kako je naglašeno iz gradske uprave, ovo će biti drugo saobraćajno čvorište i autobusi koji dolaze do stajališta na Autokomandi, neće voziti do glavne autobuske stanice na Novom Beogradu, kako saobraćaj na mostu Gazela ne bi bio dodatno zakrčen sa preko 1.000 autobusa na dnevnom nivou.
Postavlja se logično pitanje – kako će biti rešen problem putnika koji presedaju na neki od autobusa? Iz gradske uprave su objasnili da će autobusi koji moraju da stanu na oba stajališta, od jednog do drugog putovati obilaznicom, kako ni bi pravili gužvu u gradskom saobraćaju. Nismo sigurni koliko je ovo funkcionalno, ali to nam je za sada jedino rešenje.
Za južno stajalište uopšte nije predviđena infrastruktura kao u slučaju novobeogradske glavne stanice.
Takođe, za južno stajalište, odakle je planirano da polaze i đačke ekskurzije i drugi turistički autobusi, uopšte nije predviđena infrastruktura kao u slučaju novobeogradske glavne stanice (biće malo uređeniji parking), pa se postavlja pitanje zbog čega će putnici koji putuju na relacijama južno od Beograda, na ovaj način biti diskriminisani?
Eto kakvi sve problemi nastaju, kada grad odluči da napravi dva saobraćajna putnička čvorišta, jedno glavno autobusko, drugo glavno železničko, ali da autobuska ne budu u direktnoj vezi.
Šta nakon otvaranja?
Ovo su samo neka od zapažanja i pitanja, koja će u narednim mesecima mučiti mnoge Beograđane, ali i sve one koji putuju do Beograda i koji budu morali da presedaju.
Svečano otvaranje glavne autobuske stanice planirano je za 29. septembar, pa ćemo nakon toga videti kako će funkcionisati sistem međugradskog i prigradskog autobuskog prevoza i da li će grad morati da pronađe neko adekvatnije rešenje.
Sramota je da je bilo potrebno da pogine nekoliko osoba da bi se postavila ograda izmedju saobracajnih traka kod Prokopa. Takodje, gradski prevoz ne podrzava potrebe putnika Beo voza. Nova autobuska stanica na Novom Beogradu bice samo jos jedan javni WC kao sto je i podzemni prolaz kod Vuka, stanica voza Novi Beograd i juzna autobuska stanica na auto putu.
I još nije kompletno gotova, kao ni ž. stanica
I verovatno će da prokišnjava i da potapa kao novu železničku
Cirkus kao i sve što rade sa javnim objektima i prostorima. Njih to ne zanima, to su samo nus pojave otimanja prostora koji njima odgovaraju.
Znači Beograd je dobio umesto autobuskih stanica samo 2 parkinga koji međusobno neće ni funkcionisati, niti sa mrežom železnice i javnog prevoza grada. Naravno da će se još decenijama to „završavati“ a u međuvremenu izmišljati i dodatna „privremena“ rešenja. Ne, ne, nema sredstava… to nije Expo, nije BW…
Sve je smešno, ali najsmešniji biser je da autobusi od jedne do druge stanice koje su autoputem (pardon, motoputem) udaljene 6km, idu obilaznicom što iznosi oko 50km. A sve zato što imamo „stručnjake“ na vlasti koji propagiraju korišćenje privatnih automobila i ne rade ništa po pitanju poboljšanja javnog prevoza što i dovodi do nesnosnih gužvi eto na pomenutoj Gazeli.
Sve, ali sve se radi naopako.
Nova autobuska stanica je trebalo da bude kod Kvantaša uz autoput odakle bi bez problema primala saobracaj sa severa, zapada i istoka. Za jug je mogla manja st i sever su mogle dve prolazne stanice u Makišu i kod groblja Zbeg. Zavlačenje međugradskih budeva u blokove ce napraviti haos.
fantastičan projekat koji nije ni blizu početka, a iskreno ne verujem da će ikada ugledati svetlost dana u originalnom rešenju! tako je žalosno sve ovo što se dešava, tek za 3 godine bi navodno trebalo da otpočne izgradnja objekata na mestu nekadašnjeg buvljaka, pa još minimum 5 godina do završetka, prođoše nam životi, tužno koliko
propadamo