Građevinarstvo, Izdvojeno

Nova saobraćajnica u Švedskoj služi kao punjač za električna vozila

Put koji puni baterije električnih automobila dok se oni voze po njemu otvoren je u Švedskoj u blizini stokholmskog aerodroma Arlanda.

Drum je dugačak skoro dva kilometara i iza njega stoji eRoadArlanda, konzorcijum u koji su uključene brojne kompanije uključujući proizvođača motornih vozila DAF, građevinske izvođače, tehnološke kompanije, kao i akademske institucije.

Njihov inovativni sistem prenosi energiju do električnih vozila, kako automobila tako i kamiona, kroz prugu koja se nalazi na sredini vozne trake. Deo pruge od 50 metara u potpunosti je elektrificiran i služi kao punjač baterije električnih vozila. Vezu sa podnožjem vozila predstavlja pokretna ručica koja automatski detektuje blizinu pruge za punjenje i počinje da se spušta ka njoj dok se vozilo kreće u njenom smeru. Dok se vozilo puni, vozači mogu da prate nivo punjenja i količinu utrošene električne energije.

Od sada će skoro svi električni automobili pomalo podsećati na Transformerse

Ovaj sistem je zgodan zato što ga je moguće instalirati na sve javne puteve.

U pitanju je tehnologija zasnovana na sličnim principu kojim se pokreću tramvaji, a slični električni putevi već su instalirani u Nemačkoj i na drugim lokacijama u Švedskoj, ali su svi oni još uvek u privatnom vlasništvu. S druge strane, sistem punjena električnih vozila koji je razvila eRoadArlanda je ne samo jeftiniji i napredniji, nego i namenjen javnim putevima.

Ovaj sistem moguće je instalirati na sve javne puteve

Diskretno rešenje

„Koliko znamo, radi se o najjeftinijem sistemu električnih puteva koji je razvijen do sada“, izjavio je Hans Säll, predsednik konzorcijuma za Dezeen. „Naš sistem može da se implementira na već postojeće infrastrukture i funkcioniše kako na putničkim, tako i na velikim transportnim vozilima. Sa estetske strane gledano, radi se o sasvim diskretnom rešenju„.

Punjenje vozila u pokretnu u odnosu na punjenje onih koja su stacionirana na jednom mestu nosi nekoliko prednosti. Pre svega, baterije koje se koriste u ovakvim slučajevima su manje, a samim tim i jeftinije i manje štetne po okolinu. Osim toga, i sami punjači, odnosno stanice za punjenje vozila zauzimaju manju površinu i lakše se implementiraju na postojeće autoputeve.

Uz ovakva vozila neće više biti „puš pauze“ na pumpi

Uskoro u celoj Evropi?

Ovaj pilot projekat do sada su ovaj put uspešno koristili električni kamioni koji saobraćaju po lokalu, a finansirali su ga zajedno eRoadArlanda i vlada Švedske. Trenutno švedska vlada radi na tome da pronađe najbolje rešenje za unapređenje javnih puteva i testiraju različite opcije punjenja električnih vozila. One se u ovom momentu testiraju na nekolicini manjih javnih puteva, a plan je da se za nekoliko godina prebace na nešto duže deonice.

Uzevši u obzir da evropski proizvođači vozila kakvi su Volvo i BMW uporno rade da razvoju električnih automobila za široku proizvodnju, neće biti nimalo čudno kada slične sisteme punjenja za nekoliko godina vidimo na nekim od najvećih saobraćajnica u Evropi.

Foto: eRoadArlanda

Kad ste već ovde…

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *