Projekat Stuttgart 21 je do sada odneo 7,6 milijardi evra; Foto: Željko Tekić
Građevinarstvo

Najveće gradilište u Evropi napunilo deseti rođendan

Stuttgart 21 najskuplji je građevinski poduhvat u Nemačkoj… ali i jedan od najomraženijih.

Nemačka železnica je perjanica i ponos nemačke privrede i progresa, a Stuttgart 21 je projekat koji ima za cilj da je dodatno unapredi. Naime, projekt izgradnje nove podzemne stanice i tunela kraj glavne železničke stanice u Štutgartu, ima za cilj da metropolu nemačkog jugozapada bolje železnički poveže s trasom Pariz – Štutgart – Minhen – Beč – Budimpešta.

Glavni investitor su Nemačke železnice kao i aerodrom Štutgart, a Transevropska mreža i Evropska Unija su se takođe uključile u finansiranje ovog velikog građevinskog pothvata kojeg izvodi Arup.

Radovi su počeli pre deset godina, a novi rok je 2025. godina i to uz probijanje budžeta za više od milijardu evra.

Saobraćajni inženjer Gerhard Heimerl je još 1988. predložio projekat, ali je tek 1994. on zvanično predstavljen javnosti. Građevinski radovi počeli su pre deset godina, odnosno 2. februara 2010. dok je otvaranje prvobitno bilo zakazano za decembar 2019. Međutim, radovi su veoma odužili, pa je novi rok pomeren za 2025. godinu i to uz probijanje budžeta za više od milijardu evra. Ovaj projekat je za sada odneo 7,6 milijardi evra, što ga čini najskupljim građevinskim poduhvatom u Nemačkoj.

Međutim, uprkos snažnoj promociji vlasti i medija, građani Štutgarta su na početku gradnje većinom bili protiv „Stuttgarta 21“ i bunili se zbog izgradnje nove podzemne stanice. Glavne zamerke odnosile su se na to da bi projekat mogao da ugrozi proticanje podzemnih voda i pritom ispere minerale iz zemljišta. Bunt građana pokrenuo je jednu od najvećih policijskih racija u novijoj istoriji grada. Tako je Stuttgart 21 postao ne samo jedan od najskupljih već i jedan od najomraženijih projekata u Nemačkoj.

Ovaj projekat će Štugart bolje povezati sa Parizom, Minhenom i Budipeštom; Foto: Željko Tekić

Radovi i ispod zemlje

Kao što se može videti na fotografijama, radovi na izgradnji ovog velikog projekta se nastavljaju, međutim najopsežniji radovi obavljaju se ispod površine zemlje. Veliki poduhvat učinjen je krajem februara kada je probijen tunel dužine 3,5 kilometara na dubini od 13 metara koji će Štugart povezati sa aerodromom. Ukupna mreža tunela u projektu Stuttgart 31 dugačka je 59 kilometara od čega je 85 posto već probijeno.

Kad ste već ovde…

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *