Aktuelno, Novi objekti

Žeželj se nasukao na glavni projekat

Gradnja novog Žeželjevog mosta, po svemu sudeći, neće početi ove godine.

Kada je krajem januara u Vladi Vojvodine potpisan ugovor o izgradnji novog železničko-drumskog mosta na mestu pre 12 godina porušenog Žeželjevog, koji su u aprilu 1999. NATO-ovi bombarderi gađali pet puta, šef delegacije Evropske komisije u Srbiji Vensan Dežer je obećao da će radovi početi s prvim lepim danima. Međutim, sudeći po informacijama koje smo juče saznali u kancelariji Evropske komisije i JP „Železnice Srbije” – koje su preuzele prava i obaveze investitora izgradnje novog mosta u ime države Srbije – od radova do daljeg ništa. Razlog je glavni projekat, čija je izrada tek počela.

U „Železnicama Srbije” ističu da će most biti izgrađen za 32 meseca, kao što je predviđeno ugovorom, a računanje vremena počinje od 10. marta, kada je počela izrada glavnog projekta. Za završetak tog dokumenta treba šest meseci, što znači da će biti gotov u septembru, ali i mesec dana za tehničku kontrolu, što nas uvodi već u oktobar, kada je, praktično, kraj građevinske sezone. Za maj su najavljena geološka istraživanja i geodetska snimanja, tako da će, praktično, ovo leto proći bez otvorenog gradilišta, za kada je Vensan Dežer obećao intenziviranje izgradnje da bi, kako je rekao, na kraju svoga mandata 2013. prešao preko novog mosta.

Tender za izgradnju i projektovanje novog mosta te uklanjanje postojećeg privremenog dobio je špansko-italijanski konzorcijum, koji čine dve španske firme – AZVI i „Horta Koslada” i italijanski „Tadei”. Novi „Žeželj” ličiće na prethodni, osim što će lukovi biti nakošeni prema unutra i izgrađeni od čelika, a ne betona. Ukupna vrednost radova na tom mostu prvobitno je bila procenjena na oko 60 miliona evra, od kojih bi EU preko IPA fonda dala polovinu, Pokrajina 20 miliona i grad ostatak. Međutim, konkurencija je, očito, uradila svoje i cena je snižena na 45 miliona evra, tako da će uštede biti uložene u prilazne puteve za most i za druge projekte u zemlji.

Izgradnju čelične konstrukcije mosta finansiraće EU iz bespovratnih sredstava s oko 26,2 miliona evra. Autonomna Pokrajina Vojvodina i grad Novi Sad finansiraće demontažu privremenog i montažu novog mosta, ukupno vredne oko 19,1 miliona evra, u odnosu dva prema jedan: Pokrajina obezbeđuje oko 12,7 miliona evra, a Novi Sad oko 6,4 miliona.

Generalni projekat za izgradnju novog „Žeželjevog„ mosta davno je uradio Saobraćajni institut CIP, a Evropska agencija za rekonstrukciju je, preko programa KARDS, koji je bio namenjen obnovi ratom porušenih objekata, izdvojila dva miliona evra za izradu idejnog projekta novog mosta i taj posao je još u maju 2007. godine poverila italijanskoj kompaniji „Italfer”. Trebalo je 22 meseca da on bude završen, nakon čega su se naši setili da se most nalazi na saobraćajnom Koridoru 10 i da bi trebalo da ima dvokolosečnu prugu, pa je proširenje projektnog zadatka produžilo rok. Ako glavni projekat bude gotov do jeseni, ove godine bi možda mogla početi priprema gradilišta, a ozbiljniji radovi sledeće građevinske sezone.

Temelji postoje

Po idejnom projektu italijanske projektantske kuće „Italfer”, novi most bi trebalo da ima dva železnička koloseka, dve drumske i dve pešačke staze, dužinu 474 metra i širinu 25, a sastojaće se od dva povezana luka od 180 i 220 metara. Po rečima predsednika Komisije za mostove u Ministarstvu za infrastrukturu Dejana Kovačevića, na ovim elementima temeljiće se glavni projekat koji mora da obezbedi izabrani izvođač radova.
(Dnevnik)

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

2 komentara

  1. Nikola

    Jel se zna hoce li most biti napravljen od prednapregnutog betona?

Ostavite odgovor

Obavezna polja *