Instagram ubija autentičnost enterijera – upozorava arhitekta Vladimir Gugl
Projektovanje enterijera u ugostiteljstvu zahteva mnogo više od praćenja trendova – traži razumevanje psihologije gosta, biznisa investitora i dinamike tržišta, kaže Gugl pred konferenciju BuildUp 2025.
Projektovanje enterijera za restorane i hotele daleko prevazilazi puko estetsko oblikovanje prostora – ono zahteva razumevanje psihologije korisnika, poslovne logike investitora i dinamike tržišta ugostiteljstva. Arhitekta u tom procesu mora istovremeno da balansira između kreativnosti i racionalnosti, emocije i funkcije, umetnosti i biznisa.
U eri u kojoj vizuelni trendovi sa društvenih mreža često diktiraju ukus, autentičnost i promišljeni koncept postaju sve dragoceniji. O tome kako se u HoReCa projektima gradi atmosfera, oblikuje identitet brenda i stvara prostor kojem se gosti uvek vraćaju, govori arhitekta Vladimir Gugl koji će govoriti na konferenciji BuildUp 2025: Horekatura.
Pročitajte još na Gradnja.rs:

Koji su najveći izazovi kada treba osmisliti enterijer restorana ili hotela koji istovremeno zadovoljava estetske kriterijume, funkcionalne potrebe osoblja i očekivanja različitih tipova gostiju?
Kao i u bilo kojoj drugoj kreativnoj delatnosti, za početak treba utišati početno oduševljenje – ukazanom prilikom, prostorom, zahtevom… u retkim slučajevima i investitorom. Surova realnost je da smo svi različiti i da svakome od nas koji smo u ovom poslu odgovara neka određena vrsta objekata, a ugostiteljstvo i hotelijerstvo realno su najosetljivije vrste poslova za arhitekte, jer podrazumevaju malo dublje socio-psihološke veštine projektanta u odnosu na druge javne objekte.
Za početak je neophodno uzeti u obzir da je u retkim slučajevima investitor zainteresovan samo i jedino za estetski lep lokal, već da su ekonomski parametri kojima se investitor rukovodi zapravo službeni jezik u 99,9% slučajeva i da je to zapravo jedino i logično.
Kako se u HoReCa projektima balansira između prepoznatljivog dizajnerskog pečata i komercijalne isplativosti, odnosno zahteva investitora?
Za početak, prepoznatljiv dizajnerski pečat je jedna ozbiljno ugrožena vrsta od kada su Instagram i Pinterest ušli u naše živote, ne zbog zloupotrebe od strane arhitekata i dizajnera, već zbog prekomerne upotrebe od strane investitora, koji uglavnom misle da će tako rešiti pitanje projektnog zadatka i definisanja zahteva, pa nam uglavnom daju neke reference i smatraju da su tako završili taj kreativni deo posla sa svoje strane.
Naši investitori, obzirom da su listom profesionalci, traže isključivo da im restoran dobro radi i ne bave se preterano davanjem instrukcija za naš deo posla. Takve zahteve obično postavljaju početnici u ugostiteljstvu.
Prepoznatljiv dizajnerski pečat bi trebalo da bude prepoznat kroz lucidnost, detalje, karakteristična light design rešenja, a ne ponavljanje istih obrazaca i reciklažu projekata sa prilagođavanjem novom prostoru… Nemoguće je stalno raditi isto, posebno ako su vam projekti rasuti svuda po svetu. Ne možete tretirati Stradun u Dubrovniku, Hamburg i Zlatibor na isti način, to vređa inteligenciju i džep investitora.
Prepoznatljiv dizajnerski pečat trebalo bi da bude prepoznat kroz lucidnost, detalje, karakteristična light design rešenja.
U kojoj meri trendovi u globalnom dizajnu utiču na vaše projekte, a koliko polazite od lokalnog konteksta, kulture i identiteta prostora?
Trendove jednostavno morate da pratite – to je i najveća lepota naše profesije. Mali problem je što su danas trendseteri uglavnom influenseri koji nemaju nikakav odnos prema tome što pričaju, nego se rukovode isključivo zaradom pa trendovi nastaju na potpuno bizaran način. Zato je distanca prema bilo kakvoj random novotariji neophodna dok to ne postane stvarno trend sa smislom.
Moj stav je uvek bio da trendi novitete treba uvoditi maksimalno oprezno i pomalo, prilagođavati ih osnovnoj ideji a nikako organizovati celu priču lokala na „novom revolucionarnom pristupu dizajnu“, jer je to neodgovorno prema investitorima. Realno, pozicija, geografija, zahtev, namena i vrsta objekta vas teraju da stvari radite na određen način, trendove treba koristiti više kao odmak od rutine, a ne kao dominantni pristup radu.
Da li enterijer može da bude ključni element u brendiranju hotela ili restorana, i na koji način se kroz prostor prenosi atmosfera i vrednosti brenda?
Enterijer je realno 33% uspeha ugostiteljskog objekta, a arhitektura i enterijer su oko 50% kvalitetnog hotela. Zašto 33%? Zato što je bez kvalitetnog menadžmenta, vrhunskog barmena, savršenog kuvara, iskusnih konobara i hostesa, enterijer samo lep prostor koji brzo izgustirate i odete dalje, u neki drugi lokal koji poseduje i ove kvalitete.
Enterijer ugostiteljskog objekta ili hotela treba pre svega posmatrati kao sveobuhvatni koncept koji će i za par godina pleniti pažnju posetilaca, da to nikako nije samo stvar trenutka i trenutne slabosti na nove trendove. Realnost je da se svet menja velikom brzinom, da su korisnici i gosti drugačiji iz godine u godinu.
Činjenica je ipak da bi arhitektura i enterijer restorana trebalo da čine suštinsku priču objekta koja na kraju krajeva i ostavlja taj prvi i najvažniji utisak na ljude. Ukoliko se sve kockice slože kako treba, pa se tema lokala ili hotela isprati na odgovarajući način, proprati marketinški i ugostiteljski, ljudi će se uvek vraćati u vaš lepi restoran i to im više neće biti opcija, već prvi izbor, jer se tu osećaju dobro i kao kod kuće.
Ukoliko se sve uradi profesionalno, ali bez duše – tu nema sreće. Ako se iskreno potrudite oko enterijera, ako posetioci osete koliko je truda i ljubavi iskreno uloženo u njihov osećaj prijatnosti i udobnosti, vi niste samo uradili dobar posao za sebe i investitora, već ste kreirali ambijent i atmosferu pripadanja kod gostiju, što je od suštinskog značaja za uspeh restorana, bara, hotela… Samim tim raste i vrednost brenda, ne postoji ništa tako snažno marketinški kao što je iskrena preporuka oduševljenih gostiju, kaže Vladimir Gugl koji će govoriti na konferenciji BuildUp 2025: Horekatura.

BuildUp 2025: Arhitektura ugostiteljstva
Arhitektura ugostiteljstva tema je konferencije BuildUp 2025, koja se 23. oktobra održava u beogradskom hotelu Crowne Plaza u organizaciji portala Gradnja.
Konferencija BuildUp 2025: Horekatura okupiće najznačajnije aktere iz oblasti arhitekture, hotelijerstva i investicija u ugostiteljski sektor. Reč je o najvećem regionalnom događaju posvećenom arhitekturi ugostiteljstva, čiji je cilj da poveže stručnjake, predstavi najnovije trendove i otvori diskusiju o budućnosti HoReCa industrije.
Broj karata je ograničen, stoga ne propustite priliku da rezervišete svoje mesto na vreme.
Više informacija potražite na sajtu BuildUp, a karte možete nabaviti putem sajta Tickets.
