Arhitekta hotela Mamula otkriva kako dizajn postaje strateški alat razvoja hotela – Nikola Novaković na BuildUpu 2025
Na konferenciji BuildUp 2025, arhitekta iz Crne Gore govori o tome kako strateški pristup dizajnu oblikuje vrednost prostora i dugoročni uspeh hotela.
„Projekat za Hotel Ibis se razvijao strateški, kroz jasno definisane principe koji su proizašli iz konteksta mesta i željene atmosfere prostora. Takav pristup je doprineo je da projekat zadrži autentičnost, a istovremeno ispuni funkcionalne i budžetske ciljeve“ – kaže za Gradnju arhitekta Nikola Novaković, osnivač kotorskog biroa Enforma i keynote predavač na konferenciji BuildUp 2025.
Arhitektonski studio Enforma osnovao je 2006. godine sa ciljem stvaranja tima mladih ambicioznih inženjera i stručnjaka okupljenih oko ideje o savremenom pristupu kreiranju prostora, arhitekture i dizajna, kao i njihovom oživljavanju. Prilikom projektovanja podstiče individualni pristup svakom novom zadatku, što na kraju rezultira jedinstvenim arhitektonskim proizvodima.
Pročitajte još na Gradnja.rs:

Uključivanje faktora iznenađenja
Kao osnivač i direktor studija Enforma, šta biste izdvojili kao ključne principe kojima vodite projekte hotela — od prvih ideja do njihove realizacije?
Po meni, ključna stvar kada su hoteli u pitanju upravo jeste kreiranje ambijenta, atmosfere koja je nukleus svakog ugostiteljskog objekta, zbog čega se na kraju vraćamo u date prostore. To je upravo ono zbog čega se i odlučimo da idemo u dati hotel ili restoran, zar ne? Kao i za svaki drugi projekat, trudimo se da je hotel deo konteksta, da komunicira sa ambijentom i okolinom, ali se trudimo da svemu tome uključimo i faktor iznenađenja, nešto po čemu će biti upamćen, što će gosti poneti sa sobom i poželeti da se zbog toga opet vrate.
Kada smo radili na konkursnom rešenju za Hotel Wave, upravo smo ovaj aspekt želeli da istaknemo samom arhitekturom objekta, kao jasnim odgovorom na lokaciju. Taj objekat pored mnogo specifičnosti ima jedinstveno šetalište, loop po krovu, kojim je spojen sa depandansima i uokviruje kompleks u jednu celinu. Ovakvi i slični principi su upravo nešto čime se rukovodimo prilikom kreiranja arhitekture za hotele ali i druge programe.
Gledajući kroz iskustvo studija Enforma, kako uspevate da spojite viziju dizajna s praktičnim zahtevima klijenata?
Uglavnom klijenti kod nas dolaze znajući šta mogu da očekuju, ali nije retkost da se naša vizija apsolutno ne poklapa sa zahtevima klijenata. Obično razgovorima o kreiranju neke dodatne vrednosti uspevamo da dođemo do kompromisa ili ostvarenja zamišljenog. U najčešćem slučaju su to dugotrajni razgovori koji se uglavnom tiču uklapanja vizije u zadati budžet, tako da je krajnji proizvod često balans vizije i praktičnih zahteva klijenta.

Zahtev da veći deo smeštajnih jedinica hotela budu apartmani na prodaju u potpunosti ruši sliku hotela kakvog mi zamišljamo.
Šta su, po vašem mišljenju, ključni izazovi s kojima se danas suočavaju arhitektonski biroi u procesu implementacije složenih projekata kao što su hoteli — od idejnog rešenja do izvođenja?
Izazova ima jako puno. Mi smo imali veliki broj ugostiteljskih objekata između čega je bilo i nekoliko hotela, kao što je slučaj sa Mamulom, koji su u principu rekonstrukcije zatečenih objekata, gde smo morali pristupiti prenameni i implementaciji hotelskih sadržaja. U tom slučaju je veliki izazov osmisliti sve procese i uklopiti se u zatečenu matricu objekta, obezbediti prostore za hotelske sadržaje.
Obično ovako zahtevni projekti budu i najbolji ukoliko se rade sa pažnjom i merom. Pored svega toga izazova ima raznih, što je karakteristično za države u kojima poslujemo, od administracije, do želja investitora i, naravno, tabu teme zahteva da veći deo smeštajnih jedinica hotela budu apartmani na prodaju, što u potpunosti ruši sliku hotela kakvog mi zamišljamo.

Strateško liderstvo kao ključ za uspeh
Iz vaše prakse: da li možete da izdvojite primer kada je strateško liderstvo i dizajn značajno doprineo uspehu nekog arhitektonskog projekta?
Moram biti iskren da je princip rada na projektima u našem studiju definisan strateškim liderstvom, gde od starta definišemo pravce razvoja projekata. Iz prakse bih izdvojio jedan od poslednjih projekata ove namene, Hotel Ibis čije izvođenje očekujemo u skoroj budućnosti, gde je strateško liderstvo bilo ključno za uspeh jer je omogućilo da dizajn zadrži jasnu viziju kroz sve faze.
Ovaj projekat se razvijao strateški, kroz jasno definisane principe koji su proizašli iz konteksta mesta (uz bulevar Tivat – Budva) i željene atmosfere prostora. Takav pristup je doprineo je da projekat zadrži autentičnost, a istovremeno ispuni funkcionalne i budžetske ciljeve. Dizajn nije bio samo estetski odgovor, već alat za stvaranje dodate vrednosti prostoru i budućem razvoju i poslovanju hotela, kaže Nikola Novaković koji će održati keynote predavanje na konferenciji BuildUp 2025.

BuildUp 2025: Arhitektura ugostiteljstva
Arhitektura ugostiteljstva tema je konferencije BuildUp 2025, koja se 23. oktobra održava u beogradskom hotelu Crowne Plaza u organizaciji portala Gradnja.
Konferencija BuildUp 2025: Horekatura okupiće najznačajnije aktere iz oblasti arhitekture, hotelijerstva i investicija u ugostiteljski sektor. Reč je o najvećem regionalnom događaju posvećenom arhitekturi ugostiteljstva, čiji je cilj da poveže stručnjake, predstavi najnovije trendove i otvori diskusiju o budućnosti HoReCa industrije.
Broj karata je ograničen, stoga ne propustite priliku da rezervišete svoje mesto na vreme.
Više informacija potražite na sajtu BuildUp, a karte možete nabaviti putem sajta Tickets.

Mora biti da je hotel veoma posecen. Trebalo bi izraditi psiholoski profil svakog ko tu boravi duze od sat vremena.
Vecera,septembar, pored nas dvoje u restoranu je bilo jos 6 gostiju, sobe kazamat sa prozorskim oknom za zstvorenike, iako ste na moru u restoranu gledate u zidove
bla bla bla,
a gde su fotogtafije?