Budući izgled EXPO 2027 u Beogradu
Izdvojeno, Kolumna

Expo 2027 u Beogradu: Projekti bez konkursa, arhitekte bez potpisa

Dok se Beograd ubrzano priprema za Expo 2027, arhitektura ostaje u senci: projekti bez konkursa, a imena autora javnosti nepoznata.

Sve kraći rokovi i pritisci da se izgradnja kompleksa za Expo 2027 što pre privede kraju doveli su do ozbiljnih ustupaka na polju arhitekture. Ne radi se samo o izgradnji sajamskih hala i paviljona, već i o čitavom nizu stambenih i poslovnih objekata, rekonstrukciji i gradnji novih hotela, obnovi i izgradnji nekoliko značajnih muzeja, kao i realizaciji drugih arhitektonsko-urbanističkih projekata, mahom lociranih u centralnim delovima Beograda i njegovoj široj okolini.

Expo 2027, iako je reč o manifestaciji manjeg formata (tematski Expo), predstavlja složen poduhvat koji zahteva dugoročne i temeljne pripreme, naročito u oblasti arhitektonsko-urbanističkih projekata – od samog izlagačkog kompleksa, do svih pratećih struktura. U Srbiji, međutim, čitav proces odvija se stihijski i neprofesionalno – sve i ako se ne bavimo finansijskom konstrukcijom.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Konkursi koji nestaju

Već na samom početku radova beleže se kašnjenja, a vidljivi su i ozbiljni propusti u pogledu arhitektonsko-urbanističkih rešenja: konkursi se ili uopšte ne raspisuju, ili traju svega 7 do 10 dana, što rezultira time da na kraju pristigne tek jedan rad, a imena arhitekata i biroa koji stoje iza pojedinih projekata uglavnom ostaju nepoznata.

Nakon tri sprovedena konkursa u Beogradu – za Park Ušće (Mitarh), Muzej Nikole Tesle (Bureau Cube Partners i Zaha Hadid Architects) i Zoološki vrt na Adi Ciganliji (Studio Obe) – gotovo svi naredni projekti stavljeni su pod režim lex specialis. To u praksi znači da investitori nisu u obavezi da raspisuju konkurse ili tendere, već autore mogu birati direktnim pozivom.

Takav pristup mogao bi se donekle opravdati u slučaju samog Expo 2027 izlagačkog kompleksa, gde su angažovana imena arhitekata već potvrđena na sličnim manifestacijama – Danilo Dangubić (projekat „Samoodrživi grad“ na Bijenalu u Seulu), A3 studio (paviljon Srbije na Expou 2020/21 u Dubaiju) i Jakša Nikodijević (paviljon Srbije na Expou 2025 u Osaki).

Ipak, za sve druge projekte širom Beograda stručna i šira javnost nema uvid u to ko su autori rešenja niti na koji način su angažovani. Među ovim projektima mogu se uočiti i kvalitetna, ali i manje uspešna idejna rešenja, što je u velikoj meri posledica izostanka javnih konkursa i dodeljivanja poslova pod netransparentnim uslovima.

Paviljon Srbije na Expou 2027 | Izvor: Siniša Mali/Instagram

Prvobitne ideje često bivaju pojednostavljene ili degradirane, kako bi se obezbedila veća kvadratura ili postigla atraktivnost u očima šire javnosti.

Iako dodela projekata po pozivu ponekad može biti opravdana – naročito kada je reč o arhitektama ili biroima sa relevantnim iskustvom – u uslovima opšte konfuzije, pritisaka i kratkih rokova, čak i najbolji autori neretko nude osrednja rešenja jer nemaju dovoljno vremena da temeljno promisle o specifičnostima lokacije.

Dodatni problem predstavljaju interesi političkih i privatnih aktera, koji značajno utiču na kvalitet krajnjih projekata. U fazi izrade izvođačkih planova, prvobitne ideje često bivaju pojednostavljene ili degradirane, kako bi se obezbedila veća kvadratura ili postigla atraktivnost u očima šire javnosti.

Jedan od ilustrativnih primera jeste Terazijska terasa (izvorno moderno idejno rešenje arhitekta Nikola Dobrović), za koju je u proteklih 30 godina organizovano nekoliko javnih konkursa, ali se trenutno izvodi po rešenju koje nije povezano ni sa jednim od nagrađenih radova.

Javnosti pritom nije poznato ko je autor projekta – da li je Grad Beograd angažovao nekog od ranijih dobitnika konkursa ili je posao poveren manje poznatom birou. Samo idejno rešenje ocenjuje se kao prosečno, sa nizom propusta, a usled oštrih kritika stručne i šire javnosti na kraju su morale biti usvojene značajne korekcije.

Projekat Terazijska terasa javnosti nepoznatog autora | Izvor: Belgrade Waterfront

Biroi: Situacija trenutno kritična

Drugi primer je rekonstrukcija Muzeja vazduhoplovstva, koja obuhvata obnovu postojeće zgrade arhitekte Ivana Štrausa, ali i potpuno preoblikovanje muzejskog izložbenog parka. Na prvi pogled, rešenje deluje savremeno i funkcionalno, sa zanimljivo osmišljenim denivelacijama partera. Međutim, javnosti i dalje nije poznato ko je autor projekta, niti na koji način je angažovan.

Lokacija je izuzetno važna, ne samo zbog arhitektonskog kvaliteta same zgrade, koja ima vanvremensku vrednost, već i zbog veličine celog kompleksa. Stoga se s pravom postavlja dilema da li je i za ovaj projekat trebalo raspisati javni konkurs, kao što je to bio slučaj sa zgradom Muzeja Nikole Tesle.

Treći primer odnosi se na izgradnju novih i rekonstrukciju postojećih objekata u cilju razvoja hotelskog kapaciteta Beograda. I ranije smo ukazivali da u Beogradu postoji potreba za najmanje 10 do 15 novih hotela, nezavisno od Expo 2027, ali rokovi za ovu manifestaciju dodatno su ubrzali čitav proces planiranja i gradnje.

Arhitekti se biraju gotovo isključivo po kriterijumu da u roku od mesec dana ponude koliko-toliko valjano rešenje, kako bi realizacija što pre otpočela. Pojedini investitori su ranije započeli postupak kupovine parcela ili objekata, pa su u potrazi za idejnim rešenjima dobili nešto više vremena.

Ipak, prema oceni više domaćih i regionalnih biroa, kojima su upućeni pozivi za dostavljanje ponuda, situacija je trenutno kritična. Ostaje da vidimo kakva će se rešenja pojaviti i kako će izgledati novi hoteli u Beogradu.

Budući izgled Muzej vazduhoplovstva u Surčinu | Izvor: Siniša Mali/Instagram

Ostaje otvoreno pitanje da li će, uprkos kriznim rokovima i odsustvu javnih nadmetanja, Beograd dobiti kvalitetna ili nedovoljno promišljena rešenja.

U svemu tome treba imati u vidu i činjenicu da u Beogradu, a verovatno i u širem regionu, ne postoji dovoljan broj izvođača sa adekvatnim iskustvom i raspoloživom radnom snagom za realizaciju ovako složenih projekata. Takav nedostatak mogao bi ozbiljno da utiče na kvalitet izvođenja, pa postoji rizik da pojedini, iako dobro osmišljeni i projektovani objekti, na kraju izgube deo svoje sveukupne vrednosti.

Sve ovo ukazuje na opštu arhitektonsko-urbanističku stihiju, čiji ishod je u ovom trenutku teško predvideti. Ostaje otvoreno pitanje da li će, uprkos kriznim rokovima i odsustvu javnih nadmetanja, Beograd dobiti kvalitetna ili nedovoljno promišljena rešenja. Na kraju se čini da nije presudno kakva će rešenja biti, već da ih uopšte bude – kako bi se Expo 2027 održao po svaku cenu.

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Dizajn enterijera

Srodni tekstovi

8 komentara

  1. Dedovic

    Konacno jedan kriticki tekst na temu javnih konkursa. Dodao bih samo da isti problem stihijskog angazovanja postoji i na projektima javnih ustanova, primer su sve osnovne skole, vrtici kao i decija klinika u tirsovoj. Strasno je da se jedna cela profesija na ovaj nacin marginalizuje a da se narocito mladim ljudima, biroima pa i studentima uskracuje poligon za profesionalno usavrsavanje i nadmetanje sto je kljucno za njihov profesionalni razvoj i za razvoj nacionalne arhitektonske scene.

  2. Ljuba

    Vreme je bilo da se obratite i razjasnite kako bi trebalo da se radi kad su veliki projekti u pitanju,što niste učinili kod prethodnog velikog poduhvata Beograda na vodi gde su projekti stizali u dubini noćnog mira sa nepoznate adrese.

  3. Милица Радосављевић

    Слажем се са овим освртом. Али знамо да конкурси траже време., И што се конкурса тиче. Нико никад није гарантовао да ће конкурсни радови бити изведени. Сећам се мојих талентованих колега Милоша Бобича и Станка Гаковића који су побеђивали на конкурсима али скоро ниједан објекат нису извели. Треба увести ред и закон!

  4. Komšija

    Dosta dobro napisan tekst. Kritički osvrt na sve ono što znamo da se dešava ali niko da priča o tome.

  5. da

    Svako sa samopoštovanjem ne bi trebalo da učestvuje u EXPO ali kod nas se to ne važi…

  6. Arsen

    Mislite da rešenje Muzeja vazduhoplovstva deluje funkcionalno? Rekao bih da je suprotno, sa tri nove, odovojene, manje celine koje ne omogućavaju osnovnu funkciju neophodnu za avio muzeje – dovoljan volumen za bilo koji eksponat osim malih aviona. Umesto toga, bilo je moguće kreirati jednu veću, funkcionalnu celinu tako da ne ugrožavala dominantnu poziciju Štrausove kreacije.

  7. KrCan

    Bravo za tekst. Realnost Srbije je da nam brigu o rokovima vodi gospodin Dangubic, brigu o saobracaju gospodin Poledica it’d…

Ostavite odgovor

Obavezna polja *