Objekat Milutina Folića u centru Beograda; Foto: Relja Ivanić
Domaći i regionalni projekti

Po sredi arhitektura: Kako izgleda objekat u Sredačkoj 4

Ova zgrada u samom centru Beograda izdvaja se terasama kao primarnim arhitektonskim motivom.

U nekom od prethodnih tekstova bavili smo se stambenom arhitekturom, koju ispred biroa Folic architects potpisuje arhitekta prof. Dr Branislav Folić. Međutim, iz ovog porodičnog biroa je koju godinu ranije izašao još jedan veoma zanimljiv stambeno-poslovni objekat, oko kojeg se podigla velika prašina, a koji nije doživeo da bude valorizovan iz ugla arhitektonskih kvaliteta. Ovog puta skoncentrisaćemo se na strukturno-formalne kvalitete zgrade u ulici Sredačka br. 4.

Objekat projektovan od strane arhitekte Milutina Folića, bivšeg gradskog arhitekte, spada u kategoriju elitnog rezidencijalnog stanovanja. Izuzev jednog većeg poslovnog lokala u prizemlju, zgrada se isključivo sastoji od stambenih jedinica, koje su svojim prozorskim otvorima i terasama orijentisane na Sredačku i Nišku ulicu, a ova dvostrana orijentacija je osnov kvalitetnog stanovanja.

Foto: Relja Ivanić

Segment terasne strukture deluje kao da izranja iz jednostavne kubusne forme glavnog segmenta zgrade.

Terase predstavljaju primarni arhitektonski motiv, koji nasuprot jednostavnim, bezornamentalnim, monohromatskim segmentima fasade, zgradi daju prekopotrebnu ekspresivnost i dinamiku. Segment terasne strukture, koji se proteže kroz svih pet etaža, zamišljen je kao poseban, vizuelno naglašen element, koji deluje kao da izranja iz jednostavne kubusne forme glavnog segmenta zgrade. Ovo je postignuto upotrebom drugačijih materijala, kao što je ventilisana fasada u teksturi drveta i prozirna opna staklenih elemenata koji čine terasne ograde. Terasni segment je podeljen na dva dela, tj. na svakoj etaži po dva stana imaju izlaz na ove prozirne terase.

Foto: Relja Ivanić

Vrata od 4 metra

Ništa manje zanimljiva nije ni monumentalna ulazna partija, koju posebno ističu masivna, gotovo duplo viša ulazna vrata od uobičajenih i dovoljno slobodnog prostora namenjenog foajeu i prolazu do podzemnih etaža, namenjenim garažnom segmentu.

Foto: Relja Ivanić
Foto: Relja Ivanić

Ulaznu partiju karakterišu gotovo duplo viša ulazna vrata od uobičajenih.

Struktura stanova je posebno zanimljiva i prilagođena savremenom načinu života. Centralni prostor stana zauzima dnevni boravak, kombinovan sa kuhinjom, između kojih je moguće na nekoliko načina organizovati trpezarijski nameštaj. Kuhinja poseduje poseban prozorski otvor za prirodnu ventilaciju, što je vrlo važno za komfor dnevnog boravka koji ne smeju ugrožavati mirisi i isparenja iz kuhinje.

Foto: Relja Ivanić

Noćna zona

Noćni segment je organizovan kao druga zasebna celina, a posebno atraktivan motiv čini veza između glavne spavaće sobe i pripadajućeg kupatila, koje sa sobom deli zid na kojem se nalazi uzglavlje kreveta. Ovaj detalj je uveliko poznat i viđen u projektima inostranih arhitekata, ali kod nas nije doživeo širu upotrebu zato što je za njegovu primenu potrebna veća stambena kvadratura, na kojoj arhitekta može slobodno da kombinuje prostorne celine, što je u ovom slučaju bilo moguće jer se na svakoj od standardnih etaža nalaze po dve stambene jedinice.

Foto: Relja Ivanić

Drvo, kamen, čelik i staklo

Ekskluzivnost nije postignuta samo prostornim rasporedom već i upotrebom kvalitetnijih građevinskih materijala, kako u prirodnim (drvo i kamen), tako i u industrijskim (čelik i staklo) materijalima. Kako sam autor naglašava, visok nivo komfora mora biti postignut dobrom arhitekturom (spoljna forma i unutrašnja struktura), ali da nju moraju da prate kvalitetni i održivi materijali koji će na duži vremenski rok svojim korisnicima obezbediti potrebnu udobnost.

Foto: Relja Ivanić
Foto: Relja Ivanić
Foto: Relja Ivanić
Foto: Relja Ivanić

Kad ste već ovde…

Srodni tekstovi

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

5 komentara

  1. Anton

    Kad već izveštavate o delovanju ovog arhitekte izveštavajte i o njegovom delovanju van arhitekture odnosno o građevinskom poslovanju sa sukobom interesa (najblaže rečeno) da ne ispadne da podržavate organizovani kriminal kojim je naša struka, da se ne lažemo, prepunjena. Ali priznajem zgrada je odlična, i oblikovno i kroz upotrebu materijala i kroz izbor i uklapanje detalja. Ali na žalost estetika ne postoji bez etike.

    1. Etika

      Bravo… Šta je s objektom na uglu i sukobima intresa koji su pratili ovaj projekat? Stojanoviću, razdvojite druženje s Folićima od profesionalizma. Etika Folića = 0

      1. arhitekta

        Molim vas, uputi te nas u detalje. Vidim da se vi razumete u sve.

  2. Dragan Markovich

    Interesantno bi bilo videti osnovu tipičnog sprata ali i način kako je rešen parkin na ovoj centralnoj, ali uskoj gradskoj parceli.

    1. Boban

      Slažem se, bez tipske osnove se ne može govoriti o tome da li je neki objekat rešen kvalitetno, atraktivna fasada jednostavno nije dovoljna.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *