Zašto je tišina najvredniji luksuz hotela: Prof. dr Miomir Mijić na BuildUpu 2025
Akustika hotela oblikuje sve – od prvog utiska u lobiju do komfora u sobi i kvaliteta boravka u restoranima i konferencijskim salama.
Akustika je ključna u projektovanju hotela jer direktno utiče na iskustvo gosta, od prvog utiska u lobiju do komfora u sobama i kvalitetnog boravka u restoranima i konferencijskim salama – ističe dr Miomir Mijić, profesor ETF-a i ekspert za akustiku.
U intervjuu za portal Gradnja, on ističe da su hoteli posebno zahtevni za projektovanje jer objedinjuju različite sadržaje pod jednim krovom, pa je potrebno pažljivo planirati kako bi se sprečilo prenošenje buke. S druge strane, dobar akustički dizajn zahteva ranu uključenost stručnjaka i balansiranje između funkcionalnih rešenja i estetike enterijera.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Koliko je akustika važna komponenta u projektovanju hotela i na koji način utiče na celokupno iskustvo gosta, od lobi prostora do soba i konferencijskih sala?
Akustika je važna komponenta u projektovanju svih zgrada u kojima je značajno pitanje zvučnog komfora, a tu spadaju i hoteli. U akustičkom smislu hoteli su kompleksniji projektantski zadatak od stambenih i poslovnih zgrada iz više razloga: zbog raznovrsnosti sadržaja koji se prepliću u jedinstvenom volumenu zgrade (sobe za goste, restorani, barovi, konferencijski prostori, kompleksna i bučna tehnološka oprema, paralelan svet BOH, itd.), zbog detaljnih akustičkih kriterijuma hotelskih operatera koje treba zadovoljiti, a tu su i visoki zahtevi enterijera u koji treba uklopiti akustička rešenja.
Naravno da sve to utiče na iskustvo gosta. On se s tim sreće od akustičkog ambijenta koji ga dočeka kada prvi put kroči u hotelski lobi, preko zvučne izolovanosti njegove sobe od neposrednog okruženja, buke uličnog saobraćaja i zvukova iz susednih soba, pa do buke sistema za ventilaciju i klimatizaciju koja će gosta okruživati danju i noću.

U akustičkom smislu hoteli su kompleksi projektantski zadatak zbog raznovrsnosti sadržaja koji se prepliću u jedinstvenom volumenu zgrade.
Koji su najčešći problemi sa akustikom u hotelima i kako se oni mogu prevazići kroz dobar dizajn i izbor materijala?
Najznačajniji zadaci u projektovanju hotela proizilaze iz raznorodnih sadržaja koji se moraju smestiti pod isti krov tako da se međusobno ne ometaju zvukom. Izazov je uobičajena isprepletanost prostorija sa izvorima buke, prostorija osetljivih na buku i potencijalnih koridora za prolaz buke između njih. Hoteli takođe sadrže prostorije u kojim se postavljaju visoki zahtevi akustičke obrade koju treba pomiriti sa takođe visokim zahtevima estetike enterijera.
Sa takvim karakteristikama hotela akustika u njihovom projektovanju nije samo pitanje izbora nekih materijala, već je to kompleksan inženjerski zadatak. U tome je posebno značajna faza idejnog rešenja zgrade jer se tada određuje međusobni odnos svih zvučno kritičnih elemenata u prostoru. Sledeći važan korak je koncept konstrukcije zgrade jer su njeni betonski elementi osnovni prenosilac zvuka kroz objekat. Nažalost, akustički konsultant se najčešće uključuje u projektantski tim kada su te faze projektovanja završene.
Problemi u procesu projektovanja hotela mogu nastati u samom startu, kada arhitekte vide samo zid i tavanicu između susednih hotelskih soba kao temu za akustičke konsultante. Ostali problemi zvuka koji zahtevaju adekvatna inženjerska rešenja po pravilu ne sagledavaju se unapred.
U prevazilaženju takvog stanja unutar projektantskog tima značajno pomažu kriterijumi za projektovanje koje nameću veliki hotelski operateri. Ja uvek apostrofiram knjigu standarda hotela Hilton u kojoj je čak 16 strana posvećeno akustičkim kriterijuma koje treba zadovoljiti kroz mnoštvo detalja arhitekture, i još 6 strana posvećenih zahtevima za rešavanje buke mašinskih sistema hotela. Kroz takve dokumente spoznaje se sva kompleksnost projektovanja hotela sa aspekta akustike.

Akustika hotela nije samo pitanje izbora nekih materijala, već je to kompleksan inženjerski zadatak.
Kako balansirati između vizuelne estetike enterijera i funkcionalnih akustičkih rešenja, naročito u prostorima kao što su restorani i barovi unutar hotela?
Sa projektantskog aspekta restorani i barovi u hotelima mogu imati dva pojavna oblika: kao pansionski ili a la carte restorani prevashodno namenjeni gostima hotela, i restorani, češće barovi, u kojima se ponekad organizuje muzički program. U oba slučaja adekvatna akustička rešenja u enterijeru su važna da bi se postiglo smanjenje reverberantnost.
U standardu SRPS ISO 21542 „Zgrade – Pristupačnost i upotrebljivost izgrađenog okruženja“ koji svi koriste, mada iz nekih drugih razloga, eksplicitno se navodi i ovo: „dobra akustika treba da se postigne optimizirajući vreme reverberacije prilagođeno nameni prostorije“. Iza toga se krije važna činjenica da smanjivanje vremena reverberacije u restoranima pomaže osobama sa oštećenjem čula sluha (a to znači svim starijim osobama) da lakše razumeju govor oko sebe. Nepotrebno je reći da međusobni razgovor ljudi čini jedan od bitnih sadržaja takvih prostora. Zadovoljavanje citirane odredbe standarda rešava se isključivo kroz dizajn enterijera restorana i barova.
Kada se radi o hotelskim restoranima i barovima sa muzičkim programom praksa je pokazala da se uvek otvara pitanje ugrožavanje bukom najbližih zgrada, ali takođe i najbližih hotelskih soba. Adekvatan projekat enterijera restorana i barova može u izvesnoj meri da umanji i taj problem jer doprinosi snižavanju nivoa zvuka u njima.
Iskustvo pokazuje da problem u projektovanju hotela nastaje kada projektanti enterijera rade samostalno, bez saradnje sa akustičkim konsultantima.
Saradnja sa akustičkim konsultantima ključna
Može li akustički tretiran prostor postati prepoznatljiv deo identiteta hotela, naročito kada se radi o luksuznim objektima koji žele da se diferenciraju na tržištu?
U odgovoru na to pitanje važno je naglasiti da potreba akustičke obrade prostora hotela – restorana, barova, sala za konferencije, prostorija za sastanke, lobija – danas više ni na koji način ne ograničava projektantima enterijera slobodu autorskog izraza. Industrija nudi izuzetno veliki asortiman apsorpcionih materijala i konstrukcija najrazličitijih izgleda sa akustičkim svojstvima potrebnim u akustičkoj obradi.
Takođe, neke specifične apsorpcione konstrukcije mogu se namenski dizajnirati uz veliki stepen autorske slobode. Zahvaljujući tome, zahtevi estetike enterijera i zahtevi akustike prostora danas ne moraju biti u koliziji, pod uslovim da postoji adekvatna komunikacija između projektanata. Naravno, povremeno je potrebna svest o neophodnosti malih kompromisa jer su oba aspekta podjednako važna.
Iskustvo pokazuje da problem u projektovanju hotela nastaje kada projektanti enterijera rade samostalno, bez saradnje sa akustičkim konsultantima, a često i zanemarujući akustičke kriterijume koje propisuje hotelski operater. Tako se dešavalo da smo za neke hotele dobijali gotove projekte enterijera, napravljene najčešće u inostranim biroima, u kojima akustika kritičnih prostora uopšte nije razmatrana. Tada nastaju komplikacije zbog kojih se čak dešavalo da investitor menja projektante enterijera. Jasno je da štetu takvog pristupa u krajnjoj liniji trpi investitor.

BuildUp 2025: Arhitektura ugostiteljstva
Arhitektura ugostiteljstva tema je konferencije BuildUp 2025, koja se 23. oktobra održava u beogradskom hotelu Crowne Plaza u organizaciji portala Gradnja.
Konferencija BuildUp 2025: Horekatura okupiće najznačajnije aktere iz oblasti arhitekture, hotelijerstva i investicija u ugostiteljski sektor. Reč je o najvećem regionalnom događaju posvećenom arhitekturi ugostiteljstva, čiji je cilj da poveže stručnjake, predstavi najnovije trendove i otvori diskusiju o budućnosti HoReCa industrije.
Broj karata je ograničen, stoga ne propustite priliku da rezervišete svoje mesto na vreme.
Više informacija potražite na sajtu BuildUp, a karte možete nabaviti putem sajta Tickets.
