Svaki kvadrat hotela mora donositi prihod: Bojan Dotlić o greškama i dobrim praksama u projektovanju
O tome šta zaista privlači gosta da se zadrži duže i šta je najveći izazov kada je reč o osmišljavanju hotelskih sadržaja Bojan Dotlić govoriće na konferenciji BuildUp 2025.
„Dizajniranje hotela po starijim principima, bez uvažavanja savremenih trendova, često dovodi do slabije iskorišćenosti prostora i manjih prihoda“, reči su Bojana Dotlića, Senior Project Managera u kompaniji Accor i jednog od učesnika konferencije BuildUp 20025: Horekatura.
Kao primer za ovu svoju tvrdnju, Dotlić navodi veliku banket salu koja se ne može fleksibilno podeliti te često ostaje prazna, a u razgovoru za Gradnju nam je otkrio i nekoliko priprema iz sopstvene prakse gde je dobro osmišljen sadržaj značajno doprineo poslovanju hotela.
Pročitajte još na Gradnja.rs:

Šta (zaista) privlači gosta da se zadrži duže
Koji sadržaji su se u vašoj praksi pokazali kao najatraktivniji za hotele – šta zaista privlači gosta da se zadrži duže?
To u velikoj meri zavisi od lokacije i tipa hotela. Ključno je jasno definisati o kom tipu hotela je reč i koja je primarna ciljna grupa gostiju – poslovni putnici, porodice, individualni gosti… Pravilan odabir tipa hotela u odnosu na lokalno tržište kao i pažljivo osmišljavanje sadržaja i njihovo dimenzionisanje u skladu sa brojem soba i profilom gostiju predstavljaju osnovu za njegovu atraktivnost i dugoročno zadržavanje klijenata.
Za gradske hotele, na primer, najčešće je presudno da raspolažu optimalnom F&B ponudom i fleksibilnim salama za sastanke. Dodatnu atraktivnost mogu doneti i rooftop bar, teretana i slični sadržaji. Kod rezorta, najvažniji su dobro osmišljeni spa i wellness sadržaji, raznovrsne aktivnosti u okviru kompleksa, kao i bogati sadržaji za decu.
Za poslovne hotele od posebnog značaja je coworking prostor, kao i prilagodljive sale za sastanke. Kada je reč o hotelima na aerodromu ili u blizini, najvažniji su udobni i funkcionalni javni prostori koji omogućavaju rad i odmor tokom čekanja leta, dovoljno kapaciteta za grupna čekiranja, kao i mogućnost brzog check in-a i check out-a. Pored toga, neophodan je all-day F&B koncept, usklađen sa letovima koji se odvijaju u svako doba dana i noći.
Sinhronizovanje različitih perspektiva
Šta je najveći izazov kada je reč o osmišljavanju tih sadržaja – da li je to budžet, prostor ili njegovo održavanje?
Od svega po malo. Budžet gotovo uvek predstavlja izazov, ali se uz kvalitetnu optimizaciju troškova može pronaći rešenje. Ipak, ključni faktor za kreiranje superiornog guest experience-a jeste pravilno osmišljen prostor sa jasnim identitetom. To je ono što najviše utiče na zadržavanje gostiju ili na njihovo ponovno vraćanje – kada je reč o lokalnim gostima. Dimenzionisanje prostora u skladu sa realnim potrebama i njegova multifunkcionalnost omogućavaju generisanje prihoda kroz optimalno iskorišćenje prostora.
Pored toga, kvalitetan i promišljen dizajn enterijera koji uzima u obzir potrebe svakodnevnog hotelskog poslovanja, značajno doprinosi smanjenju operativnih troškova. Jedan od najvećih izazova jeste sinhronizovanje različitih perspektiva – očekivanja investitora, kreativnih vizija arhitekata i dizajnera i operativnih iskustava hotelijera. Što se bolje usaglase ta tri aspekta, dobija se kvalitetniji i isplativiji proizvod, na koji sve strane mogu biti ponosne.
Promišljen enterijer Mama Sheltera je ključan da privuče i goste hotela i lokalne goste, i to dugoročno, a ne samo nakon početnog hajpa oko otvaranja.
Možete li navesti primer iz vaše prakse gde je dobro osmišljen sadržaj značajno doprineo poslovanju hotela?
Jedan od ilustrativnih primera je Mama Shelter hotel u Beogradu, koji značajan deo prihoda ostvaruje kroz rooftop restoran i bar. Promišljen enterijer je ključan da privuče i goste hotela i lokalne goste, i to dugoročno, a ne samo nakon početnog hajpa oko otvaranja. Da bi se tako nešto postiglo, neophodno je kreirati multifunkcionalan prostor koji omogućava i buffet doručak za goste hotela tokom jutra i urbani restoran i coworking prostor tokom dana i atraktivan ambijent za žurke sa di-džejem noću.

Prostor koji kombinuje coworking atmosferu sa lifestyle barom/restoranom, motiviše goste da se zadrže duže u njemu.
Dobar primer je i Tribe Stadium hotel u Budimpešti, koji odlikuje moderan, minimalistički ambijent i funkcionalno sjajno osmišljen lobby i bar/restoran. U njemu je uspešno implementirana Work Play Eat filozofija i koncept Tribe brenda. Prostor koji kombinuje coworking atmosferu sa lifestyle barom/restoranom, motiviše goste da se zadrže duže u njemu. Multifunkcionalna sala za sastanke može se povezati sa restoranom, čime se omogućava fleksibilnost – bilo za veće F&B događaje, bilo za doručak u periodima visoke popunjenosti.
Suština je u tome da svaki kvadratni metar Front of House prostora koji nije u službi iskustva gosta ili u službi generisanja dodatnog prihoda za hotel, predstavlja izgubljenu priliku koju investitor plaća kroz smanjen povrat investicije.
Greške u projektovanju i sa aspekta održavanja
Koje su najčešće greške koje se prave prilikom osmišljavanja i projektovanja hotelskih sadržaja, a koje kasnije utiču na njihovu funkcionalnost ili rentabilnost?
Back of House koji nije optimalno projektovan, onemogućava pravilnu cirkulaciju zaposlenih i samim tim usporava uslugu, što je jedan od ključnih faktora koji utiču na zadovoljstvo gostiju. Tipičan primer je premala kuhinja restorana. Iako investitori često imaju tendenciju da redukuju ove prostore u korist onih koji naizgled direktno donose prihod (npr. veći broj stolova u sali za ručavanje…) nužno je uspostaviti balans koji neće ugroziti pozitivno iskustvo gostiju.
Takođe, loše projektovan i obeležen put gosta od ulaza u hotel do sobe ili restorana izuzetno loše utiče na guest experience. Gosti mogu da se osećaju zbunjeno i dezorijentisano. Ključni sadržaji treba da budu na prirodnoj ruti kretanja gosta ili u njegovom vidokrugu.
Greške se često prave i gledano sa aspekta održavanja. Jedna od standardnih grešaka u projektovanju je prostor lobija ili restorana sa previše polica i nedostupnih delova koji moraju da se brišu svakodnevno. Korišćenje svetlih tonova nameštaja u javnim delovima može izgledati atraktivno, ali stalna nega koju takve boje zahtevaju, takođe otežava održavanje i značajno skraćuje životni vek nameštaja.

Dizajniranje hotela po starijim principima, bez uvažavanja savremenih trendova, često dovodi do slabije iskorišćenosti prostora i manjih prihoda.
U osmišljavanju hotelskih restorana često se primeti pristup nalik “menzi”, gde je primarni cilj obezbediti dovoljan broj stolova i stolica, dok prostor ostaje lišen karaktera, identiteta i prepoznatljivog dizajnerskog izraza. Takav koncept u praksi najčešće funkcioniše isključivo kao sala za doručak, uz eventualnu upotrebu za večeru.
Maskiranje buffet dela nakon doručka kako ne bi podsećao na klasičan hotel, raznovrstan nameštaj sa niskim i visokim sedenjem, odvojene zone, kvalitetno ozvučenje, ambijentalna rasveta neki su od načina da se takav prostor pretvori u celodnevno lifestyle iskustvo kako za goste hotela tako i za lokalne goste.
Dizajniranje hotela po starijim principima, bez uvažavanja savremenih trendova, često dovodi do slabije iskorišćenosti prostora i manjih prihoda. Primer je velika banket sala koja se ne može fleksibilno podeliti, pa često ostaje prazna.
Hotelijerstvo je dinamična grana u kojoj je neophodno pratiti trendove i savremene potrebe gostiju. Prilikom projektovanja hotela, sve strane u procesu moraju da razumeju u potpunosti operativno funkcionisanje modernog hotela. Neophodna je jasna predstava o potrebama savremenog gosta – šta je ono što gost zaista očekuje kao autentično iskustvo, kao i šta sve u praksi može da bude potencijalni izvor prihoda, ali i izvor dodatnih troškova.

O arhitekturi ugostiteljstva na konferenciji BuildUp 2025
Arhitektura ugostiteljstva tema je konferencije BuildUp 2025, koja se 23. oktobra održava u beogradskom hotelu Crowne Plaza u organizaciji portala Gradnja.
Konferencija BuildUp 2025: Horekatura okupiće najznačajnije aktere iz oblasti arhitekture, hotelijerstva i investicija u ugostiteljski sektor. Reč je o najvećem regionalnom događaju posvećenom arhitekturi ugostiteljstva, čiji je cilj da poveže stručnjake, predstavi najnovije trendove i otvori diskusiju o budućnosti HoReCa industrije.
Broj karata je ograničen, stoga ne propustite priliku da rezervišete svoje mesto na vreme.
Više informacija potražite na sajtu BuildUp, a karte možete nabaviti putem sajta Tickets.
