Naguravanje železničkog mosta blizanca preko kanala DTD
Ova tehnologija gradnje mostova podrazumeva postepeno potiskivanje konstrukcije preko ležišta sa kliznim spojem.
Na mestu starog mosta na severu Novog Sada preko kanala Dunav-Tisa-Dunav gradi se novi most koji će služiti za teretni i lokalni železnički saobraćaj na relaciji Novi Sad – Subotica.
Podsetimo, identičan most, završen prethodne godine, udaljen je svega 150 metara. On će koristiti samo za brze vozove na ovoj relaciji koja neće biti puštena u promet pre februara.
Ono što je specifično za železnički most blizanac u Industrijskoj zoni Sever jeste što se on izvodi tehnikom naguravanja.
Pogledajte kako to izgleda:
Specijalna ležišta “za naguravanje” opremljena su kliznim spojem sa gornje strane ploče sposobnim da omogući klizanje konstrukcije.
U pitanju je savremena tehnologija u gradnji mostova koja podrazumeva postepeno potiskivanje konstrukcije. Gradnja pomoću teških skela zamenjena je tehnikom guranja konstrukcije mosta.
Da bi se izvela ova konzolna gradnja potrebno su specijalna ležišta “za naguravanje”, dodatno opremljena sa kliznim spojem sa gornje strane ploče sposobnim da omogući klizanje konstrukcije.
Po završetku radova hidrauličnim presama se rasterećuju ležišta, uklanjaju PTFE ploče i prohromske obloge koje su svoju funkciju izvršile, pa se most spušta na ležišta nakon čega se skidaju blokade i privremeni oslonci.
Konstrukcija „doputovala“ na drugu obalu
Kao što možete videti na snimcima sa kraja novembra 2024, konstrukcije je „doputovala“ na drugu obalu, te se uskoro može očekivati i da čitav sklop bude na svom mestu.
Izvođač radova je kineski konzorcijum koji čine kineske kompanije „China Railway International“ i „China Communications Construction Company“, dok je investitor Infrastruktura železnica Srbije.
Kada će biti puštena pruga Subotica – Novi Sad
Iako je pruga trebalo da bude puštena u rad 8. decembra to se nije dogodilo. Prema najnovijim informacijama, prvi „soko“ neće krenuti ovom relacijom pre februara naredne godine zbog inspekcijskog nadzora koji je naložen na svim staničnim zgradama nakon tragedije koja se desila u Novom Sadu 1. novembra kada je padu nadstrešnice poginulo 15 osoba.
U međuvremenu objavljen je red vožnje po kojem je predviđeno da na deonici SU-NS voz dnevno saobraća čak 28 puta, sa prvim polaskom u 5 časova, a poslednjim odlaskom u 22 časa.
Nije to ništa novo. 1988 Zajednica JŽ, VTI i Direkcija za Savezne robne rezerve inicirali su projektovanje i izgradnju mosta MD- 88. Proktanti Jeftović, Luković i Mihajlović su uradili projekat a MIN Niš – Mostovka uradio dva mosta raspona 72 i 102 m. Dinamička ispitivanja uradio Drenić u krugu MIN-a. Most se sklapa na jednoj obali i pomoću posebnih KOLICA nagurava do druge obale.
Lepo je što se gradi ovaj most i treba ali razmislite kad bi se izgradio i jedan most kod starih banovaca preko Dunava koliko bi on značio za ljude iz binatskih sela koliko bi se njih zaposlilo u pazovu inđiju i druga mesta u okolini nebi srcem oskudevao za radnu snagu a koliko bi to bilo bliže nesmem ni da kažem tu ste vi stručnjaci pa razmišljate zato ste plaćeni