Arhitektama iz Zagreba prva nagrada na konkursu za Putnički centar Celje
ARGU pobedio konceptom „minimalne intervencije“ koji jedinstvenom nadstrešnicom spaja železničku i autobusku stanicu u savremenu intermodalnu celinu.
Tim iz zagrebačkog arhitektonskog studija ARGU osvojio je ovih dana prvu nagradu na konkursu za izbor najkvalitetnijeg arhitektonskog rešenja novog Putničkog centra Celje, ključnog saobraćajnog čvorišta koje će objediniti železnički, autobuski i biciklistički saobraćaj u ovom slovenačkom gradu u savremenu intermodalnu celinu.
Na konkurs koji je raspisala Komora za arhitekturu i prostorno planiranje Slovenije pristigao je 21 rad, a pobednički tim čine arhitekte Marko Gusić, Irma Šmuc, Matija Brnetić i Izabela Salopek.
Druga nagrada pripala je radu tima iz ljubljanskog studija Dekleva Gregorič Arhitekti, dok su dve jednako vredne treće nagrade takođe dobili radovi slovenačkih autora.
Pročitajte još na Gradnja.rs:

„Minimalna intervencija“ zagrebačkih arhitekata
Kako se navodi u izveštaju žirija, prvonagrađeno rešenje se zasniva na povezivanju svih ključnih tačaka intermodalnosti uz minimalnu intervenciju – nadstrešnicu koja preko parka povezuje zgradu železničke stanice sa kompleksom autobuskog terminala.
„Predlog je osmišljen kao perceptivno jasan potez – urbani paviljon koji kontroliše i artikuliše ceo prostor jednim arhitektonskim gestom. Minimalna intervencija obezbeđuje pogled na zelenilo i ka Celjskom zamku, kao i na otvoreni javni prostor i razumno stvara odgovarajuću razmeru prostora“, objašnjava žiri i dodaje:
„Postavljanjem svih parking mesta u podrumsku etažu obezbeđuje se prozračnost i fluidnost urbanog partera, kao i arhitektonska i funkcionalna jednostavnost dizajna. Parter je obilato ozelenjen i prepušten pešacima i biciklistima“.
Dugačka nadstrešnica preko parka povezuje zgradu železničke stanice sa kompleksom autobuskog terminala.
U zaključku žirija, navodi se da elaborat zagrebačkih arhitekata odlikuje sveobuhvatan, prostorno osetljiv i jasno artikulisan dizajn koji efikasno uspostavlja moderan urbani prostor sa obiljem zelenih površina.
„Dizajn veoma uspešno – jasno i jednostavno – odgovara na složena prostorna i programska pitanja konkursa i stvara ambijentalno bogat, korisnicima prilagođen i kvalitetno dizajniran multimodalni ulazni prostor u grad, zbog čega je komisija za evaluaciju dodelila predlogu prvu nagradu,“ kaže žiri.

Moderan urbani prostor otvorenog i fluidnog karaktera
Kada je pak u pitanju rad studija Dekleva Gregorič Arhitekti, žiri ocenjuje da ovo rešenje karakteriše dizajn niskih, lagano dizajniranih paviljonskih zgrada, koje promišljeno nadograđuju postojeću prostornu situaciju i stvaraju moderan urbani prostor otvorenog i fluidnog karaktera:
„Glavni, južni dvospratni paviljon kombinuje autobusku stanicu, nadzemni parking sprat i krovni park sa komplementarnim pratećim programom. Ključni povezujući element je novi gradski park, smešten između autobuske i železničke stanice. Transparentni paviljon koji stoji u njegovom centru deluje kao spoj različitih funkcija i programa“.

Ivica prema železnici upotpunjena je natkrivenom prolaznom stazom koja povezuje zgrade i istovremeno pruža sklonište za bicikle.
Žiri dalje ističe da je ivica prema železnici upotpunjena natkrivenom prolaznom stazom koja povezuje zgrade i istovremeno pruža sklonište za bicikle. „Rešenje održava otvorene poglede, prozračnost i osećaj prostorne lakoće“, kaže se u obrazloženju i dodaje:
„Dizajn studije se ističe jasnoćom prostornog rešenja i efikasnim odgovorom na zahteve konkursa. Koncept raspoređivanja karakteristično dizajniranih paviljona pored novog parka nadograđen je arhitektonskom artikulacijom zasnovanom na prozračnosti, lakoći i modernoj ‘kompozitnoj’ materijalnosti“.
Ipak, ističe se i da rad ljubljanskih arhitekata spada u kategoriju rešenja sa većim zapreminama, što je, po mišljenju žirija, nešto manje prikladno u poređenju sa potpuno niskim, prvonagrađenim rešenjem, zbog čega je ovoj studiji dodeljena druga nagrada.






