400 metara pod morem: Norvežani grade najdublji i najduži podvodni drumski tunel na svetu
Noseći sa sobom ogromne inženjerske izazove, projekat će iznedriti tunel koji će se pružati 27 kilometara ispod mora, sa više nego pozitivnim uticajem na dnevne migracije, isporuku robe i turizam.
Budućnost putovanja duž norveške obale uskoro će biti revolucionisana. Zamislite da vožnju od 13 sati skratite na samo pola sata, i to dok krstarite ispod morskih talasa. To je obećanje Rogfasta, novog tunela koji će postati najduži i najdublji podvodni drumski tunel na svetu.
Umesto da voze sadašnjim obalnim putem, koji je dug, krivudav i prekinut trajektnim linijama, vozači će uskoro prolaziti kroz tunel dug 27 km, koji će neprimetno povezati više gradova. Ovaj hrabar poduhvat otvara novo poglavlje u transportu Skandinavije i pokazuje neverovatne domete građevinarstva.
Pročitajte još na Gradnja.rs:

Kako novi tunel menja putovanje po Norveškoj
Trenutno se norveški obalni put E39 proteže u dužini od oko 1.090 kilometara, od Trondhajma na severu pa sve do Kristijansanda na jugu. Da bi se prešla cela ruta, potrebno je oko 21 sat putovanja, pre svega zato što putnici moraju da se ukrcaju na trajekt sedam puta kako bi prešli sve fjordove duž puta.
Rogfast će ovo vreme drastično skratiti. Novi podvodni tunel povezaće okruge Randaberg i Bokn, probijajući se 27 km ispod jednog fjorda, čime se eliminiše potreba za bilo kakvim trajektima. Kada bude završen, vozači će uštedeti skoro 13 sati, prelazeći ono što je ranije trajalo ceo dan za samo oko 35 minuta.
Svakako, ovo poboljšanje nije važno samo zbog brzine, već je i značajan element za bolju povezanost. Tunel će direktno povezati šest norveških gradova i omogućiti lakše i pouzdanije putovanje, bez nepredvidivih kašnjenja zbog lošeg vremena ili rasporeda trajekata.

Impozantna razmera i inovativne karakteristike
Rogfast se ističe ne samo po dužini, već i zbog dubine na kojoj će se nalaziti. Tunel će se spustiti skoro 400 metara ispod nivoa mora, što ga čini najdubljim podvodnim tunelom na svetu namenjenim drumskom saobraćaju. Sa četiri trake, po dve u svakom smeru, vozači neće morati da brinu o gužvama.
Izgradnja ovog ambicioznog projekta počela je već 2018. godine, ali je napredak usporen zbog izazova poput pandemije i kompleksnih radova na probijanju čvrstog stenskog masiva ispod mora. Uprkos tome, cilj je da tunel bude završen do 2033. godine.
Prema proračunima, cena izvođenja je jednako ambiciozna i iznosi oko 1,9 milijardi evra. Finansiranje dolazi iz kombinacije državne podrške i putarina. Za sada postoje predikcije da će vozači moći da očekuju da plate oko 34,5 evra po prolasku. Iako deluje skupo, koristi u efikasnosti i pouzdanosti putovanja daleko nadmašuju cenu.
Tunel će se spustiti skoro 400 metara ispod nivoa mora, što ga čini najdubljim podvodnim tunelom na svetu namenjenim drumskom saobraćaju.

Zašto je tunel prekretnica za bezbednost i logistiku
Zimsko vreme na norveškoj obali može značajno poremetiti trajektni saobraćaj. Jake oluje i uzburkano more uzrok su čestog odlaganja ili čak otkazivanja plovidbi, primoravajući putnike da čekaju satima ili da traže alternativne rute. To utiče na dnevne migracije, isporuku robe i turizam.
Rogfast rešava ovaj problem tako što premešta saobraćaj ispod vode, gde vremenski uslovi ne mogu da ga poremete. Kao što ističe direktor projekta, Odvar Karmo, ova neprekinuta ruta biće revolucionarna za norvešku transportnu mrežu.
Izgradnja tunela ispod morskog dna nosi ogromne inženjerske izazove. Tim mora da se izbori sa složenim stenskim formacijama, dok istovremeno koordinira brojne zadatke u kratkim rokovima. To je pravi dokaz modernih tehnologija i inovacija u građevinarstvu.

Uticaj tunela na svakodnevni život i ekonomiju
Pored transformacije dugih putovanja, Rogfast će promeniti svakodnevicu priobalnih zajednica Norveške. Brže rute znače da roba stiže na tržište brže, lokalne firme mogu da napreduju, a ljudi da imaju više vremena za sebe.
Turizam će takođe dobiti podsticaj jer će posetioci lakše pristupati atraktivnim predelima bez komplikacija sa trajektima. Kratka, sigurna vožnja ispod mora umesto višesatnog čekanja na trajektima zvuči kao ostvarenje sna i za turiste.
Norveška će nesumnjivo, ovim hrabrim korakom da izgradi najveći podvodni drumski tunel na svetu, inspirisati i na buduće projekte u drugim zemljama sa izazovnim obalama.
