Kinetička skulptura – Visions in motion; Foto: Paul Zinken/dpa
Arhitektura

Virtuelni memorijali: kriza bronzanog spomenika

Popularizacija nasleđa i stvaranje interakcije sa prošlošću kroz formu digitalnog memorijala možda će konačno uticati na to da nam prva asocijacija na reč „spomenik“ ne bude realistična bronzana skulptura.

Memorijali i memorijalne celine najčešće asociraju na kamene i bronzane spomenike i masivna prostorna obeležja. Sa promenama koje je donela upotreba novih tehnologija, imamo priliku da mesta sećanja „doživimo“ kroz virtuelni prostor. Ovaj napredak u tretiranju kulturnog nasleđa posebno je istaknut prilikom obeležavanja 30 godina od pada Berlinskog zida.

U okviru manifestacije, na sedam lokacija u Berlinu, u zonama prostiranja zida, postavljeni su punktovi sa kinetičkim (pokretnim) skulpturama, 3D mapiranim projekcijama studija UrbanScreen, AR (Augmented Reality) instalacijama i različitim interaktivnim sadržajem. Za potrebe obeležavanja jubileja, korišćene su najsavremenije tehnologije, ali i tradicionalni tip izložbenih postavki na otvorenom, kako bi informacije bile dostupne i korisnicima bez adekvatnih ličnih uređaja. Na ovaj način, omogućena je inkluzivna interakcija posmatrača svih profila, bez obzira na ličnu privrženost savremenom ili konvencionalnom pristupu.

Kinetička skulptura

Kinetička skulptura „Visions in Motion“ na Brandenburškoj kapiji primer je participativne umetnosti. Kinetička skulptura autora Patrika Šerna (Studio Poetic Kinetics) sastoji se od 30.000 odgovora na pitanje „Kako je pad zida uticao na vaš život?“.

Odgovori su skupljani tokom radionica u različitim nemačkim gradovima, od nekadašnjih stanovnika podeljenog Berlina, i spojeni u kinetičku skulpturu. Tokom odvijanja manifestacije, skulptura je imala i ulogu nadstrešnice.

Tokom odvijanja manifestacije, skulptura je imala i ulogu nadstrešnice; Foto: Paul Zinken/dpa

3D projekcije

Na lokacijama značajnim za događaje koji su prethodili samom padu Berlinskog zida, projektovani su arhivski video zapisi sa demonstracija koje su se odvijale baš na tom mestu. Sadašnjost i sadašnji prostor se pretapaju sa istorijskim pomoću 3D projekcije čime posmatrač postaje i učesnik istorijskog događaja.

Objekti na Alexanderplatz-u, 3D mapirana projekcija; Foto: Milja Mladenović

Sadašnjost i sadašnji prostor se pretapaju sa istorijskim pomoću 3D projekcije čime posmatrač postaje i učesnik istorijskog događaja.

Prožimanje audio i video zapisa kroz 3D mapiranje oživljava istorijski ambijent, i, sa aspekta arhitekture i urbanizma, utiče na potpunu promenu doživljaja javnog prostora.

East Side Gallery – projekcija arhivskih videozapisa sa dela zida uz granični prelaz Oberbaumbrücke; Foto: Milja Mladenović

AR instalacije

Na lokacijama koje su u potpunosti izmenjene od pada Zida do danas, nije bilo moguće primeniti 3D mapiranje i projekcije kao način prenošenja informacija, već je napravljena aplikacija za mobilni telefon sa AR instalacijom koja sadrži arhivske audio zapise i 3D modelovano okruženje. Na ovaj način, posmatrač kroz kameru svog mobilnog telefona ili tableta sam bira koji će deo prostora sagledavati i kroz koju od ponuđenih priča.

Duž granice kojom je nekada prolazio Berlinski zid, aktivirano je očitavanje lokacije, čime se u odnosu na položaj posmatrača kroz ekran telefona otvara nekadašnji izgled ulica, odnosno ispred posmatrača (odnosno njegove kamere) se na tačnim lokacijama preko prikaza postojećeg okruženja pojavljuje model zida.

Nove tehnologije menjaju ne samo našu sadašnjost, nego i percepciju prošlosti i čine je opipljivijom nego što je ikad bila.

Na drugoj lokaciji, modelovana je atmosfera na platou u Zapadnom Berlinu neposredno nakon pada zida, gde je odabirom posmatrača omogućeno slušanje audio zapisa različitih svedoka događaja.

Promena percepcije prošlosti

Ovakav tretman kulturnog nasleđa menja način na koji posmatramo prošlost. Nove tehnologije menjaju ne samo našu sadašnjost, nego i percepciju prošlosti i čine je opipljivijom nego što je ikad bila. Popularizacija nasleđa i stvaranje interakcije sa prošlošću kroz formu digitalnog memorijala možda će konačno uticati na to da nam prva asocijacija na reč „spomenik“ ne bude realistična bronzana skulptura.

Kad ste već ovde…

Srodni tekstovi

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *