Glass House, foto: Michael Biondo
Arhitektura

Od staklene kuće do Erovog terminala: Arhitekte odabrale 11 najuticajnijih građevina u SAD

Poznate američke arhitekte odabrale su najznačajnije objekte izgrađene na tlu Sjedinjenih Američkih Država. Lista je veoma šarenolika!

Poznati arhitektonski magazin Dezeen upitao je američke arhitekte, njih jedanaestoro, uključujući i novoizabranu predsednicu Američkog instituta arhitekata Kimberly Dowdell, kao i veterana njujorške arhitekture Roberta AM Sterna, da imenuju po jedan američki građevinski projekat koji je kako za njih najvažniji ali i za američku arhitekturu.

Pogledajte kakav je spisak znamenitosti nastao ovom prilikom.

Lever House, Njujork, SOM (1952)

Odabrano od strane Kena Lewisa, partnera firme SOM

Lever House, foto: SOM

„Pored svog transformativnog dizajnerskog jezika, Lever House je snažno zamaglio granicu između javnog/privatnog i unutrašnjeg/spoljašnjeg područja u gustom urbanom tkivu Njujorka. Sedamdeset godina kasnije i pod novim rukovodstvom, zgrada se transformiše i biće ikona odgovornog i naprednog repozicioniranja i adaptivne ponovne upotrebe, reagujući na imperative klimatskih promena i evoluirajuću kulturu rada.“, rekao je Ken Lewis.

 

Glass House, Konektikat, Philip Johnson (1949)

Odabrano od strane Victora Body-Lawsona, osnivača Body-Lawson Associates

Glass House, foto: Eirik Johnson

„Mala po obimu, ali je imala ogroman uticaj na moje razmišljanje i arhitektonski pristup. Destilacija modernizma, dizajn je jedinstven u nameni, gde se može videti dnevna soba sa ograničenom paletom materijala u staklu, cigli i čeliku. Čak i kada je uklonio elemente, Džonsonovi detalji su izuzetni. Glass House nas podseća da razmotrimo jedinstvenu svrhu svakog projekta i nastojim da to razvijemo.“, rekao je Victor Body-Lawson.

 

Putnički terminal na aerodromu Dulles u Virdžiniji, Eero Saarinen (1962)

Odabrano od strane Curtisa Fentressa, Fentress Architects

Passenger Terminal Building at Dulles International Airport, foto: Joe Ravi

„Zgrada putničkog terminala na međunarodnom aerodromu Dulles ostaje stalna inspiracija za moj rad vezan za aerodrome. Prelepo rešava složen program i opstaje kao ikona kako za avio-saobraćaj tako i za ceo region i nastavlja da bude relevantan primer i danas kao što je bio i pre 60 godina uprkos ogromnim promenama u industriji.“, kaže Curtis Fentress.

 

Frey House II, Kalifornija, Albert Frey (1964)

Odabrano od strane Toma Kundiga, osnivača Olson Kundig Architects

Frey House II, foto: Kirsten Ring Murray

„Razlog za to zašto mi je Frey House II toliko važan je u tome što je promenio koncept modernog dizajna iz sredine veka, kada su dizajni bili lišeni veze sa pejzažem. Frey House II je prikazao arhitekturu koja je zaista bila ugrađena u veliki pejzaž američkog Zapada. Arhitektura i pejzaž su toliko isprepletani da jedno ne bi moglo postojati bez drugog.“, objasnio je Tom Kundig.

 

Biblioteka Bruklin, Njujork, Alfred Morton Githens i Francis Keally (1941)

Odabrano od strane Roberta Sterna, osnivač RAMSA

Central Branch of the Brooklyn Public Library, foto: Frederick Dennstedt

„Centralni ogranak bruklinske javne biblioteke je bio moj dom tokom odrastanja daleko od kuće. Ova zgrada je divna sinteza modernog i klasičnog, sa art deko cvetovima poput pozlaćenog reljefa. Stajala je i još uvek stoji u oštroj suprotnosti sa banalnostima većeg dela današnje javne arhitekture. Biblioteke imaju tako važnu ulogu u svojim zajednicama, a ova posebno i dalje nastavlja da oblikuje moje razmišljanje.“, rekao je Robert AM Stern.

 

The Guardian Building, Mičigen, Wirt C. Rowland, SmithGroup (1929)

Odabrano od strane Kimberly Dowdell, novoizabrane predsednice AIA

The Guardian Building, foto: SmithGroup

Guardian Building simbolizuje genijalnost i prosperitet koji su karakterisali Detroit početkom 20. veka. Zgradu je projektovao Wirt C. Rowland, koji je nastojao da stvori upečatljivo oličenje art deko stila u onome što je opisano kao ’katedrala finansija’. Volim ovu zgradu zbog smelih boja i stila kojim skoro 100 godina animira centar Detroita.“, rekla je Kimberly Dowdell.

 

Usonian Automatic houses, Frank Lloyd Wright (1951 to 1958)

Odabrano od strane Stephanie Lina, dekanka The School of Architecture

Toufic H Kalil House, Nju Hempšir (1955), foto: Paula Martin Group

Usonian Automatic kuće su objekti koji su dizajnirani tako da budu prilagođeni vlasnicima i kao takve i dalje stoje kao odgovor kako arhitekte mogu napraviti modularne kuće sa inventivnim materijalima. Takođe, kuća i dan danas daje odgovore na pitanja o smanjenju energije i stambene krize, koja su aktuelna više nego ikad.“, kaže Stephanie Lin.

 

Wexner Center for the Arts, Ohajo, Peter Eisenman (1989)

Odabrano od strane Chrisa Bezaa, NBBJ

Wexner Center, foto: Eisenman Architects

„Emblematičan pokret za dekonstrukciju, Wexner Center uspeo je da odvoji arhitekturu od modernizma i belih i sivih kutija postmodernizma. Njegov dizajn proširio je moju perspektivu o potencijalnim osnovama arhitektonskog dizajna i forme.“

 

Ray Brandes House, Vašington, Frank Lloyd Wright (1952)

Odabrano od strane Jamesa von Klemperera, Kohn Pedersen Fox

Ray Brandes House nam pruža primer arhitekture koja reaguje na klimu i koja štedi resurse. Kao jedna od Rajtovih kasnijih Usonian kuća, ona predstavlja primer ekonomije male veličine i razumne upotrebe materijala. Ovaj divan primer održivog dizajna služi kao korisna paradigma za današnju praksu.“

 

Kuće sa verandama u istorijski znamenitim četvrtima

Odabrano od strane Jonathana Moodya, Moody Nolan

Kuće sa tremom, foto: Google

„Element trema kuće je prilika za arhitektonski izraz koji nudi angažovanje svim članovima zajednice. Za mene, na ovaj način se inspiriše dizajn i stvara prostor za aktivno učešće iz ličnog prostora u vašoj zajednici, ako što je to u naselju King-Lincoln Bronzeville u Ohaju.“, objasnio je Jonathan Moody.

 

Paley Park, Njujork, Zion Breen Richardson Associates (1967)

Odabrano od strane Angelice Trevino Baccona, SHoP Architects

Paley Park, foto: Sampo Sikiö

„Paley Park, mali urbani gradski džep, prostor je na koji naiđete neočekivano i niste shvatali da vam je zapravo bio potreban sa svojom svetlošću koja je filtrirana prirodom, zvukom vode koja teče, stolicama koje možete da pomerate ili platformom na kojoj možete da se odmorite i sanjate o svojoj narednoj avanturi.“, rekla je Angelica Trevino Baccon.

Izabrali smo za vas...

Srodni tekstovi

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *