Arhitektura Fantastične četvorke: Nimajer i Sarinen u Marvelovom univerzumu
Marvel je u novom filmu spojio stripovsku fikciju i arhitekturu inspirisanu stvarnim delima velikih modernista.
Radnja filma „Fantastična četvorka: Prvi koraci“, novog nastavka Marvelove superherojske franšize, smeštena je u alternativni „mid-century“ moderni univerzum. Umetnički direktor Kasra Farahani objasnio je kako je koristio scenografiju inspirisanu arhitekturom Oskara Nimajera i Era Sarinena da sve deluje stvarno.
Kako je naveo u ekskluzivnom intervjuu za portal Dezeen, Farahani je želeo da stvori realističnu, a ipak fiktivno futurističku verziju Njujorka iz 1960-ih, sa enterijerima inspirisanim sredinom prošlog veka, kao pozadinom za jedan od najpopularnijih filmskih hitova ovog leta u našim bioskopima.
Srodne teme na Gradnja.rs:

Između verodostojnosti i fantazije
„Cilj nam je bio da stvorimo svet u kojem se 1960-e manifestuju tehnologijom koja je inspirisana futurizmom, koji smo u našem svetu mogli da vidimo samo kao obećanja, u reklamama, medijima, stripovima i konceptualnim slikama tog vremena“, rekao je on i i dodao:
„To je poput optimistične, sredinom veka modernizovane budućnosti, odnosno džet-era manifestovana kroz stvarnu arhitekturu i industrijski dizajn.“
Na osnovu Marvelovog stripa, radnja filma „Fantastična četvorka: Prvi koraci“ se dešava sredinom 1960-ih, ali u alternativnom svetu gde su tehnologija i arhitektura pod snažnim uticajem Rida Ričardsa, poznatog kao Mister Fantastik, koga glumi Pedro Paskal.
Hteli smo da stvorimo svet dovoljno verodostojan da u njemu možete da živite i da vas ne izbacuje iz priče jer je previše fantastičan.
Farahani je, kao vođa produkcijskog dizajna, imao zadatak da stvori svet koji se dramatično razlikuje od onog koji je nama poznat iz sredine šezdesetih, ali da i dalje deluje realno:
„Hteli smo da stvorimo svet dovoljno verodostojan da u njemu možete da živite i da vas ne izbacuje iz priče jer je previše fantastičan – bez šale. Hteli smo da zamaglimo te granice i zadržimo ljude u ovom svetu.“

Osvrt na rad Nimajera i Sarinena
Da bi postigao potrebnu ravnotežu, Farahani se oslanjao na stvarnu arhitekturu kasnih 1950-ih i ranih 1960-ih, kao i na futurističke slike iz stripova i reklama. Posebno se osvrnuo na rad brazilskog arhitekte Nimajera i finsko-američkog arhitekte Sarinena, kao i na arhitekturu Svetske izložbe u Njujorku 1964.
„Rekao bih da su ključne reference za dizajn filma Oskar Nimajer i Ero Sarinen, posebno katedrala i predsednička palata u Braziliji. A kod Sarinena, TWA terminal na aerodromu JFK i terminal na aerodromu Dulles,“ kaže umetnički direktor filma.
Nimajer i Sarinen su uhvatili energiju futurizma u dinamičnim krivinama, a opet je bilo profinjeno, bez šale i naivnog retro-futurizma.
Farahani dalje objašnjava da sve ove građevine imaju neverovatno dinamične krivine, te se stvara osećaj kretanja, rasta i futurizma. Glavna arhitektura koja je stvorena za film je Ričardsova kuća i sedište Fantastične četvorke – Baxter Building.
Sa zamišljenom lokacijom na mestu UN zgrada u Midtown Manhattanu, fiktivni neboder ima elegantan oblik izveden od belog betona i stakla koji izlazi iz zakrivljenog atrijuma, što je direktna referenca na Nimajera i Sarinena.
„Nimajer je bio jedan od arhitekata zgrade UN-a, pa možete videti sličnost, a atrijum pozajmljuje ideje iz TWA . Veliki deo dizajna ovog prelepog monolitnog belog betona pozajmljuje se od oba arhitekte. Oni su uhvatili energiju futurizma u dinamičnim krivinama, a opet je bilo profinjeno, bez šale i naivnog retro-futurizma.“

Iako je „Fantastična četvorka: Prvi koraci“ superherojski film u alternativnom svetu, većina akcije dešava se na fizičkim setovima.
Dizajn je prvo skiciran sa konceptualnim umetnikom, a potom razvijen da se uklopi u „stvarni svet“ i konačno završen u Fotošopu. Ipak, iako je „Fantastična četvorka: Prvi koraci“ superherojski film u alternativnom svetu, većina akcije dešava se na fizičkim setovima.
„Ako izgradite fizičko okruženje, to ima ogroman uticaj na umetnike, odnosno glumce i fotografe. Svetlost se prirodno reflektuje, što olakšava komponovanje scena i donošenje odluka,“ kaže Farahani i naglašava da fizički setovi doprinose realističnom i jedinstvenom svetu, dajući specifičnost i verodostojnost koju često nemaju scene na zelenom ekranu.
Prvi koraci u bioskopima
Film Fantastična 4: Prvi koraci režirao je Met Šekman, poznat po seriji WandaVision. U glavnim ulogama pojavljuju se Pedro Paskal kao Rid Ričards, Vensan Kirbi kao Su Storn, Ebon Mos-Bahrah kao Ben Grim i Džozef Kvin kao Džoni Storn, dok im se pridružuju Džulija Garner u ulozi Srebrnog Letača i Ralf Ineson kao Galaktus.
Premijera filma održana je u julu 2025. godine, čime je Marvel ponovo predstavio priču o svojoj prvoj superherojskog porodici, smeštenu u specifičan vizuelni ambijent inspirisan šezdesetim godinama i futurističkim vizijama tog doba.
