Ada Mall Shopping Centar, novi objekat maloprodaje i lakog provoda na ovim prostorima, svečano je otvoren u četvrtak, 23. maja, dok je svoje prve kupce dočekao danas.

Spram svoje geografski nepovoljne, a urbanistički prestižne lokacije, na raskrsnici Ulica Radničke i Paštrovićeve, novi tržni centar Ada Mall biće snažni faktor privlačenja mnogobrojnih posetilaca Ade Ciganlije, ali i Beograđana od Senjaka do Sremčice. TC Ada, čiju izgradnju je finansirala kompanija GTC, prostire se na površini do oko 100.000 metara sa oko 35.000 kvadratnih metara korisničkog prostora, poseduje tri podzemne parking etaže, kao i 100 lokala u koje su se uselili mnogobrojni brendovi široke potrošnje.

Svojom spektakularnom arhitekturom tržni centar Ada Mall donosi nam jedinstveno korisničko iskustvo. Arhitektonski jezik zgrade, čiji dizajn potpisuje britanski Design International, preuzet je iz okolnog predela. Kompoziciono, Ada Mall je otvoreni prostorni volumen koji se zariva u brdo na sličan način kao što rukavac Ade meandrira kroz kopno. Po ovoj analogiji, svi lokali organizovani su oko središnjeg atrijuma, a kretanje korisnika organizovano je oko atrijuma poput pešačke staze oko Ade. Međutim, umesto fizičke rekreacije na savskom jezeru, izgradnja jednog ovakvo džinovskog objekta neminovno će nametnuti kupovinu kao dominantni obik rekreacije.

Ada Mall iz vazduha; Foto: Andrej Nihil

Ada Mall je otvoreni prostorni volumen koji se zariva u brdo na sličan način kao što rukavac Ade meandrira kroz kopno

Ulaza u zgradu ima više, a izdvajaju se oni iz Radničke i Visoke. Najveća atrakcija centra svakako je krovna lanterna koja omogućava potpunu osvetljenost centralnog atrijuma, ali raznolikost senki tokom sunčanih dana. Programski najatraktivniji su treći i četvrti sprat jer se na njima nalaze Food Court, restorani i bioskopi, ali i prostrane krovne terase sa sjajnin pogledom na grad. Kretanje kroz ove prostore je izdiferencirano, što dereguliše orijentaciju korisnika i podstiče ga da se u prostoru zadržava i istražuje ga.

Prostorna gracilnost

Volumen zgrade rasčlanjen je na više manjih, čovekomernih prostora. Sam atrijum ispresecan je mnogobrojnim eskalatorima i mostova, a glavni prostorni reper čini drvena struktura u obliku izduženog ptičijeg gnezda. Na terasama je veliki broj žardinjera koje formiraju mrežu otvorenih i intimnih prostora. U zbiru, arhitektonski koncept enterijera i eksterijera krajnje je dinamičan, a obilje oblih linija rezultira prostornom mekoćom, gracilnošću i pokretnošću. Staklene ograde posebno doprinose transparentnosti prostora, ali za one sa strahom od visine, prostor je možda previše otvoren – naročito eskalator od trećeg do četvrtog sprata.

Veliki zeleni zid krasi ulaz u tržni centar; Foto: Igor Conić

Specifičnost krajolika podražava se i prirodnim materijalima, zelenim zidovima i zelenim terasama.

Uklapanje objekta u okruženje sprovedeno je i na nivou odabira materijala i uređenja pejzažne arhitekture. Od prizemlja do krova, tržni centar obiluje zelenilom. Tu su zeleni vrtovi, saksije, žardinjere. Specifičnost krajolika podražava se i prirodnim materijalima u enterijeru i eksterijeru, zelenim zidovima i zelenim terasama. Zelenilo i površine u imitaciji drveta, zajedno i pojedinačno, uvode u prostor trgovine izvesnu dozu rustičnost i životnosti.

Pravo zelenilo na vertikalnom zidu; Foto: Sonja Brstina

Problematika saobraćaja

Pozicionirati jedan tako posećen objekat na frekventnoj gradskoj lokaciji kao što je to ugao Radničke i Paštroviće nije bez problema. Prvo i pre svega, tržni centar ima relativno skromne pristupne platoe spram svoje razmera i gravitacione moći. Naročito prema Radničkoj ulici, javni gradski prostor je skučen i izdužen, te se bezbednost u odnosu na frekventnost motornog saobraćaja otvara kao jedno od pitanja.

Drugo pitanje svakako je pitanje saobraćajnih gužvi. Predmetna raskrsnica je već sada značajno opterećena, a pojačavanje saobraćaja svakako će doprineti većim zagušenjima i većoj nervozi. Međutim, kocka je već bačena.

Na raspolaganju su podzemne garaže na dve etaže; Foto: Sonja Brstina

Raditi, stanovati, kupovati

Kako danas gradimo, tako ćemo u budućnosti živeti. Ada Mall je objekat arhitekture koji koji neosporno nameće pitanje smera razvoja srpske prestonice. Broj kvadrata prodajnog i stambenog prostora u Beogradu strmoglavo raste. Izgradnja novih objekata društvenog standarda (škola, vrtića, kulturnih centara) svedena je na minimum. Koje mogućnosti se pružaju mladim sugrađanima?

Stanovanje uz tržni centar postaje sve zastupljeniji obrazac stanovanja u Beogradu. Od Paštrovićeve do Mostarske petlje prostire se nekoliko hektara napuštenog industrijskog nasleđa, a u neposrednoj blizini Ade, Hipodroma i Košutnjaka. Da li će GTC ili neki od mega-investitora u gradu baš na ovom mestu graditi novi stambeni kompleks – ostaje nam da vidimo. Na otvaranju je najavljena izgradnja marine kao i rekonstrukcija Stare šećerane.

Kad ste već ovde…