Zidovi njegovog ateljea su jarko žute boje, dok su oni u trpezariji u originalnoj zeleno-tirkiznoj nijansi, što govori da danski dizajn nisu oduvek odlikovali crno-beli enterijeri i isključivo beli zidovi.

Bio je to obilazak, reklo bi se, jedne sasvim obične kuće bez mnogo nameštaja i detalja, i opisati taj enterijer trebalo bi da bude veoma jednostavno, ali to se meni u ovom trenutku čini potpuno nemoguće, jer poseta Arne Jakobsenovoj kući u njegovom rodnom Kopenhagenu čini mene, arhitektu i dizajnera, da se osećam posebno, uzvišeno i preuzbuđeno. I ništa obično nije bilo u tom danu, jer kao da sam zakoračila u 1958. godinu kada je čuvena stolica Egg bila dizajnirana, upravo u prostorijama kroz koje sam koračala u tom trenutku. Saznanje da dodirujem nameštaj i rukohvate iste one, koje je dodirivao čuveni Arne Jacobsen, izazvalo je u meni neko strahopoštovanje i po ko zna koji put divljenje toj danskoj pristupačnosti svemu.

Kako je izgledao atelje u jednom periodu Arne Jakobsenovog života u kući

 

Saznanje da dodirujem nameštaj i rukohvate koje je dodirivao i Arne izazvalo je u meni strahopoštovanje i po ko zna koji put divljenje toj danskoj pristupačnosti svemu.

Kuća se nalazi u Kopenhagenu, na obali mora, i trenutno je prazna i spremna za ponovno izdavanje bilo kome ko bude želeo da živi u kući baš ovog velikana. Originalni ugradni ormani, kuhinjski elementi, stepenište i raspored prostorija zadržani su, i zaštićeni od promena. Dvorište i fasada kuće su takođe sačuvani i prate originalni dizajn. Ovaj niz kuća dizajnirao je sam Arne Jakobsen 1946-1949. godine, a 1951. se i sam uselio u jednu od pet kuća u nizu i živeo u njoj do svoje smrti 1971. godine

Imanje je deo naselja Søholm, koje pripada Klampenborgu u Kopenhagenu. Ova građevina je posebna u odnosu na ostale u nizu jer ima proširenje u kojem je Arne imao svoj projektni biro. Kuća je građena u žutoj cigli, i kao takva označava pomak od belog funkcionalizma ka danskom modernizmu. Istovremeno, u njoj se mogu primetiti elementi i karakteristike koje Arne koristi i u drugim svojim projektima: trpezarija dvostruke visine sa nišom za ugradni plakar kao i stepenište koje povezuje trpezariju i dnevni boravak na gornjem nivou.

Kuća je građena u žutoj cigli, i kao takva označava pomak od belog funkcionalizma ka danskom modernizmu.

Koncipirana je kao kuća na sprat sa velikim osvetljenim podrumom koji zauzima 124 metara kvadratnih, i u njemu je bio smešten Arne Jakobsenov projektni biro. Baš tu, u tim prostorijama bila su dizajnirana najveća dela ovog velikana, između ostalih i Radisson SAS hotel u centru Kopenhagena, Egg Chair, specijalno dizajnirana za ovaj hotel, a iste godine i stolica Svanen. U nivou podruma se nalazi takođe i garaža, ostava za bicikle kao i toplotna podstanica.

Danski dizajn nisu oduvek odlikovali crno-beli enterijeri i isključivo beli zidovi, kako se u današnje vreme svugde ističe.

Stambeni deo zauzima 130 metara kvadratnih, nivo prizemlja rezervisan je za trpezariju, kuhinju, dečiju sobu, spavaću sobu, i dve manje gostinske sobe. Na spratu je smeštena prostrana dnevna soba s balkonom, i prozorima koji kao uokvireno stakleno platno pružaju pogled na more. U dnevnom boravku nalazi se i mali kamin, a ceo prostor osmišljen je kao galerija, pa je vizuelno povezan s trpezarijom u prizemlju.

Iz dnevnog boravka pristupa se ateljeu, koji je Arne Jakobsen koristio kako bi se osamio i razmišljao o svojim  projektima. Zidovi ateljea su jarko žute boje, dok su oni u trpezariji u originalnoj zeleno-tirkiznoj nijansi, što govori da danski dizajn nisu oduvek odlikovali crno-beli enterijeri i isključivo beli zidovi, kako se u današnje vreme svugde ističe.

Projektni biro
Projektni biro
Ugradna vitrina u trpezariji
Ugradna vitrina u trpezariji
Ugradni plakar u ateljeu
Ugradni plakar u ateljeu
Kuhinja
Kuhinja
Detalj na prozoru
Detalj na prozoru
Detalj stepeništa
Detalj stepeništa

Original Arne

Iako renovirana, i kuhinja je zadržala originalni raspored i materijale, i prati Arneov crtež koji smo imali priliku da vidimo. U kuhinji su instalirani uređaji novijeg datuma, ali su frontovi i ručkice iz vremena kada je ovaj slavni dizajner uživao u svom pogledu na more i stvarao dela koja i danas spadaju u vrh arhitektonskog i industrijskog dizajna.

Kad ste već ovde…