Građevinarstvo

Genijalno rešenje: Zeleni talas ali samo ako svi idu propisanom brzinom

Ako se iz Lisabona kolima uputite u Kaškaiš magistralnim putem N6 biće vas sramota da vozite brže nego što je dozvoljeno.

Problem brze vožnje rodio se onog trenutka kada je automobil izmišljen. Svi žele što pre da stignu tamo gde su naumili pa u ispunjavanju tog cilja vole da papučicu gasa stisnu malo jače. Ni oštra kaznena politika, ni ležeći policajci, ni radari nisu uspeli da spreče vozače da voze brže od dozvoljenog jer očito ne igraju na pravu kartu – stid! Rešenje koje je implementirano na magistralnom putu koje spaja glavni grad Portugalije i mondensko letovalište Kaškaiš, je nešto sasvim drugačije – ono je u stvari genijalno!

Možete li zamisliti kakva bi vas bilo sramota kada bi se svi pogledi vozača uperili prema vama jer znaju da baš zbog vaše vožnje moraju da stoje na crvenom?

U čemu je leži genijalnost ovog jednostavnog rešenja? Cela deonica puta N6 opremljena je radarima koji mere brzinu vozača a rezultati koji oni beleže u direktnoj su vezi sa semaforima. Semafori su veoma često postavljani i na mestima na kojima uopšte nema ukrštanja s drugim putnim pravcima već su tu zbog jedne specijalne namene. Ukoliko svi vozači voze propisanom brzinom, semafori svetle zeleno ali ukoliko se samo jedan vozač napravi pametan i vozi brže nego što je dozvoljeno, automatski se pali crveno svetlo što će zaustaviti sve vozače u koloni na tridesetak sekundi. Možete li zamisliti kakva bi vas bila sramota kada bi se svi pogledi vozača uperili prema vama jer znaju da baš zbog vaše vožnje sada moraju da stoje na crvenom?

Prednosti i mane

Istraživanja su pokazala da ovaj sistem efektivno zaustavlja 85% vozača koji voze preko limita, ali i da 30% vozača bude nefer zaustavljeno. Jedan od nedostatak ovog sistema je i povećanje emisije ugljen-dioksida za 15% jer vozači stoje na mestu na kojem inače ne bi morali da stoje. Ipak, važno je da ovo rešenje smanjilo broj saobraćajnih nesreća na ovom dosta opterećenom putu kao i da su sačuvani brojni životi.

Može li se sličan sistem primeniti i na našim putevima? Zašto da ne!

Istraživanje: Margarida Coelho, University of Aveiro Nagui; Tiago L. Farias, University of Lisbon; M. Rouphail, North Carolina State University; Foto: Google Maps

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *