Ova foto-izložba u Beču upečatljivo dokumentuje pojavu armiranog betona
Objektivom Marijane Štrobl dokumentovane su konstrukcije koje su nestale iza fasada, otkrivajući ulazak Beča u eru modernog graditeljstva.
Ukoliko vas do 21. novembra ove godine put nanese u Beč, skrećemo vam pažnju da je u tamošnjem institutu fotografije „Bonartes“ nedavno otvorena izložba pod nazivom „Samo najveća gradilišta. Fotografske kampanje Marijane Štrobl“ u kojoj je dokumentovana modernizacija glavnog grada Austrije na razmeđi 19. i 20. veka.
Kako se glavni grad Austrije u periodu oko 1900. godine menjao, šta je sve bilo novo izgrađeno i modernizovano zabeležila je prva fotoreporterka industrijske fotografije u vreme Austrougarske monarhije, Bečlijka Marijana Štrobl.
Pročitajte još na Gradnja.rs:

Dokumentovana pojava armiranog betona
Marijana Štrobl (1865–1917) je, za razliku od većine svojih kolega, provodila malo vremena u ateljeu. Radila je na velikim gradilištima i u industrijskim postrojenjima. Njen zadatak bio je da dokumentuje konstrukcije koje nakon završetka radova više neće biti vidljive – konstrukciju, temelje, rezervoare i mašinske sale – čime je građevinskoj industriji pružala dragocenu vizuelnu podršku u argumentovanju novih i inovativnih tehnologija.
Štrobl je upečatljivo dokumentovala pojavu armiranog betona, koji je početkom 20. veka predstavljao revolucionarni građevinski materijal. Upravo kroz njene fotografije, Beč je mogao da predstavi ovaj napredak i širem auditorijumu – gradske vlasti su ih koristile i u promotivne svrhe, što je bio retko viđen spoj umetničke fotografije i tehničke dokumentacije.
Ipak, Štrobl nije samo beležila konstrukcije i tehnologiju: ona je radnike inscenirala u prostoru, često na način koji prevazilazi suvu tehničku evidenciju. Njene fotografije iz pivara, bolnica ili hotelskih kuhinja imale su i estetsku i propagandnu funkciju, nudeći drugačiju percepciju građevinskog napretka i urbanog života u Beču.
Štrobl nije samo beležila konstrukcije i tehnologiju: ona je radnike inscenirala u prostoru, često na način koji prevazilazi suvu tehničku evidenciju.


Izložba otvorena do 21. novembra
Fotografije prikazane na izložbi jasno ilustruju Marijaninu saradnju sa najrazličitijim naručiocima u cilju promovisanja novih tehnologija ili naprednih ideja, u oblastima građevinske industrije, komunalne infrastrukture, pa sve do ugostiteljstva.
Da vam olakšamo snalaženje u Beču, recimo i da se institut Bonartes nalazi na adresi Seilerstätte 22, nedaleko od palate Koburg, a izložba je otvorena do 21. novembra 2025. godine. Kustosi izložbe su Monika Faber i Martin Keckeis, a više informacija i prateći program pogledajte ovde.

