Moderna arhitektura: Međuratni (inter)nacionalni stil Evrope
Analiziramo u kom modernom stilu se posle Prvog svetskog rata najviše gradilo u Evropi, a koje države su zapale u dekadenciju.
Obnova Ratom razrušene Evrope nije svuda tekla ujednačeno. Intenzitet obnove zavisio je od stepena uništenja i razrušenosti gradova i infrastrukture, ali i od privredne moći samih država. Novoformirana država Kraljevina SHS (kasnije Kraljevina Jugoslavija) imala je nekoliko dodatnih problema – uvećanje državne teritorije za nekoliko puta, kao i integrisanje bankarskog sistema koji je nekada postojao na onim teritorijama koje su bile pod Austro-Ugarskom monarhijom.
Beograd je bio najrazrušeniji grad, pa se u njemu odmah krenulo u izgradnju novih administrativnih i vojnih objekata. Međutim, dok se u Evropi uveliko gradilo u duhu nekog modernog pravca, prestonica novoformirane kraljevine ponajviše je građena u duhu zakasnelog akademizma.
Pročitajte još na Gradnja.rs:

Neverovatno je koliko ukus (najmoćnijeg) pojedinca može da trasira razvoj ili dekadenciju arhitekture neke države.
Kralj Aleksandar je našao pomirljivo rešenje, pa umesto oživljavanja različitih romantičarskih stilova (istočnih i zapadnih), odlučio je da forsira ruske emigrantske arhitekte i njihov ampir akademizam. Tek nakon smrti kralja, državne ustanove (civilne i vojne) počinju da dobijaju potpuno moderna zdanja.
Neverovatno je koliko ukus (najmoćnijeg) pojedinca može da trasira razvoj ili dekadenciju arhitekture neke države. Naravno, u Evropi nije bio usamljen u ovim stavovima, jer se u nekoliko moćnih država dogodila slična okolnost.
Samo su ove smene dolazile obrnuto – kada se oko 1935. godine Kraljevina Jugoslavije polako otvarala za moderne arhitektonske tendencije, neke evropske države su tada uveliko uvodile monumentalizovanu arhitekturu, u skladu sa prirodom njihovih totalitarnih režima.
Zanimljivo je analizirati u kom modernom stilu se najviše gradilo u Evropi, a koje države su zapale u dekadenciju.
Ar deko: Od Pariza do Tel Aviva
Ovaj stil dolazi nakon predratnih dekorativističkih pojava, kao što su secesija i ar nuvo. Naravno, predvodnik ovih tendencija bila je Francuska, pa se može slobodno reći da ovaj pravac od 20-ih godina postaje neka vrsta francuskog nacionalnog stila. On se prelio na više država tadašnje Evrope – Belgiju, Holandiju, Austriju, Veliku Britaniju, a dopire i do Rumunije i Jugoslavije.
Zanimljivo, ar deko usvaja veliki broj investitora u SAD-u, što je bilo i nekako prirodno, jer je tehnički napredak i mašinski razvoj bilo najprijemčivije iskazati kroz stil aerodinamičnih formi. Ovaj američki ar deko vidno se razlikovao od francuskog i krenuo je u sopstveni razvoj sa druge strane okeana, potpuno nezavisno od svog izvornog uzora. Naročito prepoznatljiv po svojim dekorativno rešenim neboderima.

Kako je većina zgrada, izvedenih u ar dekou, internacionalnoj moderni ili ekspresionizmu, bila izvedena u beloj boji, Tel Aviv je ubrzo prozvan „beli grad“.
Još jedna, uslovno rečeno država, koja se nalazila izvan Evrope, potpuno slučajno, usvaja ove i još neke moderne pravce u arhitekturi. Bila je to Mandatna Palestina, teritorija današnjeg Izraela i Palestine, koja je tada bila pod britanskom upravom.
Polovinom 30-ih godina se na tu teritoriju slio veći broj jevrejskih arhitekata iz nekoliko evropskih država, među kojima i neki koji su pohađali školu Bauhaus. Njihova znanja u planiranju novog Tel Aviva, bila su više nego dobrodošla.
Kako je većina zgrada, izvedenih u ar dekou, internacionalnoj moderni ili ekspresionizmu, bila izvedena u beloj boji (zbog umanjenog upijanja sunčeve svetlosti), Tel Aviv je ubrzo prozvan „beli grad“.

Internacionalna moderna, Ekspresionizam i Konstruktivizam
Ovaj stil se podjednako širio celom Evropom. Predratne ideje pionira ovog stila, kao što je bio arhitekta Adolf Los, na velika vrata ulaze na prostor razrušene Evrope, koja je u tom trenutku vapila za praktičnim rešenjima na polju stambene i poslovne arhitekture.
U Francuskoj je njen najznačajniji predstavnik bio arhitekta Le Korbizje, dok su predstavnici ovog pokreta u Holandiji, Vajmarskoj Republici (današnja Nemačka), pa čak i Čehoslovačkoj, bili daleko brojniji.
Niču čitava radnička/socijalna naselja, ali i hoteli, poslovne zgrade, benzinske pumpe i fabrički kompleksi. U Čehoslovačkoj i skandinavskim državama, gradi se sve više bolnica i banjskih lečilišta po najsavremenijim standardima internacionalne moderne.

Kako se u SSSR-u sve vezivalo za industrijski napredak, arhitektura je dobila izraz sa nešto više mašinskih i drugih konstruktivnih formi.
Paralelno sa internacionalnom modernom razvija se i ekspresionizam, ponajviše u Vajmarskoj Republici i Holandiji. On se pojavljuje u svetlim monohromatskim fasadama, ali i u varijanti u opeci. Glavni predstavnik ekspresionizma tada je bio arhitekta Erih Mendelson, koji svoje stvaralaštvo kasnije prenosi na Mandatnu Palestinu, tj. Izrael.
U SSSR-u se internacionalna moderna oblikovala u pravac pod nazivom konstruktivizam. Kako se u ovoj komunističkoj državi sve vezivalo za industrijski napredak, arhitektura je dobila izraz sa nešto više mašinskih i drugih konstruktivnih formi.
Sve od stambenih zgrada, preko domova kulture i poslovnih objekata, počelo je ubrzano da se zida u ovom izrazu. Međutim, ovaj razvoj biva prekinut jačanjem totalitarnog režima Josifa Visarionoviča Staljina.

Totalitarni režimi i njihov odnos prema modernim arhitektonskim pravcima
Spomenuti Staljin i njegov totalitarni „kolega“ Adolf Hitler, gotovo u slično vreme kreću da se surovo obračunavaju sa modernom arhitekturom. U SSSR-u se zatvaraju konstruktivističke škole arhitekture, a na scenu ponovo stupaju arhitekte koje su zastupale istoricističke tendencije monumentalizma.
Slično je bilo i u Trećem Rajhu, kada je škola Bauhaus bila primorana da se ugasi 1933. godine. Za totalitarne lidere, moderna arhitektura nije posedovala dovoljno monumentalan karakter i kao takva nije bila pogodna za iskazivanje njihovih političkih aspiracija.
Sa druge strane, Benito Musolini jeste bio diktator, ali nije u potpunosti gušio moderni pokret. On jeste imao prepoznatljivu klasičnu crtu, ali su arhitekte bile daleko slobodnije u svom izražavanju, nego što su bile arhitekte u druge dve države.

Ironično, pozne tridesete izrodile su neka od najznačajnijih dela svih modernih pravaca u međuratnoj Jugoslaviji.
U Španiji je takođe na vlasti bio jedan fašistički diktator, Francisko Franko, koji je zastupao slične konzervativne stavove o modernoj arhitekturi, pa se ona sve do posleratnog perioda u toj državi i nije razvijala.
Kraljevina Jugoslavija se od 1935. godine u svojoj unutrašnjoj i spoljnoj politici sve više okreće totalitarnim fašističkim/nacističkim režimima, ali se to ne vidi u arhitekturi sve do 1939/1940. godine. Ironično, pozne tridesete izrodile su neka od najznačajnijih dela svih modernih pravaca u međuratnoj Jugoslaviji.

Marko, da li možete da napišete neki tekst na temu filma Brutalista? Bilo bi zanimljivo pročitati vaše misli na temu filma koji se delimično bazira na brutalizmu u arhitekturi. Molim vas dajte nam nesto aktuelnije.
Poštovanje, moje mišljenje je da period između dva rata kod nas i nije bio toliko loš što se arhitektire tiče, posebno kad se uzme u obzir to vreme i svi parametri i zbivanja koji su uticali. Bilo je tu i kasnog akademizma, eklektike, romantičarskih težnji a bilo je i kvalitetnog modernizma, i svi su stilovi ostavili pojedine kvalitetne objekte koji su i danas ozbiljni arhitektonski spomenici.