Istočni ulaz u planirani tunel; Vizuelizacija: National Highways
Aktuelno

Odobrena izgradnja tunela ispod Stounhendža, protivljenje javnosti i dalje ne prestaje

Dok u vladi veruju da će projekat biti izveden s minimalnim uticajem na lokalitet, druga strana ovu odluku naziva „koliko neobjašnjivom, toliko i sramotnom“.

Uprkos protivljenju arheologa i grupa za očuvanje nasleđa tokom dužeg vremenskog perioda, vlada Velike Britanije je odobrila izgradnju podzemne deonice magistralnog puta u blizini Stounhendža.

Procenjeni troškovi kontroverznog projekta nazvanog A303 Stonehenge iznose 1,7 milijardi funti, odnosno blizu dve milijarde evra, a očekuje se da će radovi početi početkom 2024. godine.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Stounhendž se nalazi u engleskom okrugu Viltišir: Foto: Screenshot/YouTube (National Highways)

Odluka koja je zaprepastila mnoge

Vlada je formalnim izdavanjem Naloga za saglasnost za razvoj A303 Stonehenge, preduzela odlučujući korak kako bi se ublažilo zagušenje u saobraćaju za mnogobrojne Britance koji koriste put A303 na potezu između jugoistoka i jugozapada.

Nakon dobijanja dozvole 2020. godine, planovi su prošli kroz temeljnu reviziju koja je trajala više od godinu dana. Uprkos izričitom savetu Inspektorata da se planovi ne nastave, najnovija odluka Vlade ostavila je mnoge zaprepašćenim, a posebno Stonehenge Alliance.

Ova grupa sastavljena od više nevladinih organizacija vodi kampanju protiv planova za A303 dugi niz godina, a čak je i Uneskov Komitet za svetsku baštinu osudio trenutni oblik projekta i čak zapretio da će dodati Stounhendž na listu ugrožene svetske baštine, ukoliko se dozvoli da radovi budu nastavljeni.

Saobraćaj na magistralnom putu A303; Foto: National Highways

Uprkos tome što su sudovi poništili prethodnu odluku,  čini se da Vladu zaista nije briga za štetu koju će ovaj put napraviti.

Tokom septembra 2021. godine Unesko je izrazio zabrinutost u vezi sa projektom A303 Stonehenge, zbog njegovog potencijalnog uticaja na izvanrednu univerzalnu vrednost Stounhendža, Ejvberija i pridruženih lokacija.

Kompleks Stounhendž je proglašen Uneskovom svetskom baštinom, te svaki razvoj u njegovoj blizini podleže nadzoru Uneskoa, kako bi se osigurala zaštita njegovog kulturnog i istorijskog značaja.

Nakon donetog odobrenja, Unesko je posebno izrazio zabrinutost zbog mogućih negativnih uticaja razvoja A303 Stonehenge na pejzaž, arheološke karakteristike i ukupni integritet ovog mesta svetske baštine.

„Uprkos tome što su sudovi poništili prethodnu odluku, delimično zbog nedostatka odgovarajućeg razmatranja alternativa, čini se da Vladu zaista nije briga za štetu koju će ovaj put napraviti. Kao što smo tvrdili i ranije, trebalo bi da postoji novo ispitivanje šeme kako bi se sagledalo ovo složeno i kritično pitanje“, rekli su iz Stonehenge Alliance za DesignBoom.

Nakon dobijanja dozvole planovi su prošli kroz temeljnu reviziju; Vizuelizacija: National Highways

Vlada planira da spiska dve milijarde na razvoj koji će trajno unakaziti najznačajniji i najsvetiji praistorijski pejzaž Britanije.

Predsednik Stonehenge Alliance Tom Holand javno je izrazio svoje nezadovoljstvo odlukom Vlade rekavši:

“Danas, navodno konzervativna Vlada, planira da spiska skoro dve milijarde, u vreme kada su finansije u zemlji u šokantnom stanju, i to za razvoj koji će trajno unakaziti najznačajniji i najsvetiji praistorijski pejzaž Britanije. Odluka Marka Harpera da da zeleno svetlo za izgradnju tunela kroz deo teritorije svetske baštine koji okružuje Stounhendž je koliko neobjašnjiva, toliko i sramotna“ – izjavio je Holand.

Projekat predviđa i izgradnju staze za pešačenje, vožnju bicikla i jahanje konja; Vizuelizacija: National Highways

A šta na sve to kažu iz vlade?

Međutim, vlada Ujedinjenog Kraljevstva ostaje nepokolebljiva u isticanju prednosti ovog monumentalnog razvoja,  naglašavajući da su sprovedena opsežna istraživanja i konsultacije, kao i pažljivo planiranje kako bi se osigurao minimalan uticaj na kulturni i istorijski značaj lokaliteta Stounhendž.

Oni veruju da je korist od projekta veća od zabrinutosti opozicionih grupa i da će razvoj na kraju doprineti poboljšanju kako lokalnih zajednica, tako i nacionalne infrastrukture u celosti.

„Šema A303 Stonehenge je deo najveće investicije u našu putnu mrežu u vremenu jedne generacije, te sam zaista zadovoljan što je projekat dobio zeleno svetlo od strane državnog sekretara za saobraćaj i to je odluka koja će nam omogućiti da napredujemo u ovom pravcu“, rekao je predstavnik vlade Nik Heris.

Jedno od najvažnijih mesta svetske baštine ponovo će dobiti ambijent koji je najsličniji njegovom prvobitnom.

Istakao je i da smatra da je Velika Britanija sada korak bliže rešavanju dugotrajnih problema zagušenja u saobraćaju i kašnjenja na postojećem A303, te samim tim i poboljšanom iskustvo putovanja.

On smatra da će ova investicija, zajedno sa drugim planiranim projektima duž saobraćajnice A303, pomoći da se poboljša ekonomija jugozapada, a ujedno i poboljša pouzdanost putovanja, da se uklone vizuelni i zvučni efekti saobraćaja, te da će jedno od najvažnijih mesta svetske baštine ponovo dobiti ambijent koji je najsličniji njegovom prvobitnom.

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *