U Americi se gradi most u kombinaciji armature koja pamti svoj prvobitni položaj i savitljivog betona.

Iako Sijetl ne važi za grad koji je na udaru zemljotresa, njegov položaj na samoj obali Pacifika i velika gustina naseljenosti, čini ga ranjivim u budućnosti. Imajući ovo u vidu, urbanisti Sijetla isplanirali su izgradnju fleksibilnog mosta koji bi u slučaju zemljotresa mogao da ostane neoštećen i time omogući da ključne saobraćajnice grada ostanu prohodne.

fleksibilni-most-01

Armatura može da se vrati u prvobitan položaj baš kao i okviri na naočarima od titanijuma.

 

Klasičnu armaturu zameniće SMA (Shape-memory aloy) metalne šipke, koje su fleksibilne i mogu da se vrate u svoj prvobitni položaj baš kao i okviri na naočarima od titanijuma. Naravno, da bi ovo funkcionisalo i beton, takođe, mora biti fleksibilan pa će se za gradnju ovog mosta koristiti savitljivi beton koji u svom sastavu sadrži vlakna koja mu daju elastičnost i omogućavaju da se nakon potresa vrati u prvobitan položaj, piše Inhabitat.

fleksibilni-most-02

Kombinacija ova dva materijala testirana je u Laboratoriji za zemljotresno inženjerstvo pri Univerzitetu u Nevadi, gde je predmet istraživanja poslednjih petnaest godina. Tokom testiranja, na elementima mosta primenjena je sila koja je ekvivalentna zemljotresu magnitude 7,5. Na radost inženjera, elementi su se vratili u svoj prvobitni položaj!

Povezano: Savitljivi beton koji ne puca pod opterećenjem 

Inženjeri su istakli da je nemoguće garantovati da će neka struktura biti u potpunosti otporna na zemljotres, pogotovo što je nepredvidiva jačina zemljotresa koji bi mogao da se zadesi Sijetl u budućnosti. Međutim, oni su takođe istakli i da će ovaj fleksibilni most mogao da apsorbuje snagu zemljotresa i da ukoliko jačina bude u granicama koje se predviđaju, fleksibilnost će mu obezbediti sigurnost.

Izgradnja mosta počela je u septembru, a otvaranje se očekuje na proleće. Kada se završi, to će biti prvi fleksibilni most koji je otporan na zemljotrese.

Pročitajte i kakva je čvrstoća betona armiranog kompozitnom armaturom.

Foto: WSDOT