Foto: Igor Conić
Izvođenje

Domaća metoda saniranja puteva samougradivim asfaltom

Inženjer Ivan Tejić iz JKP Beograd put osmislio je metod koji se do danas nije primenjivao u srpskoj putarskoj industriji.

Na saobraćajnicama naših gradova oštećenja asfaltnih kolovoza su veoma česta, a njihova sanacija je skupa i komplikovana. Uzrok nastanka oštećenja nalazimo najvećim delom u višedecenijskoj starosti samih kolovoza, koji se godinama nisu obnavljali, odnosno rekonstruisali.

Naime, veliki broj saobraćajnica nije rekonstruisan od vremena izgradnje do danas, a bitumen, kao vezivo u asfaltnim mešavinama, kroz vreme gubi svoje osnovno svojstvo. Samim tim asfaltni slojevi su izgubili elastičnost, te usled starosti i atmosferskih uticaja dolazi do zamora materijala, pojave pukotina, prodora vode i na kraju trajnih deformacija i oštećenja.

Takođe, u prethodnih par decenija, asfaltom su presvučeni kolovozi koji su bili pod kaldrmom i kamenom kockom bez sanacije donjih nosećih slojeva, odnosno bez zamene podloge, gde u kratkom vremenskom
periodu kocka i kaldrma, mikro pomeranjem, reflektuju pukotine koje kasnije prerastaju u oštećenja.

Jedan od bitnih uzroka, jeste i višedecenijski rad na održavanju kolovoza bez proračuna, koji podrazumeva dimenzionisanja kolovozne konstrukcije za tadašnje i buduća saobraćajna opterećenja, odnosno na broj prelaza
vozila i merodavno vozilo.

Klasičnom metodom koja podrazumeva opsecanje, uklanjanje šuta, izduvavanje, prskanje emulzijom, te ugradnju valjanog asfalta nije moguće sa sadašnjim kapacitetima JKP Beograd put postići neophodni učinak da se ukupan broj oštećenja smanji.

Kolovoz se sanira samougradivim, tvrdo livenog, asfaltom uz čišćenje izduvavanjem oštećenja i ugradnju asfalte mešavine bez valjanja.

Zato se u ovoj laboratoriji na čelu sa inženjerom Ivanom Tejićem poslednjih godina radilo na iznalaženju vrste i recepture asfaltne mešavine i tehnologije za ubrzanje rada, povećanje učinka i najbitnije poboljšanja kvaliteta sanacije oštećenja na kolovozima, čiji završni sloj predstavlja asfalt bilo koje vrste.

Rezulat istraživanja je inovativna Metoda iz laboratorije JKP Beograd put koja predstavlja sanaciju oštećenja asfaltne površine kolovoza upotrebom samougradivog, tvrdo livenog, asfalta (sa dodatkom za mikroarmiranje ili dodatkom prirodnog bitumena) i tehnologiju koja podrazumeva čišćenje izduvavanjem oštećenja i ugradnju asfalte mešavine bez valjanja. Time se postiže izuzetno visok stepen otpornosti na kolotrage, smicanje i prodor vode. Ovakva Metoda, tehnologija u kombinaciji sa navedenom vrstom asfaltne mešavine, do danas se nije primenjivala u srpskoj putarskoj industriji.

Brzina i postojanost

Prednosti ove Metode, u odnosu na klasičnu, se ogledaju u brzini izvođenja radova na sanaciji pojedinačnih oštećenja i postojanosti ugrađene asfaltne mase.

Ukoliko bi JKP „Beograd put“, kao gradsko putarsko preduzeće, samostalno izvršavao rad na sanaciji, sa postojećim kadrovskim i tehničkim kapacitetima, primenom Metode, podigao bi učinak na broju
saniranih oštećenja za 4 do 5 puta od dosadašnjeg.

Posebna napomena se odnosi na činjenicu da svako saniranje oštećenja predstavlja privremenu meru, koja treba da osigura bezbedno odvijanje saobraćaja, dok saobraćajnica ne bude obuhvaćena planom rekonstrukcije.

Primenom Metode sanacije oštećenja na asfaltnim kolovozima procena je da bi JKP „Beograd put“ sa postojećim kadrovskim i tehničkim kapacitetima mogao da izvrši sanaciju preko 70% oštećenja (minimum 3.000 pojedinačnih oštećenja) do 1. septembra 2019. godine.

Kad ste već ovde…

Srodni tekstovi

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *