Čuvena scena u sada već kultnom filmu Parazit
Enterijeri

7 filmova u kojima arhitektura i enterijer imaju glavnu ulogu

Ko kaže da glumci moraju biti glavni u jednom filmskom ostvarenju?

Nakon planetarne popularnosti Oskarom nagrađenog filma Parazit, pokrenula se tema o ulozi arhitekture kao i dizajna unutrašnjeg prostora u filmovima.

Međutim, ovaj južnokorejski film nije jedini koji koristi arhitekturu kako bi što efektnije oformio svoj zaplet, već su to mnoga kinematografska dela učinila sa sličnim uspehom, piše ArchDaily.

Pogledajte kojih to sedam filmova postavlja u središte radnje arhitekturu i enterijer, gde oni u mnogim scenama preuzimaju glavnu ulogu od glumaca.

Parazit

  • Režija: Bong Joon Ho
  • Godina: 2019.

Nakon osvajanja četiri Oskara, film Parazit pokrenuo je diskusiju o snažnoj vezi između filma, umetnosti i arhitekture. Raskošna kuća porodice Park, suprostavlja se tmurnoj slici kuće u kojoj živi porodica Kim. Kroz razvoj priče u filmu, zapetljan odnos među članovima ovih porodica, zapravo prenosi sliku socio-ekonomske problematične situacije Južne Koreje. Problem globalnog kapitalizma takođe se predstavlja kroz arhitekturu ova dva doma. Poseban preokret priče se javlja kada se otkrije skriveni podrumski prostor u kući bogate porodice.

 

Čovek Ptica (Birdman)

  • Režija: Alejandro G. Iñárritu
  • Godina: 2014.

Birdman je još jedan Oskarom nagrađen film koji je fokusiran na enterijer. Film snimljen na način da deluje da je čitava radnja zabeležena jednim kadrom, odvija se gotovo u potpunosti u unutrašnjosti pozorišta u kom radi glavni protagonista Rigan.

Rigan je glumac koji je slavu stekao glumeći superheroja, a sada on želi ponovo da stekne priznanje kritičara i publike. Međutim, on završava u vrtlogu mentalne konfuzije koju naglašavaju pokreti kamere i Riganova interakcija sa drugim likovima. Kako se film razvija on postaje sve bliži ludilu, a mentalni lavirinti se stapaju sa pozorišnim lavirintima, koji postaju sve uži i klaustrofobičniji.

 

Ona (Her)

  • Režija: Spike Jonze
  • Godina: 2013.

Film se odvija u bliskoj budućnosti, kada se glavni junak Teodor Tvomblaj zaljubljuje u Samantu, odnosno sistem veštačke inteligencije koji je personalizovan ženskim glasom. Ovaj film ima akcenat na emocijama, atmosferi i okolnim predmetima i materijalima koji kreiraju tu atmosferu. Teodorov stan odražava stanje duha čoveka koji je od nedavno razveden, nalazi se u depresiji i čini se da glavni lik u trenutnom prostoru vidi privremeno prebivalište, te se i ne trudi da neke stvari raspakuje. Materijali i osvetljenje emituju crvene i narandžaste tonove, stvarajući prijatno i toplo okruženje za glavnog protagonistu.

 

Hotel Grand Budapest

  • Režija: Wes Anderson
  • Godina: 2014.

Filmovi reditelja Ves Andersona, u kojima se prikazuju savršeno simetrične kompozicije i prostori, posebno su zanimljivi za arhitekte i fotografe. Njegovi filmovi neretko deluju kao da kroz predstavljeni prostor spajaju prošlost i sadašnjost, kao i stvarnost i fantaziju.

Raskošan enterijer ovog filma, koji je prepun tekstura i boja, čini da se i on uklopi u tipičan nadrealni izgled karakterističan za Andersonovu produkciju.

 

Isijavanje (The Shining)

  • Režija: Stanley Kubrick
  • Godina: 1980.

Slično kao kod filma Birdman, enterijer ovog filma progresivno postaje sve više poput lavirinta, jer ludilo preuzima um glavnog protagoniste Džeka Torensa. Izolovan od sveta u zabačenom hotelu, koji je zatvoren za javnost većim delom godine, Džekova mentalna krhkost ga dovodi do halucinacija, tokom kojih zamišlja određene ljude i mesta, što ga dovodi do situacije da ubija suprugu i sina. Njegovo ludilo vizuelno je pojačano korišćenjem enterijera jarkih boja.

 

Nostalgija

  • Režija: Andrei Tarkovsky
  • Godina: 1983.

U filmu Nostalgija, ruski pesnik Andrej Gorčakov i njegov prevodilac putuju Italijom kako bi istražili život kompozitora iz 18.veka. Međutim, tokom boravka u ovoj mediteranskoj zemlji, nostalgija za rodnim krajem počinje da pustoši um i emocije pesnika. Spori ritam filma preuzima arhitektura oštećenih i erodiranih površina. Nije teško pronaći fenomenologiju moguće interpretacije ovih enterijera prema navikama likova, što glavnog lika podseća na to koliko mu nedostaje rodni grad.

 

Konopac (Rope)

  • Režija: Alfred Hitchcock
  • Godina: 1948.

Ovo Hitčkokovo remek delo snimljeno je da deluje kao jedan kontinuirani snimak, a filmski rezovi su napravljeni u strateškim i „nevidljivim“ momentima. Film čija se radnja događa isključivo u penthausu na Menhetnu, u kom su Brandon Shaw i Philip Morgan ubili svog kolegu sa koledža i nakon tog čina primaju goste na večeru. Napetost među likovima raste kada njihov profesor, koji je takođe pozvan na večeru, biva uznemiren zbog odsustva trećeg studenta.

Kad ste već ovde…

Srodni tekstovi

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Оставите одговор

Obavezna polja *