„Vreme generičnih hotela je prošlo“ – poručuje Ksenija Đorđević pred BuildUp 2025
Arhitektkinja i autorka projekata hotela Moskva i Slon govori za Gradnju o tome zašto prostor mora da ima dušu i zašto je autentičnost ključ uspešnog hotela.
„Prostor mora da nudi iskustvo i niz vizuelnih i svih drugih senzacija, mora da vas provede kroz neku specifičnu priču. Prostor od vas koji ste korisnici mora da stvori aktere“, kaže za Gradnju arhitektkinja i projektantkinja enterijera Ksenija Đorđević, učesnica konferencije BuildUp 2025.
Vlasnica i osnivačica studija Ksenija Đorđević Architects (KDA) će govoriti na panelu „Više od kreveta: Hoteli i spa centri kao faktor razvoja destinacije“ – kao osoba sa ovih prostora koja ima apsolutni kredibilitet da podeli svoje stavove i iskustvo na ovu temu.
Pročitajte još na Gradnja.rs:

Kada uđem u prostor na kome treba da radim ja zatvorim oči i pokušam da zamislim šta u tom prostoru treba da se desi, ne kako on treba da izgleda.
„Arhitektura je događaj“ – to je vaša poznata misao. Kako se ta filozofija (ili „događajnost“ enterijera) reflektuje u projektima hotela koje ste radili?
Arhitektura je događaj se zapravo naslanja na misao francuskog filozofa i sociologa Anrija Lefevra (Henri Lefebvre) koji je prostor definisao kao događaj u svojoj knjizi Proizvodnja prostora (fr. La production de l’espace). Kada uđem u prostor na kome treba da radim ja zatvorim oči i pokušam da zamislim šta u tom prostoru treba da se desi, ne kako on treba da izgleda. To je na neki način koreografski posao u kome mi je veoma pomoglo iskustvo i rad u domenu savremenog baleta i scene.
Prostori hotela moraju da imaju jak vizuelni identitet i to neko dešavanje po kome ćete ih pamtiti. Ako ne možete da se setite imena hotela u kom ste bili ili odseli, možete da kažete “znate onaj hotel u Ljubljani koji ima veliko drvo u ulaznom holu?”. To je ono što zovemo fokalna tačka ili nešto što se urezuje duboko u vašu memoriju o određenom mestu. U svakom projektu tragam za tim elementom.
Identifikacija s novim prostorom
Možete li nam opisati kako projektovanje hotela utiče na razvoj destinacije – kroz vaše konkretne projekte kao što su rekonstruisani Hotel Moskva ili Hotel Slon?
Kada radite na hotelima koji su spomenici kulture i deo istorijskog nasleđa jedne zemlje to je ogromna čast i velika odgovornost. Oni već jesu značajne tačke u urbanoj matrici grada i sami po sebi nezaobilazne destinacije, neki i više stotina godina. Istorijski podaci o Hotelu Slon datiraju iz daleke 1552. godine. Svi ti objekti su se menjali kroz vreme, pretrpeli različite rekonstrukcije.
Kada se vratimo unazad, svaki taj trenutak je presek i materijalizovan dokaz o jednom specifičnom političkom, kulturno-istorijskom i ekonomskom kontekstu. Kada krenete da radite na takvim projektima neminovno ćete se suočiti sa pitanjem „Šta je autentično?“ i moraćete na to pitanje da odgovorite kroz vaš dizajn. Morate da napravite platformu za ljude koji koji dolaze, ali i one koji su već decenijama gosti tih hotela i restorana. Oni svi moraju da se identifikuju i sa tim novim prostorom koji stvorite. To je suštinski bitno.
Vaša estetika često se opisuje kao „tender minimalism“. Kako usklađujete minimalizam i lokalni identitet u dizajnu hotela ili spa centara?
Trenutno radimo na nekoliko hotela u Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini i u Hrvatskoj, tačnije u Istri. Svi su veliki kompleksi od preko šezdeset hiljada kvadrata i svaki ima potpuno različit kontekst, i konsekventno koncept. Svima je zajednička ta minimalistička baza, anvelopa koju sam kreirala od visokokvalitetnih materijala. Zatim ću detaljima doneti taj specifičan vizuelni identitet i duh mesta.

Prostor mora da nudi iskustvo i niz vizuelnih i svih drugih senzacija, mora da vas provede kroz neku specifičnu priču.
Šta smatrate ključnim izazovom pri dizajniranju ugostiteljskih prostora koji ujedno trebaju da budu i faktor razvoja, ne samo funkcionalni objekti?
Autentičnost. Vreme generičnih hotela je prošlo. Sada je vreme snažnih identiteta mesta. Prostor mora da nudi iskustvo i niz vizuelnih i svih drugih senzacija, mora da vas provede kroz neku specifičnu priču. Prostor od vas koji ste korisnici mora da stvori aktere.
Sa druge strane, mora da postoji neka postojanost i doslednost. To sve nije lako, ali je veoma uzbudljivo. Naravno, pod uslovom da znate da konceptualno mislite i donosite odluke.

BuildUp 2025: Arhitektura ugostiteljstva
Arhitektura ugostiteljstva tema je konferencije BuildUp 2025, koja se 23. oktobra održava u beogradskom hotelu Crowne Plaza u organizaciji portala Gradnja.
Konferencija BuildUp 2025: Horekatura okupiće najznačajnije aktere iz oblasti arhitekture, hotelijerstva i investicija u ugostiteljski sektor. Reč je o najvećem regionalnom događaju posvećenom arhitekturi ugostiteljstva, čiji je cilj da poveže stručnjake, predstavi najnovije trendove i otvori diskusiju o budućnosti HoReCa industrije.
Broj karata je ograničen, stoga ne propustite priliku da rezervišete svoje mesto na vreme.
Više informacija potražite na sajtu BuildUp, a karte možete nabaviti putem sajta Tickets.
