Građevinarstvo

Big CEE Srbija: Novi tržni centar u Novom Sadu

Izgradnja trgovačkog centra od 40.000 m2 u Novom Sadu koju je „Big Cee Srbija“ započeo u junu 2011. godine teče prema planu, i očekujemo da će on biti otvoren početkom oktobra 2012. godine – otkriva na početku razgovora Robert Yahav, generalni direktor „Big Cee Srbija“.

Izraelska kompanija u glavnom gradu Vojvodine završava izgradnju trgovačkog kompleksa koji će se sastojati od maloprodajnog parka i šoping centra sa velikim parkingom od 1.500 mesta. U izgradnju i opremanje je uloženo 50 mil EUR, a kompleks je smešten nedaleko od „Novosadske mlekare“. Glavni izvođač radova je kruševačka „Tehnogradnja“.

– „Big Cee Srbija“ će otvaranjem ovog trgovinskog centra omogućiti zapošljavanje više od 500 radnika, koji će raditi u prodavnicama DIS, C&A, „Deichmann“, „NewYorker“, „Takko“, „Home Center“, „Treff Sport“, „Bigbang“, u održavanju kompleksa, čišćenju, obezbeđenju itd. „BIG shopping centar“ biće najveći poslodavac u regionu Novog Sada – kaže naš sagovornik.

Šta su specifičnosti maloprodajnih parkova, i po čemu se oni razlikuju od tržnih centara i drugih sličnih objekata?

– Koncept maloprodajnih parkova uglavnom je fokusiran na maloprodajne objekte koji se grade na glavnim putevima blizu ulaza u grad i obično imaju izrazito veliki besplatni parking prostor. Maloprodajni parkovi su objekti na otvorenom koji su obično u obliku slova „U“.

Polovina centra koji gradimo u Novom Sadu namenjena je maloprodajnom parku, a polovina klasičnom šoping centru. U maloprodajnom parku biće smešteni veći zakupci, koji će imati i lokale većih površina. Tu će biti prvenstveno radnje „Hyper market“, „Uradi sam“, kao i radnje namenjene modnim brendovima.

  Maloprodajni parkovi razlikuju se od šoping molova pre svega jer se u njima proizvodi prodaju po nižim cenama, pa su oni značajno povoljniji za kupce. Najčešće ih gradimo na obodima gradova, ali maloprodajni park u Novom Sadu je izuzetak, jer se nalazi nedaleko od centra. Taj izuzetak smo napravili jer nismo pronašli adekvatnu parcelu na drugoj lokaciji. To je razlog zbog čega će centar biti kombinacija zatvorenog šoping mola na 20.000m2 i maloprodajnog parka na 20.000m2 – ukupno 40.000m2 prodajnih radnji na zemljištu od 9 hektara, sa besplatnim parkingom za 1.500 automobila – mi smo prvi centar u Srbiji koji nudi takav kvalitet.

Koliko ste prostora u centru u Novom Sadu do sada izdali u zakup, i koje robne marke kupci mogu tamo da očekuju?

– U ovom trenutku mogu da kažem da je prvi deo „Big Cee Srbija“ centra, koji će biti otvoren u oktobru 2012, ispunjen 100%, brendovima koje sam već pomenuo: DIS, C&A, „Deichmann“, „NewYorker“, „Takko“, „Home center“, „Treff sport“ i „Bigbang“.

Planiramo da na proleće 2013. otvorimo sledeći deo centra, u kome će takođe moći da se pronađu vrhunski brendovi. Imamo već velike međunarodne kao i lokalne zakupce, a u stalnim smo pregovorima i sa novim.

Kupci u Novom Sadu mogu da očekuju sve poznate svetske i evropske brendove. U ovom momentu smo izdali 60% prostora objekta koji će biti otvoren na proleće 2013. i veoma smo srećni da su svi ti brendovi prepoznali Novi Sad kao veoma važan grad, a naš šoping centar kao mesto u kome žele da budu.

Nameravate li da uskoro počnete gradnju i u drugim gradovima u Srbiji, s obzirom da ste već kupili zemljište u Beogradu, Jagodini i Šapcu?

– U Beogradu posedujemo građevinsko zemljište od 140.000 m2, u blizini „Metroa“ na Ibarskoj magistrali, i izgradnja ovog centra je deo budućih razvojnih planova naših aktivnosti u Srbiji.

Kakva je situacija u Jagodini i Šapcu?

– Mi smo već vlasnici 100% zemljišta, a posedujemo i sve potrebne dozvole za gradnju, tako da što se nas tiče mi smo u potpunosti spremni. U Jagodini smo kupili 50.000 kvadrata, a u Šapcu 60.000m2.

Naš plan je da u Jagodini izgradimo oko 12.000m2 maloprodajnog prostora, a u Šapcu oko 15.000m2. Planiramo da u budućnosti razvijemo obe lokacije.

Koje gradove sledeće imate u planu?

– Prema našim planovima, „Big Cee Srbija“ bi trebalo da gradi trgovinske centre u svim mestima u Srbiji koja imaju oko 100.000 i više stanovnika, tako da verujem da ćemo u bližoj budućnosti početi sa planovima za gradove kao što su Niš,

Subotica, Zrenjanin i Kragujevac.

Kakve su projekcije, koliku posetu očekujete u ovim tržnim centrima na mesečnom ili godišnjem niovu?

– Želeo bi da naglasim da naši centri daju mogućnost povoljnijeg iznajmljivanja prodajnog prostora, a kada kažem povoljnije iznajmljivanje prodavnica, mislim da će krajnji rezultat biti niža cena za kupce. To znači da ako je prodavnica skupa za iznajmljivanje, neko će morati da plati za to, a na kraju krajeva taj neko će biti kupac. Posmatrajući visinu dohodka po stanovniku u Srbiji, verujemo da je i u najgore vreme koncept maloprodajnih parkova vrlo dobra ideja, jer kao što sam već spomenuo, rente za iznajmljivanje su niže. Većina prodavnica u našim centrima prodaju neophodne proizvode koji su uvek potrebni.

„Big Cee“ je ranije najavljivao da će u Srbiji otvoriti 15 ovakvih centara. Verujete li da ćete to i ostvariti?

– Nadam se da ćemo uspeti da otvorimo između 10 i 15 centara. To nije lako, i ne mogu da tvrdim kada ćemo to i učiniti, ali borićemo se da ostvarimo taj cilj. Mi otvaramo naš prvi objekat za 30 dana, i posedujemo tri zemljišta za buduće projekte. Korak po korak i uspećemo, mi smo strpljivi.

Da li je i ekonomska kriza uticala na vaše planove?

– Sigurno da postoji uticaj svetske ekonomske krize. Krize imaju veliki uticaj na brzinu razvoja i na pretvaranje planova u realne projekte. Kao što možete videti u celom svetu, ozbiljne grupacije koje posluju sa niskom profitnom stopom i duhom maratonca su oni koji dominiraju tržištima. Naša grupacija raste poslednje četiri godine, jer smo ponudili alternativnu mogućnost našim klijentima da iznajme prodajni prostor za man

je novca. Verujemo da je naš koncept veoma dobar, i što je najvažnije, da čini dobro za naše kupce, čak i u lošim vremenima kao što su tokom ekonomske krize.

Zbog čega ste se odlučili da gradite baš u Srbiji, a ne u nekoj drugoj zemlji u okruženju?

– Glavni razlog je upravo zbog toga što Srbija nema ni jedan maloprodajni park, i to je šansa za nas. Hrvatska, Rumunija, Mađarska – sve one imaju maloprodajne parkove. Sa druge strane, Bosna i Hercegovina, koja ih takođe nema, je isuviše malo tržište za nas.

Što se tiče Crne Gore i Makedonije, možda u budućnosti sagradimo po jedan maloprodajni park i u tim zemljama, ali, generalno, cilj kompanije „Big Cee“ nije da ulazi na tržišta gde će graditi samo jedan, već barem pet, šest centara.

Smatrate da uprkos smanjenoj kupovnoj moći u Srbiji ipak ima mesta za još šoping centara?

– Danas u Srbiji postoji mnogo gradova gde ne možete pronaći čak nijedan tip šoping centra. Kada se ekonomska situacija bude popravila, trebalo bi da bude barem po tri – četiri centra u gradovima od oko 70.000 do 100.000 stanovnika. Još uvek smo daleko od tog cilja, i mislim da je to odlična šansa i za „Big Cee Srbija“.

 Očekujete li da se će do tog poboljšanja na tržištu doći uskoro?

– Verujem da hoće, ali veoma je teško predvideti. Svi vidimo da svet prolazi kroz velike promene. U maloprodajnom tržištu Srbije mi vidimo promene i razvoj prevashodno dolaskom na novo tržište međunarodnih imena kao što su: C&A, „Deichmann“,“Takko“, GAP, „Lindex“, „New look“ i mnogi dru

gi. Siguran sam da će svi čuveni brendovi doći u Srbiju u veoma bliskoj budućnosti. Situacija nije laka, ali srpsko maloprodajno tržište definitivno napreduje.

Knauf Insulation krov

• Ravan krov površine 22.000m2; DDP-RT 12cm u dva sloja (2x6cm)

• Kasetna fasada površine 5.800m2; KR M 6cm; www.knaufinsulation.rs/sr

(eKapija, M.S.)

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *