Kako izgleda beskompromisni momački stan? Saznajte koje su njegove vrednosti, uloga i svrha u današnjem društvu.

Saveti za uređenje stambenog okruženja najčešće su elaborirana tema u popularnim i lajfstajl časopisima kada su arhitektura i dizajn u pitanju. Ali, koliko se dostupnih informacija odnosi na uređivanje stambenog prostora po meri savremenog muškarca. Složićete se, jako malo.

FHM Momački stan u Bangkogu, koji potpisuje singapurski korporativni gigant Ong&Ong Architects, pruža nam mogućnost da zavirimo u stambeni prostor jednog momka koji se nalazi na samom vrhu Pareto distribucije moći, uticaja i novca. S druge stane, fenomen momačkog stana možemo sagledavati i kritički, a u odnosu na koncepciju Playboy Apartmana koja mu je istovremeno i cilj i ishodište.

Gledišta su različita, ali razmatranje bilo kog oblika stanovanja, pa i fenomena momačkog stana, u punoj složenosti moguće je jedino u perspektivi prožimanja unutrašnjih i spoljašnjih činilaca. Stan kao arhitektonska kategorija razvija se u odnosu na društvenu strukturu koja se prelama kroz nivo korisnika, te spoljne promenljivosti susedstva koja se ogleda u transformaciji izgrađene matrice grada. Kao takav, svaki stambeni prostor među-razmera je na relaciji korisnika i grada. U cilju potpunog sagledavanja njegove ukupnosti neophodno je razmatrati ga kroz glavnu nematerijalnu komponentu koja uobličila modus njegovog postojanja. To je životni stil korisnika.

Životni stil savremenog korisnika – radikalno otuđenje

Životni stil korisnika određuje način uticaja obrazaca ponašanja na oblikovanje stambenog prostora. Savremeni životni stilovi razvijaju se pod snažnim uticajem individualizacije, razgradnje tradicionalne porodice, te integracije rada i stanovanja.

Savremeni uslovi života u modernim metropolama razgradili su vrednosti tradicionalne porodice, stvarajući potrebu za jednim distanciranim odnosom među ljudima, decom i odraslima. Međusobne interakcije u metropolama su kratke i instrumentalne, bez subjektivnosti i emocionalne uključenosti karakterističnih za život u malim zajednicama, te kao takve usmerene su ka ostvarivanju ultimativne vrednosti – više novca. U metropolama, ljudske interakcije koje predominantno ne vode ka više novca nisu poželjne i vremenom atrofiraju.

Umesto s ljudskim licima, dušom i telima, u savremenim stambenim prostorima u interakciji smo prvenstveno sa digitalnim interfejsima.

Razvojem masovnih medija, nastali su napredni oblici komunikacije i interaktivnih životnih okruženja, gde prožimanje rada, tehnologije i stanovanja postaje jedan od ustaljenih zahteva. Umesto s ljudskim licima, dušom i telima, u savremenim stambenim prostorima u interakciji smo prvenstveno sa digitalnim interfejsima.

Vrednosti individualizacije i diverziteta podstiču diferencijaciju životnih stilova, a posledično i razgradnju tradicionalnih obrazaca organizacije stambenog prostora koji tu svakodnevnicu treba da prihvate, omoguće i olakšaju. U tom smislu, život u savremenim metropolama daje prednost originalnom i drugačijem umesto stabilnom i utvrđenom, gde su polivalentni kvaliteti prostora traženiji i vredniji od striktnih i određujućih.

Stan kao događaj spektakla

Smešten na 49. spratu ekskluzivnog kondominijuma u Bangkoku (Tajland), enterijer FHM Momačkog stana bitno je predodređen i uobličen životnim stilom i ekonomskim statusom korisnika. Zatečeno prostorno stanje revitalizovano je sa ciljem dostizanja polivalentnih kvaliteta, uz zadržavanje dvostruke gradacije prostorne ukupnosti po stepenu intimnosti, privatnosti i samostalnosti.

Prva samostalna celina je dnevna zona iz koje se prostire fantastičan panoramski pogled na živopisnu siluetu poslovnog gradskog centra. Po ugledu na njujorški loft, stambene aktivnosti centrirane oko dokolice i provođenja vremena sa posetiocima međusobno se linearno nadovezuju. Dramatični efekti u prostoru postignuti su dodatnim naglašavanjem podužnosti i visine dnevne zone, te kroz suptilnog vizuelnog razdvajanja kuhinje od zone glavnog sedenja. Ulazni foaje, s druge strane, sa namerom je skromnih dimenzija i tretiran tamnim tonovima kako bi se efekat grandioznosti i osvetljenosti dnevnog boravka dodatno naglasio.

Dramatični efekti u prostoru postignuti su dodatnim naglašavanjem podužnosti i visine dnevne zone.

Noćna zona konglomerat je različitih aktivnosti sabranih u jedan složeni prostor gde intimnost i individualnost dolaze do izražaja. Za razliku od dnevne zone koja je mono-prostor spektakularnih razmera, noćna zona raščlanjena na više manjih, čovekomernih i pitomih kutaka. Prožetost kupatila i spavaće sobe, ormana i rada, rada i spavanja, spavanja i lođe na visokom su nivou. U fluidnom toku zbivanja, radni prostor postavljen je centralno i kao takav čini središte relacija dan-noć i korisnik-grad.

Identitet, materijal i detalj

Karakter je u detalju. Materijali i oprema najvišeg su stepena sofisticiranosti, uglađenosti i luksuza. Preovlađuju prirodni kamen i drvo, bogatih šara i taktilne topline. Iako su svi elementi svedeni na nivo apsolutne pročišćenosti, prostor obiluje vibrantnošću i poetičnim nabojem.

Osnova stana od 130 kvadrata

Seks, moć i arhitektura

Ekonomski i socijalni status mogu se odrediti kroz parametre stambenog prostora i lokacije stanovanja. U kontekstu brzorastućih azijskih gradova, razlika nastala na bazi mesečnih primanja uslovila je stvaranje društvenog raslojavanja i kreiranja oštrih teritorijalnih dispariteta u geografiji nejednakosti. FHM Momački stan u Bangkoku paradigmatski je primer manifestacije koncepcije Playboy Apartmana koji se kao ideja i mogućnost u diskursu savremene arhitekture razvija od početka 60-ih godina.

Kritički sagledana, šta nam koncepcija Playboy Apartmana kao forma i realizacija govori? Umesto obećane eudemonije i emancipacije, oslobođenje od religije, porodice i tradicije doveli su do upravo suprotnih efekata od očekivanih – do otuđenja moderne individue, narcizma i makijevelizma, te neizmerne volje za moć i novcem. Volja za moć, kao najviši ideal dijalektičkog materijalizma, manifestuje se prvenstveno kroz arhitekturu životnog prostora, njegove svrsishodnosti, materijalizacije i organizacije. Idealni stambeni prostor savremenog, otuđenog i oslobođenog muškarca gubi ulogu potencijala porodičnog staništa, te postaje instrument moći, dominacije i viška društvene vrednosti u formi celokupnog vizuelnog spektakla.

Uloga arhitekture i arhitektonskih aparata u nastojanjima otuđene savremene individue je dvostruka. Neophodno je za uspostavljeni ideal skrojiti odgovarajući stambeni okvir prikladnih obrazaca organizacije, materijalizacije i opreme, ali i kroz odgovarajući stambeni okvir stvoriti uslove za dostizanje željenog ideala.

Kad ste već ovde…