Želja klijenta ovog stana bila je da ima slobodnostojeću kadu u spavaćoj sobi, ali i da dnevni boravak krasi jedno posebno umetničko delo. To je odredilo ceo enterijer stana!

U srcu Beograda, u ulici Topličin venac, s pogledom na Savu i Dunav, Sabornu crkvu i Kalemegdan, nalazi se osmospratnica sagrađena 60-tih godina prošlog veka. Na osmom spratu uske ortogonalne građevine smešten je stan od 90 m2, nastao spajanjem dveju manjih stambenih jedinica. Arhitektice Teodora Del Canto Stamenković, Milica Lambrin i Aleksandra Prastalo dobile su zadatak da osmisle enterijer ovog stana a smernice za njegovu realizaciju našle su u jednoj umetničkoj slici ali i zoni za relaksaciju koja je smeštena usred nekadašnje lođe. Ali, krenimo redom.

 

Da bi se dobilo na visini, skinuli smo spušteni plafon i ostavili rebrastu tavanicu vidljivom.

Prostorno ustrojstvo koncipirano je na trostrukoj orijentaciji ka jugu, zapadu i severu grada, i upotrebom crnih aluminijumskih okvira za prozore postignuta je likovnost u spoju enterijera i eksterijera. Glavni situacioni motiv, kadriranje pogleda koji se pruža na ceo grad, od Ratnog ostrva preko Kalemegdana i Saborne crkve ka Starom savskom mostu, mostu na Adi, sve do Hrama Svetog Save pa i Avalskog tornja, diktirao je tok arhitektonskog projektovanja – dobijen je prostor koji vuče da gledate reke, obrise grada, dinamično beogradsko nebo i zalaske sunca.

Osnova stana

Rebrasta tavanica i pod boje konjaka

Veoma izražena ortogonalnost prostora koja je dvema bivšim stambenim jedinicama davala utisak nestabilnosti i konfuzije, je u novoformiranom prostoru osnovni konstruktivni i enterijerski motiv – posebno je efektna na rebrastom betonskom stropu i podu od hrastove daske boje konjaka. U stanu su ostavljeni, ili bolje rečeno ogoljeni, vidljivi konstruktivni elementi betonske višespratnice iz sredine prošlog veka – rebrasta tavanica, masivni noseći betonski stubovi, cev za odvod kišnice.

 

Slika Srećka Nedeljkovića, Mapiranje Beograda, bila prva stvar koja je kupljena za stan, i bila je smernica za enterijer.

Stan može da se sagleda u tri celine. Po želji klijenta, ulazni hol je širok i tako omogućuje direktan uvid u centralni deo stana već od samog praga.

Dnevnu zonu čine prostrana kuhinja sa trpezarijom, šankom i salonskim koncertnim delom. Želja za dubinom dnevnog boravka je ostvarena veoma širokim otvorom ka spavaćoj sobi. Dinamičnost i upečatljivost ovom otvoru daju ručno rađena masivna klizna vrata, koja otvorena služe kao okvir slici Srećka Nedeljkovića, Mapiranje, još jednoj predstavi grada koji se širi iza značajnih staklenih površina. Zatvoren, ovaj smeli vizuelni detalj omogućuje da se soba pretvori u oazu mira vlasnice stana. Soba je u svetlim opuštajućim tonovima a slobodnostojeća kada smeštena u nekadašnju lođu predstavlja idealno mesto za meditaciju i opuštanje od napornog radnog dana.

Na suprotnoj, severnoj, strani stana je manja spavaća soba gde je ručno rađeni krevet od orahovog drveta smešten takođe u bivšu lođu te je tako dobijen impresivan pogled na toranj Saborne crkve.

Jedinstven kvalitet enterijera postignut je opremanjem ručno izrađenim nameštajem od oraha i restauriranjem komada iz sredine prošlog veka, u izvedbi beogradskih umetnika Milana Tišme i Uglješe Milanova. Kombinacija prirodnog oraha i sivog mat medijapana daje kuhinji i trpezariji ekskluzivnost i toplinu, a fini elementi nameštaja od oraha u dnevnom boravku stabilnost, ravnotežu i kontinuitet celokupnom centralnom prostoru.

Od izlaska do zalaska sunca ovaj stan živi u simbiozi sa gradom i nebom oko njega i svedoči o jedinstvenom položaju Beograda na mapi Evrope.

Galerija svih fotografija

Foto: Relja Ivanić

Kad ste već ovde…