Instalacija Gateway Venice Waterways | Foto: © Pablo Gomez Ogando
Aktuelno

Kroz kinetičku kapiju Normana Fostera i Poršea – pa sve do paviljona Srbije

Kapija se oblikovno nadovezuje na istorijske pešačke mostove u gradu, a ujedno uključuje napredne materijale i dizajnerske tehnike proistekle iz bogate Poršeove tradicije u auto-moto inženjeringu.

Britanski arhitekta Norman Foster i nemački proizvođač automobila Porše predstavili su zajedničku instalaciju Gateway to Venice’s Waterways na 19. Bijenalu arhitekture u Veneciji, kao arhitektonski gest koji povezuje mobilnost i prilagodljivu urbanu budućnost.

Istražujući novu tipologiju, Foster ovu blistavu kapiju vidi kao predlog koji nastoji da spoji nasleđe i inovaciju: „U kontekstu Bijenala, snovi su inspirisali ponovno zamišljanje transportne infrastrukture Venecije“, izjavio je proslavljeni arhitekta.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Snovi su inspirisali ponovno zamišljanje transportne infrastrukture Venecije | Foto: © Pablo Gomez Ogando

Platforma za vodeni prevoz u Veneciji

Ova arhitektonska struktura duga 37 metara, istovremeno je i most i čvorište. Kapija se oblikovno nadovezuje na istorijske venecijanske pešačke mostove, a ujedno uključuje napredne materijale i dizajnerske tehnike proistekle iz bogate Poršeove tradicije u auto-moto inženjeringu.

Porše i Norman Foster pristupili su projektu kapije kao dinamičnom objektu koji se ipak nalazi unutar Venecije. Tako je zaobljena aluminijumska konstrukcija obložena kinetičkom površinom koja odražava aerodinamiku Poršeovog modela 917, a dopunjena je vizuelnim jezikom brendovskog Kubus dizajna.

Projekat predstavlja pešačko čvorište i  pristanište električnih čamaca i vodenih bicikala | Foto: © Pablo Gomez Ogando

Instalacija je zamišljena kao živi čvor buduće mreže prevoza koja će funkcionisati bez emisije štetnih gasova.

Ova instalacija je zapravo zamišljena kao živi čvor buduće mreže prevoza koja će funkcionisati bez emisije štetnih gasova. A već tokom prve sedmice Bijenala, sa lokacije kreću vodeni bicikli Schiller i električni čamci Frauscher x Porsche 850 Fantom Air, koji koriste modifikovane motore iz Porsche Macan modela.

Ova kapija nije samo simbol, već predstavlja funkcionalni prag koji se direktno uključuje u razvoj kopnenog i vodenog transporta. „San nije statičan“, dodaje Foster i ističe: „On mora biti skalabilan, koristan i poetičan.“

Foto: © Pablo Gomez Ogando
Foto: © Pablo Gomez Ogando
Foto: © Pablo Gomez Ogando
Foto: © Pablo Gomez Ogando

Istraživanje identiteta brenda u promeni

„Kao tim, neprestano se suočavamo sa pitanjem kako možemo strateški i autentično oblikovati budućnost našeg brenda“, rekao je šef dizajna u Poršeu, Mihael Mauer i opisao kapiju kao istraživanje identiteta brenda u promeni.

Saradnja sa Normanom Fosterom omogućila je timu da testira te ideje van granica automobilske forme, u arhitektonskom okruženju koje nagrađuje eksperimentisanje. „Ovaj projekat nas je naterao da preispitamo našu dizajnersku filozofiju kako bismo u potpunosti integrisali principe cirkularne ekonomije“, dodao je Mauer.

Kinetičke površine su inspirisane Poršeovim Kubus dizajnom | Foto: © Pablo Gomez Ogando

Modularne tehnike izrade ukazuju na mogućnost primene ovog modela u drugim gradovima sa sličnim izazovima.

Svi primenjeni materijali su lokalni, kako bi odražavali kontekst Venecije i smanjili ugljenični otisak, dok modularne tehnike izrade ukazuju na mogućnost primene ovog modela u drugim gradovima sa sličnim izazovima.

Takođe, njen inkluzivan dizajn osigurava pristupačnost za osobe svih uzrasta i sposobnosti, što daje ljudsku dimenziju njenoj tehnološkoj srži. Foster je naglasio i da kapija nije fiksna, kako bi mogla da “migrira i evoluira“.

Transportna infrastruktura redizajnirana je kroz arhitekturu i automobilski dizajn | Foto: © Pablo Gomez Ogando

Proizvodnja zgrada na pokretnoj traci

Porsche i Norman Foster ovu instalaciju predstavljaju kao početak trajnog dijaloga. Skice, koje su izložene pored same strukture i pružaju uvid u ideje u nastajanju, zajedno su razvijene od strane Porsche Style tima i fondacije Normana Fostera.

„Mislim da me oduvek fascinirala ideja da se zgrade mogu proizvoditi na pokretnoj traci, kao automobili. Mislim da su arhitekte, još od industrijske revolucije, postigle izuzetne stvari, ali niko to do sada nije zaista ostvario“ – rekao je za Designboom Norman Foster.

„Zgrade su i dalje u suštini vezane za konkretne lokacije, iako se mnogi njihovi elementi, kao i gotovo sve drugo u globalizovanom svetu, transportuju i montiraju na licu mesta. Ipak, sve je to još uvek veoma jednokratno i orijentisano ka zanatu,“ zaključio je arhitekta, koji je ovih dana obišao i Paviljon Srbije.

Foto-galerija

Foto: © Pablo Gomez Ogando
Foto: © Pablo Gomez Ogando
Foto: © Pablo Gomez Ogando
Foto: © Pablo Gomez Ogando
Foto: © Pablo Gomez Ogando
Foto: © Pablo Gomez Ogando
Foto: © Pablo Gomez Ogando
Foto: © Pablo Gomez Ogando
Foto: © Pablo Gomez Ogando
Foto: © Pablo Gomez Ogando
Foto: © Pablo Gomez Ogando
Foto: © Pablo Gomez Ogando

Vodič kroz 19. Bijenale u Veneciji:

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Dizajn enterijera

Srodni tekstovi

2 komentara

  1. Милица Радосављевић

    Какве то везе има са архитектуром. Фостер увек прави нешто изван Бијенала и стално се размеће својим инвеститорима. Тако је на један конгрес слетео хилкоптеромнса Тоном Радом власником формуле један тада у фенси оделу….. Зар он не зна да је на конгресу у Истамбулу Ајзенман рекао да је време архитектонских звезда прошло…

  2. Милица Радосављевић

    Треба „слетео са Роном Арадом

Ostavite odgovor

Obavezna polja *