Kuća za pet žena u selu Gornji Lukavac kraj Gradačca u BiH; Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Izdvojeno, Regionalni projekti

Kuća za pet žena u Gradačcu: Arhitektura kao utočište i prostor za novi početak

Ova kuća je mesto gde inovativna arhitektura, zajedništvo i otvorenost pretvaraju ranjive pojedince u snažnu zajednicu koja svakodnevno stvara svoj dom i identitet.

Srpsko-švajcarski studio TEN predstaviće nam ovom prilikom Kuću za pet žena, objekat koji obezbeđuje smeštaj za žene koje su preživele rat, nasilje i društvenu nepravdu. Smešten na selu u blizini Gradačca, ​gradića u Bosni i Hercegovini, projekat nudi model za staranje, međusobnu podršku i angažovanje zajednice.

Kuća je zasnovana na ideji da pojedinci najbolje rastu i žive zajedno uz samoopredeljenje i zajedničku odgovornost. Projekat nastoji da ode dalje od propisanog rešenja. On neguje kulturu ukorenjenu u svom okruženju bez diktiranja svih detalja, i dozvoljava da identitet bude iznova izmišljan svakodnevno.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Površina Kuće za pet žena iznosi 278 m²; Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne

Mesto koje se može nazvati domom

Vrednost ovog projekta proizilazi iz procesa dizajniranja koji je bio otvoren, veoma okrenut ka saradnji i vođen ciljem. „Arhitektura olakšava kooperativnu razmenu i integriše umetničko znanje u različitim disciplinama“, navode iz studija čiji su osnivači Ognjen Krašna i Nemanja Zimonjić, te dodaju:

„Ovakav pristup prevazilazi prefinjenost određene estetike, ka onome što neguje estetiku otkrića. Struktura je dizajnirana tako da podstakne svoje stanarke da naseljavaju i prilagođavaju prostor. Ovo poštovanje individualnih potreba je u sprezi sa međusobnom podrškom i prihvatanjem lične istorije svake žene, čineći ovo mesto koje mogu nazvati domom“.

Dvadeset vrata na prednjoj fasadi; Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne

Potpuno razumevanje zahteva projekta i resursa koje imamo na raspologanju bio je prvi korak u procesu projektovanja.

Projekat je počeo sa Hazimom Smajlović, čija lična iskustva su inspirisala sedmogodišnju saradnju između TEN-a, NVO Inženjeri bez granica, NVO Vive Žene, opštine Gradačac i mnogih saradnika među pojedincima.

Prikupljana su sredstva za projekat, putem donacija, i tokom vremena obezbeđena preko brojnih pojedinačnih doprinosa. Projektni tim je upravljao ovim resursima transparentno kroz godišnje izveštaje i odluke koje donosi odgovorna projektna komisija.

„Potpuno razumevanje zahteva projekta i resursa koje imamo na raspologanju bio je prvi korak u procesu projektovanja. Dizajn inherentno uključuje donošenje željenih izbora, a ove radnje koje oblikuju stvarnost su takođe oblikovane dinamikom i kontekstom koji se razvija“ – kažu iz studija TEN.

Zgrada je konstrukcijom ukorenjena u svom lokalnom kontekstu; Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne

Dizajn kao alat za društvene promene

Saradnja sa lokalnim metaloprerađivačima, stolarima, molerima, tepih majstorima i drugim veštim pojedincima bila je od suštinskog značaja za uspostavljanje kulturne saradnje i vidljivosti, kao i definisanje granice projekta.

„Svojom konstrukcijom, zgrada je ukorenjena u svom lokalnom kontekstu, ali se njen uticaj proširuje na širu zajednicu. Ovde dizajn služi kao alat za društvene promene, stvarajući prostore koji odgovaraju onima koji imaju vitalne potrebe“, objašnjavaju arhitekte.

Radeći u bliskoj saradnji sa TEN-om, pejzažni arhitekta Danijel Ganc integrisao je zgradu sa svojom okolinom sadnjom drveća, negovanjem zemljišta i razvijanjem rasporeda za baštu za proizvodnju hrane.

Umetnica Širana Šahbazi radila je sa materijalima i bojama da transformiše fasadu i enterijer u dinamičan vizuelni prikaz – tapiseriju koja neprestano menja izgled. Bojenje i aranžiranje fasadnih panela rađeni su na licu mesta u obližnjoj radionici za farbanje automobila, pretvarajući tako tipičan auto-servis u svojevrsni umetnički atelje.

Pejzažni arhitekta Danijel Ganc integrisao je zgradu sa svojom okolinom; Foto: Miloš Martinović

Prag od 25 metara

Radeći sa ponavljanjem domaćih elemenata i njihovim kombinovanjem sa dizajnerskim naporima, projekat je imao za cilj stvaranje novog tipa domaćinstva.

Velika fasada sa dvadeset vrata koja se mogu otvoriti prema putu čini kuću pristupačnom i privlačnom. Kada su potpuno otvorena, ova vrata stvaraju prag od 25 metara koji unosi pejzaž u unutrašnjost.

„Ove karakteristike stvaraju neverovatne jukstapozicije, zalažući se za vidljivost novog doma za njegove stanarke— mesto koje slavi njih i koje one mogu da slave. Dizajn fasade daje kući neočekivani, nestambeni karakter, nudeći toplu dobrodošlicu svima“ – ističu arhitekte.

Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne

Sa otprilike 90 m², zajednički prostor je veći od onoga što bi pojedinke mogle priuštiti samostalno, zahteva zajedničko učešće, jačajući ideju kolektivnog življenja.

Dizajn podržava i privatnost i zajednička iskustva – u prizemlju se nalaze privatne sobe, zajednički dnevni boravak i pomoćne prostorije. Svaka od pet privatnih soba je velikodušna, jednake veličine i slično orijentisana. Opremljene su ugradnim ormarima i privatnim čajnim kuhinjama radi obezbeđivanja nezavisnosti.

Prisustvo deset dvostrukih vrata duž zida okrenutog prema jugu transformiše uobičajen pristup sobama u unutrašnju ulicu, podstičući veze. Sa otprilike 90 m², zajednički prostor je veći od onoga što bi pojedinke mogle priuštiti samostalno, zahteva zajedničko učešće, jačajući ideju kolektivnog življenja.

„Ovaj prostor proširuje koncept tradicionalnih južnih terasa, pružajući hladovinu leti i stvarajući dubinu. Ova vrsta prostora za svakodnevne aktivnosti, smeštena između unutrašnjosti i spoljašnjosti, funkcioniše kao prostor za obradu hrane i društvenu interakciju“, navode iz TEN-a

Otvorena sa tri strane i sa krovnim prozorom koji odvaja privatne zone od prostranih zajedničkih područja, ona služi kao kuhinja, prostor za dobrodošlicu, radni prostor i dnevni boravak. Dve pomoćne prostorije na prizemlju izgrađene su od betona i uključuju velike toalete, povezane s pejzažom putem malih vrata, pružajući direktan pristup bašti.

Zajednički prostor u prizemlju; Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne

26 metara duga multifunkcionalna soba

Iznad zajedničkog prostora se nalazi multifunkcionalna soba duga 26 metara, inspirisana tradicionalnom tipologijom stočarskog skladišta.

Izgrađena kao prostorna rešetka i obložena metalnim panelima sa spoljašnje strane i drvetom sa unutrašnje strane, ova struktura je istovremeno istaknuta i povučena koliko je potrebno.

Ova prilagodljiva prostorija može da primi različite sezonske aktivnosti, od skladištenja hrane do ugošćavanja dodatnih stanara. Otvara se isključivo putem serije pokretnih panela okrenutih prema severu.

Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne

Uz administrativnu podršku obučenog negovatelja, žene transformišu kuću u živahan prostor, zajednicu koja se razvija i napreduje sa svakim novim poglavljem.

Površine su robusne, jednostavne i pružaju dobrodošlicu, odražavajući otpornost i potencijal žena koje tu žive. Ovo odražava arhitektonski pristup fokusiran na radikalno preispitivanje udobnosti. Nekonvencionalne dimenzije zajedničkih prostora osiguravaju da se prostor koristi u skladu sa uzajamnim težnjama ili bar poštujući saglasnost svih stanarki.

Veličine zajedničkih soba šire uobičajene standarde stanovanja u velikodušniji model, pogodan za kolektivno življenje. Radeći sa dovoljno površine i materijala, istovremeno povećavajući dostupni prostor, dizajn stvara osećaj grandioznosti, ističući potencijal za novi tip domaćinstva u ovom području.

Žene, čije vreme boravka određuje isključivo njihov izbor, ohrabruju se da obrađuju susednu poljoprivrednu parcelu, pretvarajući zemlju u produktivan prostor koji jača njihovu nezavisnost. Uz administrativnu podršku obučenog negovatelja, žene transformišu Kuću za pet žena u živahan prostor, zajednicu koja se razvija i napreduje sa svakim novim poglavljem.

Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux and Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux and Adrien de Hemptinne

Zajedničko zadovoljstvo u neočekivanom

Kako saznajemo na kraju, završetak kuće ne označava kraj projekta, već početak njegovog suživota. Tim projekta ostaje aktivno uključen kroz NVO Naš Izvor koja je odgovorna za održavanje zgrade, obezbeđujući da je objekat i dalje prilagođen potrebama svojih stanovnica.

„Projekat  postavlja izazov pred konvencionalna očekivanja kontrole, završetka i utilitarizma. Umesto toga, prihvata sirovi prostor kao platformu za rast, adaptaciju i rekombinaciju. Integrisanjem različitih perspektiva, dizajn pretvara arhitekturu u sredstvo za povezanost i međuzavisnost, stvarajući živi okvir koji se razvija sa svojim stanarkama“ – kažu iz TEN-a i dodaju:

„Proces dizajniranja Kuće za pet žena bio je refleksivan, kritičan i inventivan istraživački proces karakterizovan zajedničkim zadovoljstvom u neočekivanom. Ovakve kreativne saradnje imaju potencijal da premoste izolovane domene znanja, izgrade zajedničku osnovu, omekšaju ideološke ekstremizme i okupe ljude oko zajedničkih vrednosti“.

5 kafica za 5 žena; Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne

Grafički prilozi

Situacioni plan
Situacioni plan
Osnova prizemlja
Osnova prizemlja
Osnova 1. sprata
Osnova 1. sprata
Presek A
Presek A
Presek B
Presek B
Južni izgled
Južni izgled
Istočni izgled
Istočni izgled
Aksonometrija
Aksonometrija

Foto-galerija

Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne
Foto: Miloš Martinović
Foto: Miloš Martinović
Foto: Miloš Martinović
Foto: Miloš Martinović
Foto: Miloš Martinović
Foto: Miloš Martinović
Foto: Miloš Martinović
Foto: Miloš Martinović

Faktografija
naziv projekta:

House for Five Women – Kuća za pet žena

lokacija:

Gornji Lukavac, Gradačac, Bosna i Hercegovina

arhitektura:

TEN

projektni tim:

Ognjen Krašna, M.Arch, Jana Kulić, M.Arch, Aleksanda Bašić, M.Arch, Lukas Burkhart, MSc ETH Arch, Nemanja Zimonjić, MSc ETH Arch

saradnici na projektu:

Hazima Smajlović (inicijatorka), IngOG+ Switzerland (NVO), Shirana Shahbazi (umetnica), Daniel Ganz (pejzažni arhitekta), Dr Miodrag Grbić (stukturni inženjer) i Bessire Winter GmbH (arhitekta)

lokalna podrška:

Subhija Smajlović, Adnan Begović, Aida Hrustić, Esmir Mehanović

upravljanje i administracija:

Naš izvor Gradačac, Fondacija

izgradnja:

Saturn Trade d.o.o. Gradačac

enterijer:

HomeDesign factory d.o.o. Gradačac

godina:

2025.

površina:

278 m²

fotografije:

Maxime Delvaux i Adrien de Hemptinne, Miloš Martinović

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Dizajn enterijera

Srodni tekstovi

5 komentara

  1. dedović

    Ovo je nešto najlepše što je srpska arhitektura izbacila u poslednjih 20 godina! Posle kuće na Avali još jedno remek delo. Čestitke kolegama.

  2. Anton

    Enterijer odličan. Eksterijer užasan.

  3. Jovicic Jovana

    Najbolje od svega je funkcija ovog objekata. Bravo!

    1. Небојша

      Коначно мало хуманости. Браво. Само немојте небодере….

  4. Biljana

    Ne dopada mi se, ništa ni sa čim nije usklađeno. Ili ne razumem. Ali namena objekta je za svaku pohvalu

Ostavite odgovor

Obavezna polja *