Most izrađen kao brod: Nova pasarela spaja obale starog Trogira
Čelična školjkasta konstrukcija s kesonskim sistemom izrađena je u brodogradilištu i u celini dopremljena baržom, rezultirajući vitkim, laganim i vizuelno prefinjenim mostom.
U zoni dodira sa istorijskim gradom Trogirom, koji je pod zaštitom Uneska, po projektu splitskog arhitektonskog studija Prostorne taktike izgrađen je Most preko Foše, struktura koja se nije agresivno nametnula u pejzažu, već poseduje prepoznatljiv karakter i identitet mesta.
Projektovan na mestu nekadašnjeg drvenog mosta, novi most se suptilno oslanja na cenjenu brodograditeljsku tradiciju i pomorski duh grada. Arhitekte ističu da su želeli da ovaj projekat ne donese samo jednostavan prelazak preko morskog kanala, već da postane živo društveno središte i destinacija sama po sebi.
Pročitajte još na Gradnja.rs:

Vizuelno prefinjena konstrukcija
Kako objašnjavaju autori projekta arhitekture, forma Mosta preko Foše definisana je čeličnom školjkastom konstrukcijom promenljivog poprečnog preseka, u asimetričnom obliku hiperboličnog paraboloida.
Sama konstrukcija je izuzetno vitka, lagana i vizuelno prefinjena. Dizajnirana je tako da ne dominira prostorom i pogledima oko sebe, već da ih oplemeni i obogati, unoseći savremeni sloj u istorijski kontekst.

Kesonski sistem
Unutrašnjost konstruktivne školjke mosta otkriva kesone – zaptivene komore – izrađene od ravnih čeličnih limova, što je tehnika gradnje duboko ukorenjena u brodogradnji. Ova odluka direktno oblikuje konstrukciju mosta kao klasično brodsko dvostruko dno, što je tipičan metod u brodogradnji.
Ovakvom gradnjom se uspostavlja jasna veza sa lokacijom mosta, u hrvatskom primorskom gradu koji je nekada bio svetski poznat po svojoj brodogradnji, gde su generacije meštana gradile nasleđe lokalnog brodogradilišta.

Most je izrađen kao jedinstvena celina u obližnjem brodogradilištu, što je omogućilo jednostavan proces transporta i ugradnje.
Spoljašnjost mosta zaštićena je trokomponentnim premazom sa dodatkom metalnog praha. Ova specijalna obrada, pod uticajem vremenskih uslova, razvija patinu nalik korten čeliku, što vizuelno podseća na prirodno izloženi, zarđali metal, ali istovremeno čuva strukturalni integritet konstrukcije.
U saradnji sa lokalno stečenim i prenošenim znanjem i iskustvom, most je izrađen kao jedinstvena celina u obližnjem brodogradilištu. To je omogućilo jednostavan proces transporta i ugradnje, te je ceo most u jednom danu prevezen baržom i postavljen na unapred pripremljene temelje.

Pažljivo integrisano pešačko stepenište
Pešačko stepenište pažljivo je integrisano duž linije najblažeg uspona zakrivljene forme mosta. Dizajn gazišta omogućava udoban i postepen nagib, čime se ostvaruje prijatan prelaz za pešake.
Površina za hodanje diferencirana je radi udobnosti i funkcionalnosti, a u zoni stepeništa kombinacija gume i sitnozrnastog kamena obezbeđuje stabilnost i sprečava neželjeno ugibanje. Van te zone korišćena je mekša gumena podloga, koja pruža dodatnu udobnost i lakoću kretanja.
Perforirana mrežasta struktura ne samo da vizuelno olakšava konstrukciju, već stvara i dijalog između prostora iznad i ispod mosta.
Na strmijim delovima Mosta preko Foše, strateški su postavljena neformalna mesta za sedenje, kako bi se podstakla spontana okupljanja i interakcija, naročito na severnoj strani.
Okrenut ka parku Fortin, most sadrži perforiranu mrežastu strukturu koja omogućava sedenje, ležanje i igru. Perforacija ne samo da vizuelno olakšava konstrukciju, već stvara i dijalog između prostora iznad i ispod mosta, podstičući osećaj povezanosti i prepoznavanja kod korisnika.
Kako na kraju navode autori, cela konstrukcija mosta je projektovana i izgrađena od jednog segmenta i suptilno se uklapa u istorijsko okruženje. „Ovo rešenje prevazilazi funkciju utilitarne građevine za prelaženje morskog kanala i postaje društvena tačka i mesto novog gradskog identiteta“, kažu iz splitkog studija.

Od konkursa do realizacije
Ovaj arhitektonski projekat Luke Cvitana i Antonije Vuletić iz studija Prostorne taktike pobedio je na javnom konkursu održanom 2022. godine. Nakon završetka projektne dokumentacije i pripremnih faza, njegova realizacija započela je i uspešno okončana prošle godine, čime je idejno rešenje pretočeno u konkretan, izgrađen objekat.
Grafički prilozi
Foto-galerija
Faktografija
Most preko Foše
Trogir, Hrvatska
Luka Cvitan, Antonia Vuletić
237 m²
2024.
Orlandini projekt d.o.o.
Darko Škrobonja, Dino Čaljkušić, Mihael Bažoka