Most preko Foše u Trogiru u Hrvatskoj | Foto: Darko Škrobonja
Regionalni projekti

Most izrađen kao brod: Nova pasarela spaja obale starog Trogira

Čelična školjkasta konstrukcija s kesonskim sistemom izrađena je u brodogradilištu i u celini dopremljena baržom, rezultirajući vitkim, laganim i vizuelno prefinjenim mostom.

U zoni dodira sa istorijskim gradom Trogirom, koji je pod zaštitom Uneska, po projektu splitskog arhitektonskog studija Prostorne taktike izgrađen je Most preko Foše, struktura koja se nije agresivno nametnula u pejzažu, već poseduje prepoznatljiv karakter i identitet mesta.

Projektovan na mestu nekadašnjeg drvenog mosta, novi most se suptilno oslanja na cenjenu brodograditeljsku tradiciju i pomorski duh grada. Arhitekte ističu da su želeli da ovaj projekat ne donese samo jednostavan prelazak preko morskog kanala, već da postane živo društveno središte i destinacija sama po sebi.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Površina mosta iznosi 237 m² | Foto: Dino Čaljkušić

Vizuelno prefinjena konstrukcija

Kako objašnjavaju autori projekta arhitekture, forma Mosta preko Foše definisana je čeličnom školjkastom konstrukcijom promenljivog poprečnog preseka, u asimetričnom obliku hiperboličnog paraboloida.

Sama konstrukcija je izuzetno vitka, lagana i vizuelno prefinjena. Dizajnirana je tako da ne dominira prostorom i pogledima oko sebe, već da ih oplemeni i obogati, unoseći savremeni sloj u istorijski kontekst.

Projekat je izgrađen 2024. godine | Foto: Darko Škrobonja

Kesonski sistem

Unutrašnjost konstruktivne školjke mosta otkriva kesone – zaptivene komore – izrađene od ravnih čeličnih limova, što je tehnika gradnje duboko ukorenjena u brodogradnji. Ova odluka direktno oblikuje konstrukciju mosta kao klasično brodsko dvostruko dno, što je tipičan metod u brodogradnji.

Ovakvom gradnjom se uspostavlja jasna veza sa lokacijom mosta, u hrvatskom primorskom gradu koji je nekada bio svetski poznat po svojoj brodogradnji, gde su generacije meštana gradile nasleđe lokalnog brodogradilišta.

Izvor: Prostorna taktika

Most je izrađen kao jedinstvena celina u obližnjem brodogradilištu, što je omogućilo jednostavan proces transporta i ugradnje.

Spoljašnjost mosta zaštićena je trokomponentnim premazom sa dodatkom metalnog praha. Ova specijalna obrada, pod uticajem vremenskih uslova, razvija patinu nalik korten čeliku, što vizuelno podseća na prirodno izloženi, zarđali metal, ali istovremeno čuva strukturalni integritet konstrukcije.

U saradnji sa lokalno stečenim i prenošenim znanjem i iskustvom, most je izrađen kao jedinstvena celina u obližnjem brodogradilištu. To je omogućilo jednostavan proces transporta i ugradnje, te je ceo most u jednom danu prevezen baržom i postavljen na unapred pripremljene temelje.

Most je sastavljen u brodogradilišu i prevezen baržom; Foto: Darko Škrobonja

Pažljivo integrisano pešačko stepenište

Pešačko stepenište pažljivo je integrisano duž linije najblažeg uspona zakrivljene forme mosta. Dizajn gazišta omogućava udoban i postepen nagib, čime se ostvaruje prijatan prelaz za pešake.

Površina za hodanje diferencirana je radi udobnosti i funkcionalnosti, a u zoni stepeništa kombinacija gume i sitnozrnastog kamena obezbeđuje stabilnost i sprečava neželjeno ugibanje. Van te zone korišćena je mekša gumena podloga, koja pruža dodatnu udobnost i lakoću kretanja.

Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja

Perforirana mrežasta struktura ne samo da vizuelno olakšava konstrukciju, već stvara i dijalog između prostora iznad i ispod mosta.

Na strmijim delovima Mosta preko Foše, strateški su postavljena neformalna mesta za sedenje, kako bi se podstakla spontana okupljanja i interakcija, naročito na severnoj strani.

Okrenut ka parku Fortin, most sadrži perforiranu mrežastu strukturu koja omogućava sedenje, ležanje i igru. Perforacija ne samo da vizuelno olakšava konstrukciju, već stvara i dijalog između prostora iznad i ispod mosta, podstičući osećaj povezanosti i prepoznavanja kod korisnika.

Kako na kraju navode autori, cela konstrukcija mosta je projektovana i izgrađena od jednog segmenta i suptilno se uklapa u istorijsko okruženje. „Ovo rešenje prevazilazi funkciju utilitarne građevine za prelaženje morskog kanala i postaje društvena tačka i mesto novog gradskog identiteta“, kažu iz splitkog studija.

Perforirana mrežasta struktura omogućava sedenje, ležanje i igru | Foto: Darko Škrobonja

Od konkursa do realizacije

Ovaj arhitektonski projekat Luke Cvitana i Antonije Vuletić iz studija Prostorne taktike pobedio je na javnom konkursu održanom 2022. godine. Nakon završetka projektne dokumentacije i pripremnih faza, njegova realizacija započela je i uspešno okončana prošle godine, čime je idejno rešenje pretočeno u konkretan, izgrađen objekat.

Grafički prilozi

Foto-galerija

Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Darko Škrobonja
Foto: Mihael Bažoka
Foto: Mihael Bažoka
Faktografija
naziv objekta:

Most preko Foše

mesto:

Trogir, Hrvatska

autorski tim:

Luka Cvitan, Antonia Vuletić

površina:

237 m²

godina realizacije:

2024.

projekat konstrukcije:

Orlandini projekt d.o.o.

fotografija:

Darko Škrobonja, Dino Čaljkušić, Mihael Bažoka

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Dizajn enterijera

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *