Njujork uvodi novu generaciju zaštitnih skela za pešake
Arup i PAU razvili su šest tipova zaštitnih skela koje izgledaju kao da im je mesto na fasadi — a ne samo tokom radova.
Pešački prolazi uz gradilišta kod nas uglavnom funkcionišu kao privremeni tuneli kroz koje većina ljudi nerado prolazi. Zatvorene konstrukcije i skučen osećaj često dovedu do toga da pešaci ovakve prolaze radije zaobilaze i time rizikuju bezbednost prolazeći tik uz zonu radova.
Hajde da vidimo kako se ovaj problem rešava u Njujorku – gradu u kojem je zaštita pešaka postala značajan urbanistički zadatak, a novi modeli dizajnerski oblikovanih skela pokazuju da i privremene konstrukcije mogu imati standard, logiku i estetiku.
Srodni članci na portalu Gradnja:

Dok su kod nas pešački prolazi najčešće od skele i šperploče, ovaj pristup ide ka prohodnim, preglednim i sigurnim konstrukcijama koje poboljšavaju prostor umesto da ga zaklanjaju.
U okviru gradske inicijative „Get Sheds Down“, predstavljena je nova generacija zaštitnih prolaza koji nastoje da reše ključne probleme klasičnih zaštita za pešake – nedostatak svetla, osećaj skučenosti i blokiranje pristupa lokalima.
Rešenja koja potpisuju Arup i Practice for Architecture and Urbanism (PAU) donose modularne konstrukcije lakših ramova, povećanu propusnost svetlosti i fleksibilnost prilagođavanja različitim fasadama i uskim trotoarima.
Dok su kod nas pešački tuneli najčešće improvizacije od cevi i šperploče, njujorški pristup ide ka prohodnim, preglednim i sigurnim konstrukcijama koje poboljšavaju prostor umesto da ga zaklanjaju.

Arupovi modeli: Rigid, Air i Flex Shed
Rigid Shed predstavlja najstabilniju konstrukciju za velika gradilišta. Ima tanje stubove, smanjeni otisak na trotoaru i dovoljno nosiv krov, pa zadržava jasnu liniju pogleda niz ulicu.
Air Shed potpuno oslobađa pešačku površinu tako što se konstrukcija oslanja direktno na fasadu. Trotoar ostaje otvoren, a donja strana skele deluje kao produžetak zgrade iznad.
Flex Shed prilagođava se složenim situacijama – prolazima, semaforima, autobuskim stajalištima i izbočenim elementima. Predviđen je za kraće radove i brzo podešavanje.

PAU-ova rešenja
Practice for Architecture and Urbanism (PAU) predlaže još tri sistema, od kojih je svaki za drugačije potrebe.
Speed Shed je lagana, kratkotrajna konstrukcija za hitne situacije i brze intervencije.
Wide Baseline Shed namenjen je lokacijama sa velikim pešačkim protokom i zahtevima za veću nosivost.
Baseline Shed je najsvestranije rešenje koje se može sastaviti u lakšoj ili robustnijoj verziji, u zavisnosti od lokacije i tipa radova.
Za sve ove modele zajedničko je korišćenje perforiranih panela i kosih krovova koji povećavaju dotok dnevnog svetla i umanjuju osećaj mračnog prolaza – što je ključni problem kod tradicionalnih skela.

Zašto je ovo važno?
U gradu u kojem prema navodima Designboom trenutno postoji oko 640 km skela, kvalitet prolaza za pešake utiče na svakodnevno funkcionisanje ulice.
Njujork ovim pristupom pokazuje da se i privremena gradilišna infrastruktura može projektovati jednako pažljivo kao i sam objekat koji se gradi – kao deo ulice, a ne prepreka u njoj.
Možemo li tako nešto očekivati i kod nas?

Pa mi nemamo osnovnu zaštitu ni na gradilištu, ni oko njega. Sanacije fasada a često i rekonstrukcije, se rade nelegalno bez dozvola i bez osnovnih prijava radova. Mi moramo da krenemo od institucija, i mnogo još koraka koji moraju da profunkcionišu imamo do dizajniranih skela…. koje jesu jako interesantne.