Koncept spajanja tradicionalnog i modernog kao i tretiranjem stanica kao muzejski prostori obezbedio je Studiju OBE prvu nagradu na konkursu.
Grad Beograd i JKP „Beogradski metro i voz“ u saradnji sa Udruženjem arhitekata Srbije raspisao je krajem septembra konkurs za idejno arhitektonsko rešenje i dizajn 16 metro stanica Linije 1 (faza 1) beogradskog metroa.
Rezultati su objavljeni krajem godine, a danas vam predstavljamo sva tri nagrađena rešenja. Počinjemo od pobednika konkursa a to je poznati beogradski Studio OBE u čijem timu su učestvovali Ksenija Pantović, dia; Jasna Kavran, dia; Maša Bogunović, M. arh; Nevena Nikolić, M. arh. kao i saradnik na vizualizaciji Luka Vujović, B. arh. student arhitekture.
Srodni članci na portalu Gradnja.rs:
![](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/trgovacka-02-782x440.jpg)
Na stanicama Sajam i Skadarlija bilo je moguće na najbolji način prikazati koncept spajanja tradicionalnog i modernog.
Konkurs za idejno rešenje dizajna metro stanica obuhvata prvu faza linije 1, to jest, dizajn za prvih 16 stanica linije 1 – počevši od stanice Železnik do stanice Karaburma, s tim što su se autori mogli odlučiti za jedan od dva ponuđena Lota od po 8 stanica.
Pobednički tim obradio je Lot A koji obuhvata stanice: Žarkovo, Železnik, Trgovačku, Banovo brdo, Sajam, Savski trg, Trg Republike, Skadarliju i Pančevački most.
“Odlučili smo se za Lot A jer sadrži, između ostalih, Sajam i Skadarliju, koje je bilo zanimljivo obrađivati kako se nalaze na specifičnim lokacijama u istorijskom gradskom jezgru. Na dve pomenute lokacije bilo je moguće na najbolji način prikazati koncept spajanja tradicionalnog i modernog. Može se reći da je to prevagnulo u odluci.” – kažu pobednici konkursa za naš portal.
![](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/SAVSKA-HOL-3-copy-782x440.jpg)
Inspiracija za dizajn metro stanica
Glavni pristup koncipiranju dizajna i oblikovanja metro stanica arhitekata iz Studija OBE bio je stvaranje novog brenda koji će biti autentičan i prepoznatljiv, ali u svemu dostupan i prijatan korisniku.
“Dizajn je jednostavan, čistih linija i formi, izvedenih iz istorijskog konteksta kao i materijala iz prirode.”
Svaka od stanica prepoznatljiva je kao obeležje lokacije na kojoj se nalazi, dok se korišćeni elementi interponiraju i sistematski uklapaju međusobno na svakoj od stanica, što čini koncept i prepoznatljiv brend Metro Beograd. Unifikacija je jedna od osnovnih karakteristika, kao i racionalizacija i lakoća eksploatacije. Gradski kontekst i okruženje, projektovanje objekta sa dodatnim sadržajima, kao i formiranje paviljona ili nadstrešnice, glavni je izazov u kreiranju autentičnosti svake stanice, kažu za naš portal.
![](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/sajam-782x440.jpg)
Pružena je reminiscencija tradicionalnih materijala i formi u savremenom, kako okruženju, tako i načinu života.
Način projektovanja ovih prostora imalo je za cilj kreiranje specifičnih prostornih oblika, čija forma, materijalizacija i sadržaj pružaju kvalitetan prostorni kontekst, kako sa stanovišta transportnih tačaka, tako i u kontekstu arhitekture i umetnosti. Kombinovanim pristupom projektovanja stanica i njihovog rešenja pružena je reminiscencija tradicionalnih materijala i formi u savremenom, kako okruženju, tako i načinu života, naglašavaju u Studiju OBE.
![](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/SKADARLIJA-HOL-2-copy-782x440.jpg)
Lukovi, stubovi i nadstrešnice
Osnovni elementi koji se izdvajaju u pobedničkom rešenju jesu lukovi, stubovi i nadstrešnice.
Kako kažu arhitekte, veza sa tradicionalnom arhitekturom može biti i odraz primene simbola, kao na primer crteža u enterijeru ili na elementima koji se pojavljuju u određenim prostorima (stubovi, zidovi, lukovi). U ovom slučaju veza sa tradicionalnom arhitekturom može se javiti i kroz naglašene tremove – nadstrešnice (Trg Republike, Savski trg, Skadarlija, Sajam..).
Veće stanice sadrže karakteristične vertikalne površine tretirane poput muzejskih prostora. Savremeni vid komunikacije dobija posebno mesto ovim projektom.
![](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/zeleznik-01-782x440.jpg)
Predlaže se zanimljiva upotreba opeke uz grafički dizajn svakog rešenja stanice.
Prostorno veće metro stanice dobijaju mogućnost za digitalnim i virtuelnim vidovima komunikacije, što ima dvostruku ulogu – olakšanu komunikaciju i pristupačnost, ali i savremeni vid izlaganja kreativnih rešenja i potencijalno kulturnih manifestacija.
Grafički dizajn u bliskoj je saradnji sa arhitekturom i enterijerom, i sastavni je deo relacija stanice i korisnika, kao i stanice i konteksta. Ovim predlogom predlaže se zanimljiva upotreba opeke uz grafički dizajn svakog rešenja stanice, a takođe i koristi kao idealan način promovisanja novog vida transporta na našem tlu, naglašavaju arhitekte.
![](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/trg-nadstresnica-04-782x440.jpg)
Odabir što prirodnijih materijala
Koncept pri odabiru glavnog materijala projektovanog rešenja, bio je odabir što prirodnijeg materijala, koji će istovremeno predstavljati savremeni element, ali takođe i imati vanvremenski karakter paralelno se vodeći željom da se nove stanice Metroa što više približe senzibilitetu čoveka.
Opekarski proizvodi, kao i kamen i drvo, predstavljaju tradicionalne materijale koji se mogu definisati kao karakteristični za arhitekturu Srbije. Cilj ovog konkursnog rešenja je da se primenom opeke kao jednog od spomenutih izvornih materijala u savremenom arhitektonskom delu postigne veza sa tradicionalnom arhitekturom, a uz primenu savremenih formi i oblika.
![](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/ULAZNI-HOL-copy-782x440.jpg)
Svojom specifičnom bojom i oblikom opeka je uvek aktuleni izbor koji nadživi svaki trend.
Uz pažljivu dopunu rešenja savremenim i dostupnim materijalima kao što su aluminijum i staklo, podovima od keramike i terazza, kreira se poseban spoj starinskog i tradicionalnog sa modernim. U takvom konceptu, svaka cigla je element tog dizajna i daje poseban pečat i izraz, kažu arhitekte.
Dalje navode da kao prirodni materijal i sirovina, svojom specifičnom bojom i oblikom ona je uvek aktuleni izbor, koji čini se, nadživi svaki trend koji se razlikuje iz godine u godinu u arhitekturi i dizajnu enterijera. Sklonost ka prirodnim materijalima je oduvek bila izražena i u istoriji arhitekture Srbije i Beograda, kako u zidarstvu, tako i u oblaganju fasada, a kasnije i sve više kao detalj u enterijeru. Opeku različitog izgleda i boja možemo primetiti i na istorijskim građevinama, što dodatno uliva poverenje u značaj i kvalitet tog materijala.
Prirodnim materijalima i nenametljivim formama koje prate kontekst u kome se nalaze, kao i pažljivim odabirom biljnih vrsta i specifičnih autentičnih detalja, radi se i na podizanju kvaliteta okruženja, uz očuvanje prirodnih resursa i dodatnim unapređenjem životne sredine, kažu arhitekte.
![](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/banovo-brdo-782x440.jpg)
Lak pristup je omogućen i osobama sa invaliditetom
Novoprojektovane stanice Metroa kao karakteristični prostori, bilo da su objekti ili nadstrešnice, orijentisani su tako da su pristupi omogućeni iz zona sa najvećom frekvencijom kretanja i uočljivi sa svih pozicija trga. Lak pristup je omogućen i osobama sa invaliditetom, podjednako kao i svim ostalim korisnicima, što daje dodatni akcenat na važnost signalizacije stanica, koja je obuhvaćena ovim konkursnim rešenjem, kažu pobednici konkursa.
“Brze komunikacije u vidu liftova, taktilna polja, jasna signalizacija i pregledna horizontalna komunikacija bez prepreka služe kako bi osobe sa invaliditetom na najbolji mogući način koristile metro.” – kažu za naš portal.
![](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/SKADARLIJA-copy-782x440.jpg)
Dizajn podređen funkciji
Podovi i plafoni, zidovi, stubovi, drugi konstruktivni elementi, oprema prostora, elementi enterijera – nameštaj i osvetljenje, kao i dodatni detalji, prilagođeni su i podređeni funkciji metroa kao saobraćajnog sredstva.
Tokom projektovanja stanica kao i okoline, pažljivo su planirani pristupi, kao i parterno rešenje. Zelenilo je dominantno, dok su planirane i pristupne trase pogodne za boravak i kretanje osoba sa otežanim kretanjem, osoba sa invaliditetom, starijim građanima, kao i roditelja sa malom ili decom u kolicima, kažu arhitekte.
“Dizajn je prvenstveno podređen toj funkciji, kao i olakšanom kretanju kroz stanice, kroz dizajn signalizacije i markera prostora, osvetljenjem i mobilijarom, pa tek onda u funkciji narativnog i ekspresivnog dizajna koji je u velikoj meri jednostavan i prepoznatljiv.” – zaključuju iz Studija OBE.
Grafički prilozi
Foto-galerija
![Stanica Savska](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/SAVSKA-HOL-3-copy-782x440.jpg)
![Stanica Sajam](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/sajam2-782x403.jpg)
![Stanica Sajam](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/sajam-782x440.jpg)
![Stanica Sajam](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/SAJAM-ULAZNI-HOL-3-copy-782x440.jpg)
![Stanica Sajam](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/SAJAM-ENTERIJER-782x440.jpg)
![Stanica Pančevački most](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/pancevacki1-782x440.jpg)
![Stanica Pančevački most](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/PAN-MOST-HOL-2-782x440.jpg)
![Stanica Banovo brdo](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/banovo-brdo-782x440.jpg)
![Stanica Banovo brdo](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/BANOVO-BRDO-ULAZNI-HOL-2-1-copy-782x440.jpg)
![Stanica Banovo brdo](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/BANOVO-BRDO-PERON-2-copy-782x440.jpg)
![Stanica Železnik](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/zeleznik-01-782x440.jpg)
![Stanica Žarkovo](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/zarkovo-01-782x440.jpg)
![Stanica Trg Republike](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/trg-nadstresnica-04-782x440.jpg)
![Stanica Trg Republike](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/ULAZNI-HOL-copy-782x440.jpg)
![Stanica Trg Republike](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/ULAZNI-HOL-3-copy-782x440.jpg)
![Stanica Trg Republike sa intenzivnim korišćenjem opeke; Render: Studio OBE](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/TRG-PERON-1-copy-782x440.jpg)
![Stanica Trgovačka](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/trgovacka-02-782x440.jpg)
![Stanica Skadarlija](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/skadarlija-782x440.jpg)
![Stanica Skadarlija](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/SKADARLIJA-HOL-2-copy-782x440.jpg)
![Stanica Skadarlija](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/SKADARLIJA-copy-782x440.jpg)
![Stanica Savski trg](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/savski-trg-782x493.jpg)
![Stanica Savski trg](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/SAVSKA-NADSTREHA-1-copy-782x440.jpg)
![Stanica Savski trg mezanin](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/SAVSKA-MEZANIN-2-copy-782x440.jpg)
![Stanica Savski trg hol](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2022/01/SAVSKA-HOL-4-782x440.jpg)
Dosta drugačije od mnogih metro stanica na kojima sam bio i dopada mi se, ali videćemo da li će realizovano stanje makar 5% ličiti na ovo pod uslovom da metro ikada bude i izgrađen.
glupost
Nijedno od prikazanih resenja nema vizuelni identitet, iako se o tome pise u tekstu.
Ono sto se najvise vidi, to je precrtavanje Instagramskih trendova.
Izgleda da ponuda nije bila valjana, ne znam zbog cega…
Ružno, bez duha i odbojno. Kao i uvek kod nas, što je gore, to bolje prolazi.
A da li natpisi na stanicama mogu da budu i na ćirilici?
Suptilno, jednostavno, nenametljivo, funkcionalno, uklopljeno, savremeno a tradicionalno, …čini mi se dobro.
pola ovih resenja ce biti kao staklena basta a pola nije izvodljivo ….