Građevinarstvo, Izdvojeno

U Amsterdamu otvoren parking ispod kanala

Holanđani primenjuju nove tehnike podvodne gradnje kako bi svojim građanima obezbedili na površini više slobodnog prostora.

Kako bi se obezbedila dodatna parking mesta u prilično užurbanom amsterdamskom kvartu De Pijp, gradske vlasti su odobrile projekat izgradnje garaže ispod postojećeg kanala. To je prvi put da se u Amsterdamu jedan takav objekat gradi ispod vode i zbog toga se našao u žiži stručne javnosti jer se zaista radi o impresivnom građevinskom poduhvatu.

Grede kao i svi ventilacioni kanali, kablovi i ostala instalacija skriveni su od pogleda kako bi se korisnik osećao prijatno ispod kanala koji mu protiče iznad glave.

Parking garaža Albert Cuyp je projekat kojeg potpisuje arhitektonski biro ZJA. Od ukupno 600 parking mesta, 60 su rezervisana za goste, a ostala stanarima kraja, koji su želeli rešenje problema parkiranja, ali i očuvanje ambijenta iz 19. veka.

Njenom izgradnjom biće uklonjeno 300 parking mesta na nivou ulice čime će se otvoriti prostor za pešake, parkove i druge javne površine. Projekat je urađen tako da se ventilacioni kanali, izlazi u slučaju nužde i sva ostala infrastruktura podzemne garaže koja se pojavljuje nadzemno, maksimalno integriše u nove javne površine ne remeteći je ni vizuelno ni funkcionalno.

Zajedno protiv vode

Naravno, kada se gradi ispod kanala svima je jasno da će najveći problem biti izvesti ploču koja će držati vodu od probijanja u etaže ispod. Za potrebe gradnje ove garaže po prvi put je primenjena tehnika takozvanog Intregrisanog podrumskog poda koja je u stvari hibridna betonska struktura. Preko armirano-betonske ploče, u čiju smesu su ubačeni razni aditivi i zaptivači za sprečavanje kapilarnog upijanja vode, lije se završni betonski sloj. Ovim postupkom smanjuje se količina betona, potrebna su manja iskopavanja i dobija se bolja distribucija tereta vode koja teče iznad.

Hibridna betonska konstrukcija

Smanjenje nelagodnosti

Garaža je po svom obliku pravougaona i veoma jednostavna. Mračni uglovi su izbegnuti postavljanjem transparentnih zidova u stepenicama dok su konstruktivne grede kao i svi ventilacioni kanali, kablovi i ostala instalacija skriveni od pogleda kako bi se korisnik osećao prijatno ispod kanala koji mu protiče iznad glave.

Izgradnja kanala koštala je 35 miliona evra dok je cena parkiranja ostala ista kao i na ulici. Izvođač radova bio je Max Bögl, a podzemna garaža otvorena je 2018. godine. Ona sada izgleda ovako:

600 parking mesta ispod kanala

Foto: City of Amsterdam

Kada ste već ovde, pogledajte i ovo:

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *