Da se arhitekurom na svetskom nivou možete baviti i iz Srbije, potvrđuje primer studija Case 3D koji se specijalizovao za specifičan segment u arhitekturi – arhitektonsku vizuelizaciju.

Na našem portalu već ste mogli da vidite fenomenalne radove studija Case 3D kao što je to, na primer, novo luksuzno naselje Portonovi u Crnoj Gori. Tragom te informacije odlučili smo se da posetimo ovaj novosadski studio. Razlog više za ovu priču bio je i taj što je tim Case 3D nedavno uradio i kompletan marketinški pristup za prodaju stanovu jedne domaće firme.

Case3D-4

Pitali smo našeg sagovornika Danila Micića, jednog od osnivača studija Case 3D kako se firma koja je u početku radila samo vizuelizaciju razvila u nešto mnogo više:

Mi u studiju Case 3D imamo dizajnere koji u saradnji sa celim timom pripremaju kompletno vizuelno rešenje jedne zgrade i to ne samo  brošuru, već i kroz sajt i aplikaciju. Nudimo, takođe i kompletno brendiranje objekata u cilju što bolje i brže promocije. Na samom početku bila to samo arhitektonska vizuelizacija da bismo tokom deset godina rada postali neko ko će ponuditi klijentima različita rešanja i inovacije u struci.

Da li i domaći investitori prepoznaju korist koje im može doneti jedan takav pristup?

Kod nas se dosta teško prihvata način razmišljanja koji podrazumeva da na marketing treba odvojiti izvesnu sumu novca. U inostranstvu je prosto nezamislivo da prodate nekome stan, a da potencijalni kupac ne vidi kako će objekat izgledati ili kako je enterijer zamišljen. Naravno, potrebno je sve to grafički dobro organizovati i osmisliti.  Tako su vodeći ljudi Erker-Inženjeringa prepoznali ove vrednosti i zbog toga smo za njih napravili kompletno marketinško rešenje u cilju promocije stambenog objekta u Novom Sadu.

Koristite i napredne tehnologije snimanja lokacije?

Da, dronom snimamo odabranu lokaciju i potom u snimak ubacujemo 3D model.  Na taj način klijentu je omogućeno da sagleda projekat na najbolji mogući način, a kupcu da stekne utisak kako će zgrada zaista izgledati na datoj lokaciji.

Case3D-5

Kako ste se odlučili, ali i ohrabrili da sami pokrenete biznis?

Još za vreme studiranja na Arhitektonskom fakultetu u Novom Sadu imao sam priliku da u praksi radim na velikom projektima. Tu sam stekao različita iskustva i odlučio da to pretočim u našu današnju priču. Naime, nije lako odlučiti se na ovakav korak, ali u partnerstvu sa Nebojšom Zaklanom i Radetom Nadovezom,  uspeo sam da ostvarim početnu zamisao. Želja nam je bila da stvorimo jedinstven koncept poslovanja, zasnovan na, pre svega, timskom radu i sjajnim međuljudskim odnosima. Mi prvenstveno cenimo svakog saradnika i iz toga proizilazi i naš odnos prema klijentima.

Koliko imate zaposlenih?

Trenutno imamo 11 zaposlenih i još nekoliko ljudi koje angažujemo po potrebi. To su arhitekte, fotografi, web-dizajneri, grafički dizajneri, ali i projekt-menadžeri zajedno sa timom za prodaju. Poseban akcenat stavljamo na “customer support”, kao i na saradnju s klijentima, pa tako naš tim za prodaju vrši komunikaciju na više stranih jezika (engleski, nemački, italijanski, španski i švedski).

Kakve veštine i znanja treba da poseduje potencijalni zaposleni u vašoj kompaniji?

Pre svega potrebno je da imaju osećaj za dizajn prostora i razumevanje same arhitekture.

Potreban je veoma visok nivo znanja 3D Studio Maxa, Auto Cada, Photoshopa kao i ostalih softvera koji se koriste u arhitektonskoj vizualizaciji i marketinga uopšte.

Proces u Caseu je koncipiran tako da je podeljen u više faza, od izrade 3D modela, njegovog teksturisanja, postavljanja svetla, do same postprodukcije.

Potencijalni kandidati prolaze određenu obuku koja obuhvata upoznavanje s veštinama modelinga, koje su prilagođene za naš proces u Caseu. To je nešto na čemu svi radimo podjednako i što je zaista bitna polazna tačka za rad kod nas.

Case3D-3

Koliko ste zadovoljni stepenom znanja arhitekata koji su završili naše arhitektonske fakultete?

Veoma teško pitanje. Na skali od  jedan do deset, to bi bila, recimo, šestica. Ovde nije reč o samim institucijama, već o pojedincima, kandidatima. Veoma je bitno da sami gradite svoje znanje i usavršavate veštine, a rezultati će, naravno, doći.

Zbog čega je proces izrade vizualizacije vremenski zahtevan?

Struka se promenila i arhitektonska praksa je zahtevnija i složenija nego ranije. U zadnjih nekoliko meseci nismo radili projekat duže od 7 do 10 dana s velikim brojem slika, izmena. Proces je veoma zahtevan i jedna od najbitnijih osobina naših saradnika jeste već pomenuti timski rad koji nadomesti svaki potencijalni problem.

Kako studentima arhitekture predočiti šta ih čeka u praksi?

Mi imamo plan koji će se realizovati na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu. Iskoristićemo priliku da predstavimo svojim mlađim kolegama kako izgleda rad u jednom studiju kakav je Case 3D.  Napravićemo predavanja o 3D-u i obučavati ih ovde kod nas… Na taj način ćemo im približiti čime se mi zapravo bavimo i pripremiti ih kako bi lakše mogli da nađu posao u ovoj struci. Kao što sam napomenuo ranije, arhitektura se promenila, svet napreduje velikom briznom, tehnologija takođe a na nama je da to ispratimo i ostavimo svoj pečat  u svemu tome.

Case3D-2

Kako tačno teče jedan projekat koji dobijete od stranih klijenata?

Mi za početak moramo od klijenta da, pored jasnog projektnog zadatka, dobijemo sve osnove, preseke i detalje na osnovu čega pravimo takozvani draft. Draft slike nisu materijalizovani već su uglavnom crno-beli. Oni služe klijentima da izaberu uglove, a nama da osetimo prostor i postavimo kamere i svetlo. Posle toga se radi draft faza materijala na osnovu slika i specifikacija koje nam šalju klijenti. Mi pravimo svoje teksture i taj proces zna dosta dugo da traje pogotovo kada treba da se modeluje kompletan nameštaj. To radi specijalizovan tim koji modeluje nameštaj na veoma visokom nivou. Posle 4 do 5 koraka tokom projekta dođe se do finalne slike nakon čega kreće post-produkcija gde se na slikama, putem Photoshopa, dodaju pozadine, ljudi… Bitno je osmisliti i atmosferu koju ta slika treba da prenese na posmatrača. To, naravno, zavisi od afiniteta, ali i od tržišta.

Već imate Cut-out Store na kojem prodajete slike ljudi pripremljene za finalnu post-produkciju. Planirate li da stavite na raspolaganje i modele nameštaja iz vaše baze?

Da, na proleće otvaramo novu onlajn prodavnicu na kojoj će zainteresovani moći da kupe veoma kvalitetne, detaljno izmodelovane i isteksturisane 3D modele nameštaja. U ponudi će biti oko 400 3D modela nameštaja, a planiramo da uvedemo i sistem mesečne predplate.

Kada krene nova prodavnica, sve trenutni produkti iz Cut-out Storea biće besplatni!

Jeste li nekada videli kako izgledaju vase slike kada se izvedu?

Da, imamo nedavno jedan sjajan primer iz Moskve gde je fotograf zabeležio kadrove, identične onima koje smo koristili u 3D produkciji. To je sjajna stvar i veoma smo ponosni na rezultat.

Rendering i izvedeno stanje
Izvedeno stanje (gore) i rendering (dole)

S kojim poznatim klijentima ste do sada sarađivali?

Među našim klijentima nalaze se neka zaista interesantna imena. To su: JDS (Danska), Shigeru Ban (Japan), Novartis (Švajcarska), Scott Brownrigg (UK), Harper Downie (UK), Luigi Bruno (Italija) i mnogi drugi. Imali smo saradnju i sa domaćim klijentima poput Enterijera Janković, Erker Inženjeringa…

Šta biste preporučili arhitektama koji nemaju posla?

Posla uvek ima. Ali, raditi projekat u bescenje ne donosi nikakvu materijalnu korist, a time se uništava i sama struka. Stiče se pogrešan utisak o konkurentnosti na tržištu, ali ne i na duže staze. Ko zna da radi, moći će da radi bilo gde.

Naučite dobro jezike, savladajte softvere, otvorite nalog na LinkedInu i okrenite se inostranom tržištu.

Znači, može se raditi i iz Srbije?

Mi smo u početku mislili da je to otežavajuća okolnost, ali se na kraju ispostavilo da je to naša prednost. Na kraju sklapanja nekog posla cena je uvek veliki faktor, ali ne i presudan. Naglasio bih da su naši ljudi veoma poslovno orijentisani i fleksibilni, što predstavlja našu sjajnu osobinu.

Koji su vam planovi za budućnost?

Potpuno interaktivan pristup arhitektonskoj praksi, kao i drugim oblastima, usvajanje novih tehnologija poput Augment Reality App, Real Time vizualizacija, Projection Mappinga, 3D Scan i 3D print tehnologija.

Ako pogledate aplikaciju koju smo napravili za poznatog dizajnera nakita  iz Los Angelesa (www.nialaya.com ) koja koriti poptuno novi način prodaje nakita po zahtevu i meri korisnika, primetićete novu tehnologiju, spoj 3D i web apliakcije.

Zvuči kao velik korak, ali sve ove tehnologije su već na našem pragu i mi ih polako usvajamo. Case 3D polako prevazilazi neke svoje granice i osvaja nova tržišta.

Danilo Mićić, osnivač studija Case 3D (desno) i Igor Conić, Gradnja.rs
Danilo Micić, osnivač studija Case 3D (desno) i Igor Conić, Gradnja.rs

Case3d-team