Autogrill mostovi: Ikone italijanskih auto-puteva
Krajem pedesetih godina prošlog veka arhitekta (Angelo Bianchetti), industrijalac (Mario Pavesi) i milioni italijanskih vozača bili su protagonisti jednog od najbriljantnijih tipoloških izuma arhitekture 20. veka.
Priča o ovoj italijanskoj avanturi zapravo počinje sa izgradnjom državnih auto-puteva. Godine 1955. pokrenut je ambiciozan desetogodišnji plan za izgradnju Autostrade del Sole između Milana i Napulja. Ovaj auto-put otvoren je 1964. godine, a gde su vozači tu je i potreba za gorivom, prodavnicama i restoranima. Tu na scenu nastupaju najvažniji protagonisti ove sage: Mario Pavesi (1909-1990), industrijalac iz Novare, poznat po keksima „Pavesini“, i Angelo Bianchetti (1911-1994), dizajner iz Milana specijalizovan se za paviljone i reklamnu arhitekturu. Oni su izumitelji autogrill mosta, verovatno najomiljenije italijanske infrastrukture iz druge polovine 20. veka, piše Domusweb.
![](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2020/08/autogrill-italija-2.jpg)
Ko je samo jedanput vozio autoputevima Italije, ova konstrukcija mu je sigurno ostala duboko urezana u sećanje.
Pavesi gradi svoj uspeh na prvoj prodavnici na autoputu, koja je otvorena 1947. godine na relaciji Milan-Torino, u okolini njegove fabrike u Novari. Krajem 1950-ih, osokoljen dobrim rezultatima, Pavesi angažuje Bianchettija da dizajnira Autogrillove u Lainateu (1958), Giovi (1959) i Varazzeu (1960), koji osmišljava tri kružna kioska uokvirena monumentalnim metalnim egzostrukturama.
Bianchetti se pri projektovanju oslonio na tipologiju paviljona po kojoj je već bio veoma poznat. U ovom slučaju prilagodio se različitim programima – maloprodajnim prostorima i restoranom – ali pre svega specifičnom kontekstu auto-puta. Vidljivost se smatra glavnom karakteristikom Autogrila – poput prostornog orijentira – jer ga vozači mogu videti iz daleka. Autogrillovi su iznutra bili potpuno zastakljeni kako bi se omogućilo korisnici da uživaju ne toliko u pejzažu, koliko u automobilama koju prolaze u blizini. Koliko je ovaj koncept bio uspešan, govori i podatak da je Bianchetti gradi do 1977. godine gradi ukupno 70 ovakvih Autogrilova.
Najbolje, međutim, tek dolazi. Godine 1959. Bianchetti i Pavesi zajedno putuju u SAD gde su imali prilike da vide lanac restorana Hovard Johnson, i još važnije, servisne zone Oasis, koje je dizajnirao Pace Associates za državnu kompaniju Autoputevi Ilinoisa. Ove servisne zone, poput Des Plaines Oasis Station (1956-1958, sada srušena) su zapravo mostovi koji premošćuju put i može im se pristupati iz obe trake autoputa.
![](https://www.gradnja.rs/wp-content/uploads/2020/08/autogrill-italija-3-782x587.jpg)
Inspiracija iz SAD
Putovanje u Ameriku pokazalo se vrlo korisnim upravo zato što Bianchetti i Pavesi radili na sličnoj zgradi. 23. decembra 1959. presečena je vrpca Autogrill mosta u Fiorenzuola d’Arda, prve ovakve strukture u Evropi. Iako svaka strana kaže da su oni prvi osmislili koncept mostovskog restorana, zapravo je razvoj ovog koncepta došao u kombinaciji najboljih ideja sa Starog kontinenta i iz SAD.
Bianchetti za Pavesija gradi 11 ovakvih Autogrillova i svi su zasnovani ili na metalnoj ili na armirano-betonskoj konstrukciji, ali svi imaju sličan funkcionalan raspored. Prodavnice su u prizemlju, dok je panoramski restoran uzdignut iznad asfalta i automobila koji jure ispod. Ko je samo jedanput vozio autoputevima Italije, ova konstrukcija mu je sigurno ostala duboko urezana u sećanje. Ona se ne zaboravlja!
Očuvati arhitektonsko nasleđe
Danas, Gruppo Autogrill, koji je sada vlasnik svih Autogrill mostova u Italiji, nije toliko zainteresovan za arhitektonsko nasleđe. Nedavno rušenje Autogrilla u Lainateu je izazvalo bes i podstaklo je struku da se skrenu pažnju javnosti na važnost ovog simbola Italije kako se ne bi dopustilo da budu srušeni.
Kad ste već ovde…