Autogrill na Autostradi A1, Italija; Foto: Kevin Armstrong/Flickr
Arhitektura

Autogrill mostovi: Ikone italijanskih auto-puteva

Krajem pedesetih godina prošlog veka arhitekta (Angelo Bianchetti), industrijalac (Mario Pavesi) i milioni italijanskih vozača bili su protagonisti jednog od najbriljantnijih tipoloških izuma arhitekture 20. veka.

Priča o ovoj italijanskoj avanturi zapravo počinje sa izgradnjom državnih auto-puteva. Godine 1955. pokrenut je ambiciozan desetogodišnji plan za izgradnju Autostrade del Sole između Milana i Napulja. Ovaj auto-put otvoren je 1964. godine, a gde su vozači tu je i potreba za gorivom, prodavnicama i restoranima. Tu na scenu nastupaju najvažniji protagonisti ove sage: Mario Pavesi (1909-1990), industrijalac iz Novare, poznat po keksima „Pavesini“, i Angelo Bianchetti (1911-1994), dizajner iz Milana specijalizovan se za paviljone i reklamnu arhitekturu. Oni su izumitelji autogrill mosta, verovatno najomiljenije italijanske infrastrukture iz druge polovine 20. veka, piše Domusweb.

Koncept Autogrilla; Foto: Domusweb

Ko je samo jedanput vozio autoputevima Italije, ova konstrukcija mu je sigurno ostala duboko urezana u sećanje.

Pavesi gradi svoj uspeh na prvoj prodavnici na autoputu, koja je otvorena 1947. godine na relaciji Milan-Torino, u okolini njegove fabrike u Novari. Krajem 1950-ih, osokoljen dobrim rezultatima, Pavesi angažuje Bianchettija da dizajnira Autogrillove u Lainateu (1958), Giovi (1959) i Varazzeu (1960), koji osmišljava tri kružna kioska uokvirena monumentalnim metalnim egzostrukturama.

Bianchetti se pri projektovanju oslonio na tipologiju paviljona po kojoj je već bio veoma poznat. U ovom slučaju prilagodio se različitim programima – maloprodajnim prostorima i restoranom – ali pre svega specifičnom kontekstu auto-puta. Vidljivost se smatra glavnom karakteristikom Autogrila – poput prostornog orijentira – jer ga vozači mogu videti iz daleka. Autogrillovi su iznutra bili potpuno zastakljeni kako bi se omogućilo korisnici da uživaju ne toliko u pejzažu, koliko u automobilama koju prolaze u blizini. Koliko je ovaj koncept bio uspešan, govori i podatak da je Bianchetti gradi do 1977. godine gradi ukupno 70 ovakvih Autogrilova.

Najbolje, međutim, tek dolazi. Godine 1959. Bianchetti i Pavesi zajedno putuju u SAD gde su imali prilike da vide lanac restorana Hovard Johnson, i još važnije, servisne zone Oasis, koje je dizajnirao Pace Associates za državnu kompaniju Autoputevi Ilinoisa. Ove servisne zone, poput Des Plaines Oasis Station (1956-1958, sada srušena) su zapravo mostovi koji premošćuju put i može im se pristupati iz obe trake autoputa.

Prepoznatljiva fasada i logo Autogrilla; Foto: Luca Mascaro/Flickr

Inspiracija iz SAD

Putovanje u Ameriku pokazalo se vrlo korisnim upravo zato što Bianchetti i Pavesi radili na sličnoj zgradi. 23. decembra 1959. presečena je vrpca Autogrill mosta u Fiorenzuola d’Arda, prve ovakve strukture u Evropi. Iako svaka strana kaže da su oni prvi osmislili koncept mostovskog restorana, zapravo je razvoj ovog koncepta došao u kombinaciji najboljih ideja sa Starog kontinenta i iz SAD.

Bianchetti za Pavesija gradi 11 ovakvih Autogrillova i svi su zasnovani ili na metalnoj ili na armirano-betonskoj konstrukciji, ali svi imaju sličan funkcionalan raspored. Prodavnice su u prizemlju, dok je panoramski restoran uzdignut iznad asfalta i automobila koji jure ispod. Ko je samo jedanput vozio autoputevima Italije, ova konstrukcija mu je sigurno ostala duboko urezana u sećanje. Ona se ne zaboravlja!

Očuvati arhitektonsko nasleđe

Danas, Gruppo Autogrill, koji je sada vlasnik svih Autogrill mostova u Italiji, nije toliko zainteresovan za arhitektonsko nasleđe. Nedavno rušenje Autogrilla u Lainateu je izazvalo bes i podstaklo je struku da se skrenu pažnju javnosti na važnost ovog simbola Italije kako se ne bi dopustilo da budu srušeni.

Kad ste već ovde…

Srodni tekstovi

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Оставите одговор

Obavezna polja *