Vila Romb u Bariču po projektu Remorker architects; Foto: Miloš Martinović
Domaći projekti, Izdvojeno

Vila Romb: Savremeno stanovanje u beogradskom predgrađu

Most proseca dve velike bele zidne mase cepajući ovu atrijumsku kuću u Bariču na dva dela, a završava se pogledom na atrijumsku fontanu.

U periodu za vreme i neposredno nakon kovid pandemije, učestalih zatvaranja u stanove i vikendice, kao i rada od kuće, javila se velika potražnja za projektima manjih ili većih kuća na obodima ili izvan velikih gradova. Gotovo da nema nekog poznatijeg arhitektonskog biroa iz Beograda koji u poslednjih nekoliko godina nije projektovao i izveo bar nekoliko ovakvih objekata.

Aktuelne lokacije u okolini prestonice, koje se nalaze na oko sat vremena vožnje, poput Kosmaja, Avale, Surčina, Mladenovca, postala su prava utočišta za sve one koji žele da se sklone u prirodu i koji mogu sebi da priušte jedan novi kreativni životno-radni prostor.

Jedan od takvih projekata je i rezidencijalni objekat Vila Romb u Bariču, koju potpisuje studio Remorker Architects.

Srodni članci na portalu:

Kaskade takođe prate funkcionalnu organizaciju prostora; Foto: Miloš Martinović

Denivelacija sa ulične strane gotovo se uopšte ne sagledava i zavarava oko posmatrača koji bi pomislio da se radi o jednostavnom prizemnom objektu.

Ova privatna kuća na obodu grada postavljena je na prostranoj parceli pod nagibom koji prati strmi asfaltirani put. Budući da je prostora za kuću bilo dovoljno, cilj projektanta bio je da se postavi prizeman objekat sa razuđenom osnovom kako bi korisnici prostora uvek imali osećaj povezanosti sa tlom.

Kuća je stoga organizovana na tri nivoa koji se kaskadno spuštaju prateći nagib terena ispod njih, iako se ta denivelacija sa ulične strane gotovo uopšte ne sagledava i zavarava oko posmatrača koji bi pomislio da se radi o jednostavnom prizemnom objektu.

Ove kaskade takođe prate funkcionalnu organizaciju prostora, pa je tako najviša namenjena noćnoj zoni, srednja dnevnoj, dok je najniža rezervisana za relaksaciju, spa centar, cigar bar i naravno garažni prostor.

Ovako dobro organizovan raspored naročito je važan u slučaju da svako od ukućana želi da na različit način, individualno ili u društvu, provodi svoje vreme, ne ugrožavajući privatnost drugih.

Osmišljen je objekat koji izuzetno jako komunicira sa terenom na kom leži.

Sve ove ravni natkrivene su jednim zajedničkim kosim krovom čiji nagib prati nagib terena nad kojim stoji. Na ovaj način osmišljen je objekat koji izuzetno jako komunicira sa terenom na kom leži, a dobijena arhitektura se na isti način čita u enterijeru i eksterijeru.

Pogotovo ako se pogleda plan osnove prizemlja, vidno se prepoznaje forma romba, nastala volumenom zidnih i krovnih površina. Kompletna arhitektonska struktura ovih prožimajućih ravni stvorila je veoma dinamičnu formu, koja pozitivno utiče na prijatnost i komfor života u kući.

Atrijumski vodeni preliv

Sveobjedinjujući krov usečen je na nekoliko mesta kako bi propuštao spoljašnjost u sredinu kuće stvarajući atrijumske oaze unutar životnog prostora. Ispod najvećeg useka na krovu nalazi se plitka vodena površina, fontana sa prelivom, koja jasno deli dnevnu od noćne zone kuće.

Ovaj atrijumski vodeni preliv neodoljivo podseća na atrijumske bazene rimskih porodičnih kuća u predgrađima velikih gradova, takozvanih vila suburbana, koje su imućniji Rimljani gradili kako za život, tako i za povremeni odmor.

Osnova partera

Prednji front kuće osmišljen je bez otvora kako bi se osigurala privatnost korisnika.

Kuća je povučena od ulice onoliko koliko je potrebno da bi se sagledala u svojoj punoj širini. Ispred kuće je travnjak koji je ostavljen kao deo javnog prostora. Prednji front kuće osmišljen je bez otvora kako bi se osigurala privatnost korisnika. Takođe, ovakav tretman prednje fasade čini kuću povučenom i rezervisanom, skrivajući unutrašnjost za one koji budu pozvani da je vide.

Ovakvim rešenjem izbegnuta je izgradnja visokih ograda, koje možda pružaju osećaj privatnosti, ali u potpunosti skrivaju arhitekturu objekta, uskraćujući prolaznicima uživanje u istoj, što bi u slučaju Vile Romb zaista bio veliki propust.

Pristup kao u egipatski hram

Pristup unutrašnjosti je omogućen rampama, prva široka sa nagibom na dole, koja pristupa garaži i druga uža, koja se blago penje i poput mosta vodi pešaka u sredinu objekta ka uvučenim ulaznim vratima.

Most proseca dve velike bele zidne mase cepajući kuću na dva dela – na dnevnu i noćnu zonu, a završava se pogledom na atrijumsku fontanu. Iako prizemni objekat, kuća se ugleda na još jedan monumentalni antički objekat – egipatski hram kom se pristupa dugačkim rampama i stupa u prostor prolazom između dva kolosalna pilona.

Pristup rampama; Foto: Miloš Martinović

Smena fasadnih materijala odlično utiče na razbijanje monotonije velikih zidnih površina i dodatno utiče na komfor stanovanja.

Krovna konstrukcija je od drvenih fosni koje se oslanjaju na betonske spoljne zidove i na masivne čelične nosače koje podupiru čelični kružni stubovi u enterijeru.

Krov i bočne fasade objekta prekriveni su crnim duplofalcovanim limom dok su prepuštene krovne ravni sa donje strane obložene drvenom pokrivkom.

Poigravanje svetlosti

Fasadne površine unutar procepa tretirane su fasadnom opekom ili su malterisane i prekrivene belom fasadom. Smena fasadnih materijala odlično utiče na razbijanje monotonije velikih zidnih površina i dodatno utiče na komfor stanovanja.

Sa zadnje strane kuće, gde je omogućena privatnost korisnika, sve fasadne površine u potpunosti su urađene u staklu, kako bi i dnevna i noćna zona bile potpuno otvorene ka travnjaku i vrtu iza kuće.

Pozicija, tj. orijentacija kuće i raspored krovnih useka u kombinaciji sa prozorskim površinama, obezbeđuju specifično poigravanje svetlosti prilikom celodnevne osunčanosti.

Krov i bočne fasade objekta prekriveni su crnim duplofalcovanim limom; Foto: Miloš Martinović

Autorski pečat

Posmatrajući sveobuhvatni utisak, možemo zaključiti da se Vila Romb podjednako oslanja na moderne i tradicionalne arhitektonske postulate.

Elementi koji obezbeđuju utisak tradicionalnosti su pre svega masivni kosi krov, prisustvo atrijumskih prostora i upotreba opeke u zidnim površinama, dok je modernost iskazana kroz krajnje originalno prožimanje zidnih i krovnih površina, funkcionalnu i maštovitu strukturu enterijera, ali i kroz dinamičnost arhitektonske forme.

Sve ove osobine ukazuju da je pred nama veoma uspešno delo autorske arhitekture sa svojstvenim pečatom studija Remorker Architects.

Grafičke podloge

Osnova partera
Osnova partera
Fasade
Fasade

Foto-galerija

Pristup rampama; Foto: Miloš Martinović
Pristup rampama; Foto: Miloš Martinović
Faktografija
projekat:

Vila Romb

lokacija:

Barič, Obrenovac, Beograd

površina:

611 kvadrata

fotografija:

Miloš Martinović

Još projekata istog autora

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

4 komentara

  1. Anton

    Remorker jos jednom potvrdjuje da je jedan od najboljih biroa u Srbiji , ako ne i najbolji kada je u pitanju arhitektonsko oblikovanje.

  2. Minimax

    Impresivan projekat – ali jako loše prikazan kroz fotografije i crteže.

    Dosta dobro rešena osnova – uzimajući u obzir da je klijent zahtevao da se „zatvori“ sa tri strane. Prosecanje osnovnog gabarita je pružilo mogućnost da unutrašnjost prostrane osnove dobije prirodno svetlo i ventilaciju.

    Ma koliko projekat bio impresivan, ovi crteži fasade su baš bezveze – niti nam ukazuju na složenost, niti na materijalizaciju. Kao da ih je neko dete crtalo.

    Nedostaju poprečni preseci koji bi ukazali na složenost prostora – koja je tako dobro opisano u tekstu.

    Mislim, šteta. Arhitekte su toliko vremena posvetile projektovanju i izvođenju ove vile, ali su njenoj prezentaciji posvetili jako malo i nedovoljno pažnje. Nema neki „storytelling“, da se ispriča neka priča, a sigurno je u ovu kuću upucano preko milion evra.

    Da se Marko nije ponudio da napiše ovako dobar opisni tekst, ova kuća bi izgledala kao kanta – kao neki industrijski objekat u kome se kao stanuje.

    Ne znam što nije prikazana neka fotografija enterijera? Verovatno je klijent želeo privatnost. Ali, moglo je da se objavi neki kadar tokom izvođenja, da vidimo kako je izgledalo gradilište – to bi bilo interesantno da se vidi kako je izgledao taj proces izgradnje.

  3. Dušan

    Po meni jetrud uložen u predstavljanje čak neopravdano prevelik, šta više. Ali dobro.

    Projekat mi nije ostavio neki utisak, mislim na osnove, dok nisam shvatio da je to plod zahteva korisnika (izuzev dve „Ajkule“ u garaži, manje vezano).

  4. Maja

    Cudno je da nema ni jedno drvo posadjeno neposredno pored kuce. Nije to izuzetak vec je većina savremenih vila u Srbiji postavljena na ledinama

Ostavite odgovor

Obavezna polja *