Ko kaže da je mirni prostori ne mogu da se spoje za železnicom? Ovaj primer iz Kalgarija govori nam da inženjerstvo nema granica!

Urbanisti su zacrtali da nova biblioteka bude locirana tačno na trasi voza, a renomirana arhitektonska firma Snøhetta je odgovorila projektom koje pozicionira objekat tako da glavni ulaz bude uzdignut u odnosu na železničku prugu koja prolazi kroz njegovo prizemlje. Ovakvo rešenje povuklo je za sobom niz arhitektonskih detalja koji čine ovu biblioteku posebnom. 

Kao prvo, terasasto formirana ulazna zona omogućava posetiocima da pristupe objektu iz više pravaca, a takva organizacija omogućila je kreiranje puno mesta za sedenje, tako da se određeni programi i dešavanja mogu odvijati i napolju.

Zakrivljena staklena fasada mestimično je prekrivena aluminijumskim panelima čije se perforacije mogu čitati na različite načine

Ulazni deo, koji je ujedno i portal i most, miri prethodno razdvojene gradske četvrti, te se preko ove lokacije ponovno uspostavljaju vizuelne i pešačke komunikacije između njih.

Zakrivljena staklena fasada mestimično je prekrivena aluminijumskim panelima čije se perforacije mogu čitati na različite načine. Određeni delovi se mogu prepoznati kao oblik otvorene knjige, drugi kao pahulje, a treći kao niz kubičnih kuća.

Generalna ideja je da se kroz ovakav način oblikovanja fasade izraze ciljevi biblioteke, odnosno da se teži stvaranju prostora koji je otvoren za sve posetioce. Ovako oblikovana fasada, zakrivljene forme, omogućava svim stranama objekta da izgledaju kao da su frontalne.

Dvostruko zakrivljena drvena ljuska

Kristalna, mestimično transparentna fasada, otkriva centralni element enterijera, koji je izveden u formi koja prati objekat i koji nosi vertikalne i horizontalne komunikacije u unutrašnjosti, a jedan njegov kraj zapravo je nadstrešnica ulazne zone.

Prilikom oblikovanja korišćena je crvena kedrovina, čije poreklo je iz obližnje Britanske Kolumbije. Ova dvostruko zakrivljena drvena ljuska predstavlja jednu od najvećih u svetu slobodnih zakrivljenih struktura od drveta.

Prilikom oblikovanja dvostruko zakrivljene ljuske korišćena je crvena kedrovina iz lokalnih izvora.

Atrijum u formi „zašiljene elipse“ svojim drvenim elementima određuje kretanje u unutrašnjosti dok su otvoreni prostori oblikovani tako da je betonska konstrukcija u potpunosti izložena.

Grčka stoa

Oskudnost palete materijala ima za cilj da posetiocima pruži osećaj da je biblioteka prostor u kom će se oni angažovati, a ne da je to samo prostor za skladištenje knjiga.

 

Ritmičnost greda i i stubova podseća na starogrčku stou, odnosno, otvorenu kolonadu koja služi kako za okupljanje i međusobnu interakciju ljudi.

Prostor biblioteke projektovan je negde između zabave i ozbiljnosti, pa su tako u prizemlju organizovani živahniji programi, da bi postepeno svaki naredni sprat postajao mirniji i tiši.

Na prizemlju je organizovana dečija biblioteka, kao i zanatske i slikovne radionice ali i prostori za održavanje literalnih programa za najmlađe.

Intimna atmosfera

Šest spratova biblioteke pružaju raznovrsne programe koji omogućavaju digitalne, analogne, grupne ali i individualne interakcije.

Na najvišem spratu biblioteke smeštena je velika soba za čitanje koja svojim enterijerom posetiocima obezbeđuje intimnu atmosfera.

Svetionik koji poziva na čitanje

Dolazeći na najseverniji deo biblioteke naći ćete se u prostoru koji se zove Dnevni boravak, iz koje se pruža pogled na voz koji prolazi ispod objekta, ali i na spoj dva susedstva. Ovaj prostor je izrazito svetao i aktivan. Zahvaljujući svojem vizuelnom rešenju on služi svetionik svima onima koji se nalaze napolju i koji su u potrazi za dobrom knjigom.

Grafički prilozi:

Osnova
Osnova
Osnova
Osnova
Podužni presek
Podužni presek
Poprečni presek
Poprečni presek
Situacija
Situacija

Foto: Snøhetta