Bjelovar 2050: Kako će izgledati grad budućnosti kod naših suseda?
Ambiciozan plan arhitekata predviđa transformaciju grada kroz nove urbane centre, zelene prostore i tehnološke inovacije, stvarajući moderan i održiv grad po principima Novog Bauhausa.
Hrvatski grad Bjelovar se ubrzano razvija – nove investicije omogućavaju izgradnju turističkih, sportskih, tehnoloških i edukativnih kompleksa, planiraju se stadioni, inkubatori i kupališta. U ovako ambicioznom zaletu, pitanje studije koja je pred vama usmereno je ne samo na nadolazeće godine, već i na dalju budućnost – kako će Bjelovar izgledati 2050. godine?
Arhitektonsko-urbanistički odgovor osmislio je tim arhitekte Alena Žunića, osnivača studija Albatross i profesora na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu. Osim kreativnih predloga na nivou grada, on i njegove kolege osmislili su i tri ključne razvojne zone, a ponudili su i celovitu „liniju“ koja bi objedinila Bjelovar u potezu kretanja od severa prema jugu.
Pročitajte još na Gradnja.rs:

Grad u gradu
Prioritetna zona za budući razvoj Bjelovara je obuhvat silosa (kao tipični brownfield, danas izvan funkcije) koji može postati novi podcentar, savremeno srce grada sa svim potrebnim funkcijama, poput „grada u gradu“ – naglašene gustine izgradnje i izrazite dinamike.
Novi predlog je konceptualno projektovan kroz kreativnu fuziju trgovačke, kulturno-društvene namene i stanovanja, sa dodatkom velike garaže. Prenamenom i rekonstrukcijom dela kompleksa (reuse pristup) i izgradnjom atraktivne savremene arhitekture projektovan je spoj starog i novog.
Programski se radi o hibridu gde je u novoplaniranom obuhvatu kulturno-društvena namena zastupljena sa savremenom koncertnom dvoranom i prvim bjelovarskim multiplex bioskopom, art bioskopom i teatrom za savremeni ples/glumu, a kao opcije su ponuđene mogućnosti smeštaja muzeja savremene umetnosti, muzeja bjelovarske industrije i umetničkih galerija i antikvarijata.

Bjelovarski vrt: Tri ključna fokusa
Smešten na krajnjem severu grada, Bjelovarski vrt trenutno predstavlja neiskorišćenu zelenu zonu koja ima potencijal za uređenje i prenamenu u kvalitetan gradski „hot spot“.
Novim konceptualnim predlogom namenski su osmišljena tri ključna fokusa – edukacija (arboretum, botanički vrt), zdravlje (rekreacija/sport, šetnja) i ekologija (održivost flore i faune, redukcija emisije CO2…).

Ceo novoplanirani obuhvat pokriva sve navedene postulate Novog evropskog Bauhausa, koji zagovara da svaki projekat bude „beautiful, sustainable i inclusive“.
U svakom od spomenutih segmenata važna je uloga prirode, a ceo novoplanirani obuhvat pokriva sve navedene postulate Novog evropskog Bauhausa, koji zagovara da svaki projekat bude beautiful (arhitektura i urbanizam nove bašte), sustainable (predlog održivih tehnologija koje se sugerišu u rešenju) i inclusive (fleksibilni programi, multifunkcionalnost, aktivacija za zajednicu, okupljalište mladih i starijih generacija…).
Planirani su i klasični potezi šumovitog predela sa šetnim stazama, izletištima, odmorištima i vidikovcima, ali i brojni specifični atraktivni lokaliteti – botanička bašta, staklenici ili japanski vrt omogućiće edukaciju o biljnom svetu, dok će aviarijum i insektarijum dati uvida u zanimljivosti „male“ faune.

Od mesara nastaje istraživački kampus
Uklanjanjem postojeće izgradnje Bjelovarske industrije mesa, na jugu grada otvara se celovita zona za kreiranje novog podcentra usmerenog na inovativne tehnologije, istraživanja i inovacije, a imao bi naglasak na razvoj robotike i veštačke inteligencije koji ubrzano preuzimaju dominaciju u tehnološkom segmentu.
Projektom su ponuđene opcije za sistemsko uređenje budućeg kampusa koji bi obuhvatao edukacijske, istraživačko-laboratorijske i stambene prostore sa ekstenzivnim javnim površinama koje bi bile otvorene za sve građane. Osim „trakastih“ zgrada, ova zona bi u vizuri grada doprinela klasterom nebodera poslovnog, stambenog i hotelskog karaktera.

Bjelovar Line: Auto-put za pešake i bicikliste
Pod imenom Bjelovar Line krije se megalinija koja bi povezivala krajnje tačke grada (s ishodištima na severu i jugu), u potezu od 4,5 km vazdušne udaljenosti, a postala bi svojevrsni „auto-put“ za pešake i bicikliste te bi prolazila kroz ključne razvojne i tematske zone.
To u široj urbanističkoj slici znači da bi posetioci i građani mogli zastati kod budućih i trenutnih urbanih podcentara koji omogućavaju rad, sport i rekreaciju, stanovanje, boravak u prirodi, kulturu i društvena događanja, objasnile su zagrebačke arhitekte.

Foto-galerija



